Premier League levert Britse schatkist 2,4 miljard op

18 december 2015 Consultancy.nl

De Britse top-voetbalcompetitie, de Premier League, heeft volgens EY over het afgelopen seizoen een toegevoegde waarde gehad van £3,36 miljard (~€4,75 miljard) voor het Britse BBP. De competitie-organisatie en de participerende clubs brachten daarnaast zo’n £2,4 miljard (~€3,4 miljard) aan belastinggeld op en zorgen gezamenlijk voor een werkgelegenheid van bij elkaar meer dan 100.000 FTE.

Om inzicht te krijgen in de financiële impact van de Premier League, de topcompetitie van het Britse nationale voetbal, doet accounting- en advieskantoor EY jaarlijks onderzoek naar de economische toegevoegde waarde van de Premier League en de daaraan deelnemende voetbalclubs. Het onderzoek, getiteld ‘The economic impact of the Premier League’, is ontwikkeld aan de hand van EY’s Economic Impact Assessment (EIA) methodologie, die het consultancybureau toepast voor het berekenen van de economische impact van bijvoorbeeld sportevenementen en competities.

The Premier League – Statistics

De EIA is in dit geval opgesplitst in twee verschillende onderdelen: de economische impact van de Premier League als een bedrijf, en die van de clubs die deelnemen aan de voetbalcompetitie. De methodologie houdt onder meer rekening met de betalingen die worden gedaan van de Premier League naar de voetbalclubs, zodat deze omzetstromen niet dubbel worden meegerekend, en kijkt zowel naar de directe en indirecte als de geïnduceerde impact*.

Volgens de onderzoekers genereert de Premier League, die bestaat uit 380 matches verspreid over een periode van negen maanden, direct en indirect omzet vanuit een aantal verschillende commerciële activiteiten – activiteiten die verder ook de dominantie van de sport uitbreiden en behouden. De televisierechten van de clubs zijn verkocht aan televisiezenders in 185 landen, waardoor de Premier League in 730 miljoen huishoudens te zien is – goed voor een omzet van £1,7 miljard (~€2,4 miljard) in het voetbalseizoen 2013/14. Andere inkomstenbronnen zijn onder meer de ticketverkoop – stadiongebruik ligt boven de 95%, met een gemiddelde opkomst van 36.691 fans – en het verkopen van merchandise, binnenhalen van sponsoring en verkopen van advertentieruimte. 

Total contribution to GDP

De verschillende omzetstromen rondom de Premier League en de betrokken voetbalclubs hebben een aanzienlijke directe, indirecte en geïnduceerde toegevoegde waarde voor de Britse economie. Gezamenlijk genereren zij meer dan £6,2 miljard aan economische bijdrage, waarvan £3,4 miljard in het 2013/14 seizoen heeft bijgedragen aan het Britse BBP.

Ter vergelijking, volgens sportinvesteerder Sport England zijn alle sporten in de UK samen goed voor een toegevoegde economische waarde van rond de £20,3 miljard (ruim €28 miljard). Volgens het onderzoek van EY zou de Premier League, met zijn directe toegevoegde waarde van £2,22 miljard dus goed zijn voor £1 van iedere £10 pond aan toegevoegde waarde door sport. Indirect levert de Premier League een extra bijdrage van £620 miljoen en een geïnduceerde waarde van £490 miljoen.

Total tax contributions

De grote bijdrage aan de Britse economie van de Premier League zorgt ook voor een aanzienlijke inkomstenbron voor de Britse overheid. De voetbalcompetitie was in het seizoen van 2013/14 goed voor een belastingbijdrage van meer dan £2,4 miljard. De inkomstenbelasting van de ruim 100.000 FTEs die werkzaam zijn rondom de Premier League is goed voor een belastingbijdrage van £941 miljoen, en daarmee het grootste deel van de totale bijdrage. Daarna liggen de bijdrages van de National Insurance het hoogst met £475 miljoen, terwijl de werknemers zelf zo’n £276 miljoen bijdragen. BTW genereert nog eens £390 miljoen, en vennootschapsbelasting en zakelijke belasting (op alle voorzieningen en stadions) generen respectievelijk £298 miljoen en £25 miljoen.

Een analyse van Consultancy.nl eerder dit jaar toonde aan dat de Britse economie bijna €1 miljard overhoudt aan de voetbaltoeristen die het land trekt. De circa 800.000 toeristen die in 2014 een voetbalwedstrijd bezochten gaven gemiddeld €1.176 uit tijdens hun bezoek, terwijl toeristen die dat niet deden gemiddeld ruim €300 minder uitgaven.

In ons land heeft ook PwC onderzoek gedaan naar de economische waarde van het Nederlandse voetbal. Zij becijferden dat de sport in Nederland goed is voor een toegevoegde economische waarde van €2,18 miljard. Hoeveel de eredivisie, de top-voetbalcompetitie in Nederland, daarvan voor zijn rekening neemt is niet bekend.

* Direct impact komt voort uit de stijging van de economische activiteit (waaronder de extra toegevoegde economische waarde, de extra banen die gecreëerd worden en de belastingen die bijdragen aan de overheidsfinanciën), terwijl indirecte impact voortkomt uit de extra vraag naar goederen en diensten over de gehele supply chain van de sector. Geïnduceerde effecten zijn tot slot de extra inkomsten die ontstaan als gevolg van consumentenuitgaven in goederen en producten rondom de competitie.

Nieuws

Meer nieuws over