PhiDelphi begeleidt verkoop van Brink aan H2 Equity Partners

20 januari 2016 Consultancy.nl

Afgelopen zomer werd Brink, een trekhakenfabrikant uit Staphorst, door investeringsmaatschappij H2 Equity Partners overgenomen van branchegenoot Nordic Capital. Na negen jaar onder de vlag van een Zweedse eigenaar te hebben geopereerd kijkt het bedrijf inmiddels met vertrouwen naar de toekomst. Het management van Brink werd gedurende het proces begeleid door PhiDelphi Corporate Finance, Consultancy.nl blikt terug op de transactie. 

Het oer-Hollandse Brink werd in 1903 opgericht in Assen, waar Reint Brink destijds een smederij startte. Tussen de jaren ’30 tot en met de jaren ’50 breidde het bedrijf haar activiteiten uit naar het bouwen van trailers en het repareren van defecte wagons voor de Nederlandse Spoorwegen. Vanaf de jaren ’60 richtte Brink zich op de productie van trekhaken; met succes, in de decennia die volgden groeide de onderneming van een lokaal bedrijf naar een internationale speler.

Sinds de jaren ’90 specialiseert Brink zich volledig in trekhaken. Het bedrijf levert vaste, afneembare en intrekbare trekhaaksystemen aan de automobielindustrie en aan de after-market. In Europa zijn inmiddels een kleine 25 miljoen voertuigen uitgerust met trekhaken van Brink. Tot de klantenkring behoren onder meer grote mondiale autoproducenten als Toyota, Opel, Land Rover, Ford, BMW en Skoda.

In 2006 werd Brink overgenomen door het Zweedse concern Thule, dat een dochter is van Nordic Capital, een private-equitybedrijf dat vooral actief is in Scandinavië en Noord-Europa. Als onderdeel van de overname werd Brink omgedoopt tot Thule Towing. Onder de vlag van de holding en Nordic Capital wist de trekhakendivisie zijn groei gestaag voort te zetten. Anno 2016 telt het bedrijf circa 600 werknemers (waarvan de helft in Nederland), verdeeld over zeven landen en vijf productielocaties in Nederland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika, waarmee het behoort tot een van de grotere spelers in zijn segment. De omzet van Brink ligt rond de €64 miljoen, de winst kwam afgelopen jaar uit op €5,8 miljoen.

In september 2014 besloot Thule om Thule Towing af te splitsten en te verzelfstandigen. Het Zweedse bedrijf had een nieuwe strategie uitgestippeld met als belangrijkste pijler een volledige focus op outdoor- en sportartikelen. Thule Towing paste niet langer in het plaatje en werd vervolgens hernoemd naar de oorspronkelijke merknaam Brink. Kort daarna werd Brink door Nordic Capital in de etalage gezet. “Voor onze klanten, en voor de eindgebruikers, verandert er niets. Onze eigenaar, Nordic Capital, blijft ons in staat stellen te investeren in innovatieve projecten en productie”, zei Gerrit de Graaf, CEO van Brink, destijds.

In de eerste helft van 2015 is in alle stilte gewerkt aan het vinden van een nieuwe koper. Het proces startte met het opstellen van een longlist, waarna een aantal partijen hun interesse kenbaar maakten. Potentiële kopers werden vervolgens bij elkaar gebracht op een shortlist. Met hen werd een uitgebreid due diligence traject doorlopen, en in de zomer van 2015 werd bekend dat er een deal gesloten was met het management van Brink en de Nederlandse investeringsmaatschappij H2 Equity Partners*. Het management werd hierbij geadviseerd door PhiDelphi Corporate Finance, een M&A advieskantoor uit Hilversum. Het team bestond uit partner Joris Heerkens en consultant Jacob Oskam, sinds 2008 werkzaam voor het bureau. 

De Graaf liet na closing in een reactie weten blij te zijn met deze “belangrijke stap” in de geschiedenis van Brink Group. “H2 is een vooroplopende Europese investeringsmaatschappij met een hands-on houding, die goed aansluit op onze ambities. De richting die ons bedrijf de afgelopen jaren is ingeslagen, het ondersteunen van onze original equipment (OE) en aftermarket (AM) klanten en het leveren van een ‘perfect fit’, zal verder worden uitgerold”, aldus De Graaf.

Harmen Geerts, partner bij H2, voegde toe. “Brink is een sterk bedrijf, dat zijn leidende rol in de Europese trekhaakmarkt verder uitbreidt en versterkt door een focus op innovatie, marketing en productontwikkeling. In het kader van deze strategie liggen er duidelijke grote kansen om Brink verder te ontwikkelen.”

Met de steun van de nieuwe eigenaar is Brink volop bezig haar positie in de markt voor trekhaaksystemen verder uit te breiden. Drie pijlers staan centraal in de strategie van het bedrijf uit Staphorst: innovatie, marketing en productontwikkeling.

* H2 is geen onbekende binnen de Nederlandse autobranche. In 2013 verkocht het Sator aan LKQ, een aanbieder van automotive-onderdelen in de Verenigde Staten en Canada. De Amsterdamse durfinvesteerder was ook ruim vijf jaar lang aandeelhouder van dealerholding Pouw, die in 2014 failliet ging.

Nieuws