Centric verlengt IT contract met BNG Bank voor tien jaar

13 januari 2016 Consultancy.nl

Onlangs maakte BNG Bank bekend hun contract met Centric Financial Solutions & Services (Centric FSS) met tien jaar te hebben verlengd. De komende periode zal de praktijk van Centric de bank blijven ondersteunen met ICT diensten ten behoeve van het betalingsverkeer, het beheer van IT infrastructuur en diverse overige bedrijfskritische applicaties en systemen. De verlenging van het contract is een positieve impuls voor de Business Process Outsourcing (BPO) praktijk van Centric, die voor de toekomst ambitieuze groeiplannen heeft. Vooral het invoeren van een flexibel BPO model op basis van ‘pay per use’ ligt het komende jaar in de planning.

Bank Nederlandse Gemeenten (BNG Bank) is een gespecialiseerde bank van en voor overheden en maatschappelijke instellingen. Financiële diensten van de bank omvatten onder meer kredietverlening, advies, betalingsverkeer, elektronisch bankieren en vermogensbeheer en gebiedsontwikkeling. Klanten van BNG Bank bestaan onder meer uit overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut.

Voor het verzorgen van betalingsverkeerprocessen, het beheer van onderliggende infrastructuur en alle ICT diensten voor ondersteuning van het betalingsverkeer werkte BNG Bank de afgelopen jaren met
Centric Financial Solutions & Services (Centric FSS). Het IT consultancybureau uit Gouda, dat meer dan 5.300 professionals in dienst heeft, verzorgde daarnaast alle overige bedrijfskritische applicaties en systemen van de bank, van hosting tot en met de werkplekinfrastructuur en kantoorautomatisering voor de circa driehonderd medewerkers van BNG Bank.

Onlangs besloten beide partijen de samenwerking met tien jaar te verlengen. Daarmee zal Centric bovenstaande Business Process Outsourcing (BPO) diensten voor de bank blijven verzorgen. Reinier van Woerden, directeur BNG Bank zegt over de gesloten overeenkomst: “Centric heeft zich de achterliggende jaren een betrouwbare dienstverlener betoond. Na een degelijk selectieproces is BNG Bank ervan overtuigd dat Centric ook voor de komende jaren een betrouwbare partner op het terrein van betalingsverkeer en IT voor de bank is.” Ook Robert Jan Prins, directeur van Centric FSS, is verheugd over de vernieuwde samenwerking: “We zijn bijzonder trots dat we BNG Bank ook de komende tien jaar duurzaam mogen ondersteunen bij het waarmaken van haar missie. Met een zich continu innoverende en flexibele dienstverlening en het hoogste niveau van assurance zal ons partnership zich nog verder versterken.”

De dienstverlening van Centric bij BNG Bank zal in grote lijnen hetzelfde blijven, maar kent ook nieuwe aspecten. Zo gaat Centric BNG Bank ook flexibele BPO-diensten aanbieden, waarbij de bank alleen betaalt op basis van het gebruik (‘pay per use’). Centric heeft zich ten doel gesteld om dit flexibele model de komende jaren in de markt te gaan uitrollen. Het verlengde contract met BNG Bank vormt daarom een positieve stimulans voor de ambities voor de BPO-praktijk van de ICT dienstverlener. Niet alleen biedt de overeenkomst Centric de komende periode meer zekerheid, maar ook de reputatie van Centric in de markt profiteert daarvan, aldus Prins, die aangeeft dat de klant daarmee zijn vertrouwen laat zien ten aanzien van de diensten van het bureau.


De afgelopen jaren heeft de BPO-praktijk van Centric een positieve ontwikkeling doorgemaakt, sinds de overname in 2009 van Ordina’s BPO activiteiten. Naast de loyaliteit van diverse klanten, waaronder BNG Bank en De Nederlandse Waterschapsbank – die twee jaar terug hun ICT contract met Centric verlengde tot 2020 – heeft de praktijk in de afgelopen periode diverse nieuwe klanten aan het portfolio weten toe te voegen. Voorbeelden zijn onder meer Shell en Goudse Verzekeringen.

Met het oog op het nieuwe flexibele BPO model wil Centric zich vooral gaan focussen op financiële organisaties, waaronder verzekeraars, pensioeninstellingen en banken. Ook de overheid en detailhandel blijven focusgebieden voor Centric, dat naar verwachting dit jaar diverse klanten voor hun BPO dienstverlening denkt te kunnen binnenhalen. Volgens Prins liggen er in 2016 diverse kansen in het verschiet en hij wijst vooral op de combinatie van de verscheidenheid van diensten van Centric. Naast Business Process Outsourcing richt Centric bijvoorbeeld ook op onder meer ontwikkeling van software.

Nieuws