Nederlandse crowdfundingmarkt groeit naar 128 miljoen

19 januari 2016 Consultancy.nl

Voor het derde jaar op rij is de markt voor crowdfunding in Nederland verdubbeld. In 2015 groeide het bedrag dat door de populaire financieringsvorm in ons land werd opgehaald naar €128 miljoen (€63 miljoen in 2014). Dat blijkt uit recente gegevens van crowdfunding consultancybureau Douw&Koren. Naar verwachting zal de groei het komende jaar gaan afremmen en zal 2016 het ‘moment van de waarheid voor crowdfunding’ worden.

Douw&Koren, een bureau gespecialiseerd in crowdfunding houdt sinds de opkomst van crowdfunding in Nederland de ontwikkelingen bij van de immens populaire financieringsvorm. Uit recent onderzoek van het bureau blijkt dat de Nederlandse markt voor crowdfunding de afgelopen drie jaar telkens is verdubbeld. Tussen 2012 en 2013 groeide het totaal door crowdfunding gefinancierde bedrag van €14 naar €32 miljoen, en tussen 2013 en 2014 verdubbelde de markt opnieuw, naar €63 miljoen. Het zelfde beeld was ook het afgelopen jaar te zien, met in totaal €128 miljoen aan middels crowdfunding opgehaalde financiering, verdeeld over ruim 3.500 crowdfundprojecten.
“De kern van crowdfunding is participatie: mensen die geloven in een goed plan en in de initiatiefnemer en daarin willen investeren”, vertelt Simon Douw, een van de oprichters van Douw&Koren, over de belangrijke veranderingen die crowdfunding met zich meebrengt. Verder stelt hij: “Crowdfunding wijst de weg naar een eerlijke economie. Een economie waarin iedereen – ongeacht de grootte van zijn portemonnee – kan investeren en direct ziet wat zijn geld doet. Terwijl veel mensen afgelopen jaren hebben geklaagd over de economie, zetten investeerders met crowdfunding de economie naar hun hand. Zij bepalen welke projecten en ondernemingen het licht zien en welke niet. En als het goed gaat met het project, verdienen zij eraan mee.”

Uit het onderzoek van Douw&Koren blijkt dat nog altijd het overgrote deel van crowdfunding financiering wordt opgehaald door ondernemingen – met bijna €109 miljoen, zo’n 85% van het totaal. De overige €19,2 miljoen ging in 2015 naar creatieve projecten (€9,7 miljoen), maatschappelijke projecten (€5,9 miljoen) en de in deze editie nieuw geïntroduceerde categorie consumenten leningen (€3,6 miljoen).

Hoewel de crowdfunding markt in Nederland opnieuw verdubbeld is dit jaar, evenals in de jaren daarvoor, neemt de groei wel af, stelt Douw: “2016 wordt het moment van de waarheid voor crowdfunding. De nu wat stagnerende groei laat zien dat crowdfunding een nieuwe fase in gaat. Bij deze fase hoort een aantal drempels dat overwonnen moet worden om crowdfunding verder te laten groeien.”

Het onderzoek van Douw&Koren identificeert tenslotte een viertal kansen voor groei. De eerste is het handelingsperspectief van ondernemers en investeerders. Crowdfunding geniet veel bekendheid onder ondernemers en investeerders, maar toch valt het gebruik ervan nog tegen. Volgens Gijsbert Koren, de tweede medeoprichter van het crowdfunding consultancybureau, is het vooral zaak “dat ondernemers meer inzicht krijgen in de mogelijkheden van crowdfunding, welk crowdfunding platform bij hen past en hoe crowdfunding te combineren is met andere vormen van financiering. Potentiële investeerders weten vaak niet dat het bij crowdfunding mogelijk is om al vanaf hele bescheiden bedragen te investeren. Dat houdt de groei van crowdfunding tegen.”

Andere zaken die de groei van crowdfunding in Nederland kunnen versterken zijn volgens Douw en Koren meer transparantie en professionaliteit van de crowdfunding platforms, meer samenwerking tussen financiële dienstverleners en platforms om crowdfunding te stimuleren en aan te prijzen en de (over)regulering van de crowdfund markt. “Nederlandse platforms zouden veel kunnen leren van hun Britse branchegenoten, die veel meer inzicht bieden in hun actuele cijfers, zoals de stand van terugbetalingen en de gemiddelde rendementen.”

Koren stelt dat banken ondernemers vaker zouden kunnen doorverwijzen naar crowdfunding voor de financiering van hun onderneming: “Het is natuurlijk heel goed dat banken zich positief uitlaten over crowdfunding en dat een aantal crowdfunding platforms de samenwerking lijkt te zoeken met de bankensector. Maar nu nog de praktijk. We zien dat het aantal ondernemers dat door banken doorverwezen wordt naar crowdfunding nog heel beperkt is.” Opvallend is volgens hem dat crowdfunding daarnaast steeds vaker wordt ingezet voor projecten met een publiek karakter, zoals een ziekenhuis, speeltuin of festival in de stad. Koren: “Belasting betalen is niet leuk, maar samen iets bijzonders in de stad of regio mogelijk maken kan enorm aanstekelijk zijn.”

Nieuws

Meer nieuws over