Rebel trekt drie adviseurs aan van concurrent LeighFisher

01 februari 2016 Consultancy.nl

Rebel heeft drie (senior) adviseurs – Kimmo Oostermeyer, Willem-Jan Zwanenburg en Joris Snijders – gekaapt van concurrent LeighFisher. Met de nieuw aangetrokken professionals geeft Rebel een forse impuls aan zijn dienstverlening op het gebied van infrastructuur, mobiliteit en transport, een van zijn groeipijlers voor het komende jaar.

Kimmo Oostermeyer heeft meer dan vijftien jaar ervaring binnen de transportsector. De afgelopen ruim vier jaar was hij Director bij LeighFisher en gaf hij leiding aan diens kantoren in Nederland en Zwitserland. Oostermeyer was betrokken bij uiteenlopende projecten, zoals een ERTMS implementatie, kostenoptimalisatie, spoorwegprivatisering en het opzetten en implementeren van een asset management strategie. Tussen 2007 en 2012 werkte Oostermeyer voor Booz & Company in Amsterdam, inmiddels Strategy&, waar hij in zijn laatste rol de Nederlandse Transport praktijk leidde. Daarvoor was hij onder andere in dienst bij Movares, waar hij aan het hoofd stond van de rail engineering groep.

 

Willem-Jan Zwanenburg fungeerde de afgelopen drie jaar als Principal Consultant bij LeighFisher in Zwitserland, waar hij al sinds 2003 gevestigd was, toen hij in dienst trad bij EPFK (Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne). Zwanenburg werkte meer dan zes jaar voor de Zwitserse onderzoeks- en onderwijsinstelling, waarna hij zijn eigen consultancybureau opzette. Na een periode te hebben gewerkt voor SBB, de Zwitserse tegenhanger van de NS in ons land, verbond Zwanenburg zich begin 2013 aan LeighFisher. Hij specialiseerde zich in de spoorwegsector, met een focus op onderwerpen als engineering, bouw, maintenance, repair & operations, slijtage, hogesnelheidslijnen en asset management.

Joris Snijders werkte sinds mei 2012 voor LeighFisher als Consultant. Bij het bureau was hij betrokken bij onder meer de commerciële en technische due diligence voor hoge snelheidsspoorwegen, een Europese benchmark voor spoorweg winterprestaties, de implementatie van een asset management strategie voor de Amsterdamse Metro en Tram en diverse second opinion onderzoeken voor overheidsinstanties. Snijders behaalde een Master in Industrial Design aan de TU Delft.

Begin januari hebben bovenstaande drie adviseurs de overstap van LeighFisher – een consultancybedrijf dat zich puur richt op de sectoren luchtvaart, infrastructuur en rail- en wegvervoer – naar Rebel. Het adviesbureau, met hoofkantoor in Rotterdam, opereert op het snijvlak van strategie, finance en projectmanagement en is al jarenlang actief binnen de infrastructuur- en transportsector. Recente projecten van het bureau omvatten onder meer een (financiële) evaluatie van de aanleg van de Betuweroute, het begeleiden van de aanbesteding voor de tweede Coentunnel en het uitvoeren van een MIRT-verkenning* voor de Regio Haaglanden. Enige tijd geleden sprak het management team van Rebel de ambitie uit om zijn footprint binnen de infrastructuur- mobiliteit- en transportsectoren uit te breiden. Het wegkapen van Oostermeyer, Zwanenberg en Snijders ligt in lijn met die uitbreidingsplannen, aldus Rebel.

Volgens Oostermeyer kijkt het drietal uit naar hun nieuwe uitdaging bij Rebel, een organisatie die hij beschrijft als een one-stop-shop voor consulting en implementatiediensten op het gebied van infrastructuur. “Met de combinatie van kennis op het gebied van strategie en financiering, techniek en exploitatie bedienen we de ‘totale klant’, van management tot de mensen die projecten bedenken, opzetten en uitvoeren. Hiermee zijn we in staat een volledig pakket van advies, implementatie en optimalisatie te bieden over alle fasen van de levenscyclus.”

Gevraagd naar wat de doorslag gaf om over te stappen van LeighFisher naar Rebel, geeft Oostermeyer aan dat vooral het business model van het bureau hen aansprak. Rebel opereert als een ondernemende club van consultants, die gestimuleerd worden om ondernemerschap te tonen tijdens hun adviesopdrachten. Het bureau was bovendien een van de eerste spelers in de markt, die op grote schaal  een prestatie-based performance model invoerde en die bereid is in projecten een risicodragend deel  te nemen. “Bij Rebel vinden we een omgeving waarin scherp adviseren en ondernemerschap goed samengaan”, aldus Oostermeyer.

* MIRT = Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport.

Nieuws

Meer nieuws over