Delphine Douchy, Operational Excellence adviseur bij ING

03 februari 2016 Consultancy.nl

In september 2012 maakte Delphine Douchy de overstap naar ING, waar ze werkzaam is als Operational Excellence Consultant, met een focus op lean management. In een interview vertelt Douchy over haar werkzaamheden als lean consultant binnen banking en over hoe het is om te werken als intern adviseur.

Na haar studie Handelsingenieur in Gent (België) – het equivalent van Technische Bedrijfskunde in Nederland – werkte Douchy een jaar bij Volvo Trucks. De liefde bracht haar naar Amsterdam. Daar kwam ze via SENSE Recruitment, een werving & selectiebureau uit Amsterdam, in aanraking met ING. SENSE Recruitment specialiseert zich in functies op het gebied van lean, six sigma, OpEx en proces- en kwaliteitsmanagement, en bemiddelt veelal functies op het snijvlak van consultancy, business en IT. Naast consulting-in vacatures werkt het bureau sinds 2008 nauw samen met de ING voor Operational Excellence en met name Blackbelt posities.

“Een bank leek me maar saai, zeker in vergelijking met de productieomgeving waar ik vandaan kwam. Maar dat vooroordeel kon ik snel laten varen. Mijn werk als Blackbelt is afwisselend, geen dag is hetzelfde. Ik kom op veel verschillende afdelingen en werk in wisselende teams. Inhoudelijk is mijn werk super interessant, ik blijf leren en ontdekken,” aldus Douchy.

Verbeteringslag maken
Blackbelts beschikken over verschillende methodieken, van Lean en Six Sigma tot Operational Management. Elk project kent een concrete doelstelling en een daarbij passende aanpak. Het doel is altijd om een verbeteringslag te maken, voor de klant en/of voor ING. “We werken fact-based. We zijn betrokken vanaf de analyse- tot en met de implementatiefase en gaan pas weg als het resultaat echt staat. Na elk project komen we terug om te kijken of het proces duurzaam is verbeterd. En we nemen uit elk project learnings mee voor een volgende opdracht.”

In de wasstraat
Een van Delphines opdrachten was een zogeheten wasstraat-project, waarin één proces compleet wordt herontworpen. “Met een multidisciplinair team hebben we in vijf dagen het ideale proces voor het aanvragen van een bouwdepot ontworpen. Uitgangspunt: het zo makkelijk mogelijk maken voor de klant. Het nieuwe proces is klantvriendelijker, minder foutgevoelig, efficiënter, en de doorlooptijd is korter. Mijn rol als Blackbelt is onder meer om het team uit te blijven dagen: Is het zo écht goed, waar kan het nog beter en behalen we op deze manier de doelstelling?”

Geweldige tijd
Van de inhoudelijke processen hoef je als Blackbelt echt niet alles te weten, aldus Delphine. “Je werkt altijd samen met een team van specialisten (zie ook: de kenmerken van goed presterende lean teams, red.). De kunst is om de juiste vragen te stellen, de feiten boven tafel te krijgen en om kritisch te blijven. Als je analytisch bent ingesteld, om weet te gaan met teams én met weerstand - want dat roept verandering haast altijd op - heb je als Blackbelt een geweldige tijd.”

Bovendien gaat het niet alleen maar over werk. “De ING-Blackbelts kennen elkaar goed, we doen buiten werk veel samen: naar festivals, skiën… Dat geeft werken bij ING voor mij nog meer toegevoegde waarde.” 

Recent onderzoek van The Boston Consulting Group (BCG) toont aan dat lean en agile bedrijfsprocessen niet alleen van belang zijn voor het creëren van efficiencyvoordeel, maar ook steeds belangrijker worden voor het innovatievermogen. Met name voor de bankensector – die te maken krijgt met een speelveld van oplopende concurrentie – vormt dit een grote kans om voorop te blijven lopen.

Als Blackbelt bij ING aan de slag?
Het Blackbelt team van ING is continu op zoek naar nieuwe OpEx adviseurs. Bekijk de vacature voor meer informatie.

Nieuws