Novius helpt Schiphol met blauwdruk van IT-architectuur

29 december 2015 Consultancy.nl

Architecten van Novius zijn nauw betrokken bij de uitbreiding en modernisering van luchthaven Schiphol. Ze leveren een belangrijk aandeel in het ontwerp van de bedrijfsarchitectuur. Manager IT Strategic Alignment Bas van der Raadt van Schiphol geeft leiding aan het team van strategische IT-adviseurs op de luchthaven. “Ik heb een vast team van zeven personen”, zo vertelt hij. “Maar ik heb werk voor vijftien. Ik heb de Novianen dan ook hard nodig.”

Systeemblauwdruk
De luchthaven zal worden uitgebreid met het A-gebied. Dit omvat een terminal, een pier en meerdere opstelplaatsen voor de vliegtuigen. Al met al een project met een budget van€1,5 miljard. “De architecten maken eerst een systeemblauwdruk waarin ze vaststellen welke ICT-systemen hier nodig zijn”, vertelt Bas. “En daarmee samenhangend het budget dat daarmee gepaard gaat, de intensiteit waarmee de systemen moeten worden ingezet en de samenhang tussen alle componenten. Zij gaan ervoor zorgen dat het systeem werkt. In eerste instantie is besloten dat we voortborduren op de systemen die er zijn. Dat klinkt eenvoudig. Maar de werkelijkheid is vele malen complexer. Allereerst moet alles goed met elkaar samenwerken. En wanneer de luchthaven in 2019 operationeel is, zijn er natuurlijk op ICT-gebied weer de nodige ontwikkelingen geweest. Voor de architecten is het een uitdaging om daar zoveel mogelijk op te anticiperen. Geen gemakkelijke opgave!”

Vind je weg via de smartphone
Onder de werktitel Digital Airport zijn enkele Novius-architecten en -informatiemanagers bezig met het moderniseren van de luchthaven. Bas: “Schiphol heeft de ambitie om de beste digitale luchthaven van de wereld te worden. Aan de ene kant willen we de reizigers zo snel en comfortabel mogelijk naar hun vliegtuig leiden, via web en apps. Dus via smartphone of tablet. Maar tegelijkertijd willen we deze digitale gegevens en systemen gebruiken om het hele proces op de luchthaven zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.”

Naadloos door Schiphol heen
Architect Marc van Biert van Novius: “Wanneer iemand zijn vlucht dreigt te missen, kunnen we die persoon via z’n smartphone waarschuwen, en ook de weg wijzen naar de gate. Tegelijkertijd kunnen we met deze informatie het afhandelingsproces versnellen. Als we zeker weten dat iemand zijn vlucht niet gaat halen, kan er tijdig besloten worden de bagage van boord te halen en de vlucht om te boeken. De luchthaven kan proactief handelen, bijvoorbeeld ook als er pieken in het passagiers- en bagageaanbod ontstaan, door op tijd extra medewerkers in te zetten. Een ander voorbeeld is om bij de securitybalie via beeldschermen de wachttijd aan te geven. De acceptatie van zo’n wachtrij blijkt toe te nemen als de passagiers van tevoren weten hoe lang het gaat duren.”

Over de samenwerking met Novius zegt Bas: “Ze leveren altijd goede kwaliteit. Verder omarm ik hun methodiek, en sta ik helemaal achter het acteren volgens het Novius-raamwerk. Het is al jaren oud, maar de filosofie erachter focust op de noodzaak van een bedrijfsarchitectuurontwerp. Zij motiveren precies waarom en waarvoor we ICT gaan inzetten. Ze vertalen de visie in wat er daadwerkelijk mee gedaan moet worden en dragen er verder zorg voor dat de projecten goed worden uitgevoerd.”

Nieuws

Meer nieuws over