YSE helpt Universiteit Utrecht met Career Services

02 december 2015 Consultancy.nl

Om studenten te helpen bij het opstarten van en oriënteren op hun toekomstige carrière, heeft Universiteit Utrecht het project Career Services gelanceerd. Om zich te verzekeren van een juiste aansluiting op het bedrijfsleven en de arbeidsmarkt heeft de universiteit drie partners aangetrokken uit de Nederlandse private sector: Shell, ING en talentontwikkelaar YSE.

Wanneer studenten anno 2015 hun intrede maken op de arbeidsmarkt is het voor hen belangrijk dat zij beschikken over een verzameling van vaardigheden die aansluiten op het soort talent waar bedrijven naar op zoek zijn. Deze benodigde vaardigheden zijn in de loop der tijd echter veranderd, door onder meer maatschappelijke en technologische ontwikkelingen, en worden daarom tegenwoordig ook wel ‘21st century skills’ genoemd. Hierbij kan men denken aan ICT-vaardigheden, het vertonen van leiderschap en het vermogen om effectief samen te werken en communiceren met collega’s. Uit recent onderzoek van het World Economic Forum en The Boston Consulting Group blijkt jammer genoeg dat er een kloof bestaat tussen de daadwerkelijke skills van studenten en de vaardigheden die zij nodig hebben om succesvol te zijn in het bedrijfsleven van de 21ste eeuw.

Career Development, Universiteit Utrecht

Om betere aansluiting te zoeken tussen de vaardigheden die nodig zijn op de huidige arbeidsmarkt en de vaardigheden die studenten krijgen aangeleerd op hun opleidingen, zijn er in het buitenland al meerdere voorbeelden van zogenaamde Career Centers of Career Services. Vooral in Amerika en Groot-Brittannië is dit concept, waarbij extra diensten worden aangeboden om studenten klaar te stomen voor de arbeidsmarkt, goed ingeburgerd, en een van de belangrijkste voorbeelden is het Career Centre van University of Oxford. Met de diensten van dit Career Centre komt 85% van de Oxford-studenten in aanraking, en het Centre telt maar liefst dertig partners uit het internationale bedrijfsleven.

Het Career Services concept was tot voor kort nog relatief onbekend bij Nederlandse universiteiten, maar daar is de afgelopen periode verandering in gekomen. Het idee is overgewaaid vanuit het buitenland en meerdere Nederlandse WO-opleiders zijn momenteel bezig met het opzetten van extra dienstverlening aan studenten om hen beter voor te bereiden op de arbeidsmarkt. Zo ook de Universiteit Utrecht (UU) die onlangs een eigen Career Services project gelanceerd heeft, naar het voorbeeld van het Career Centre in Oxford.

Om er zeker van te zijn dat Career Services van de UU studenten de juiste vaardigheden bijbrengt heeft de universiteit drie partners om zich heen verzameld uit het Nederlandse bedrijfsleven. Het Career Services project wordt ondersteund door Shell, ING en talentontwikkelaar YSE. De extra diensten die Career Services aan studenten zal aanbieden omvatten onder meer dummy sollicitatiegesprekken met recruiters, inhousedagen en workshops bij werkgevers, trainingen, en gesprekken met een career officer. Ook biedt de UU de zogenaamde ‘career check’ die inzicht geeft in hoe ver een student is met zijn of haar voorbereiding voor een succesvolle toetreding tot de arbeidsmarkt.

sollicitatiegesprek, YSE, Shell en ING

YSE, ING en Shell ondersteunen de UU met dit grootschalige project, maar profiteren zelf ook van hun ondersteuning doordat zij eerder in contact komen met hun ‘werknemers van morgen’. Gedurende de lancering van de Career Services, tijdens het symposium ‘Y aan het werk’ eerder deze maand, organiseerden de drie partners keynotes en workshops om kennis te maken met een groot aantal universitaire studenten. Simon Klop, Talentmanager bij YSE en verantwoordelijk voor het dagelijkse bestuur, vertelde in een presentatie over wat generatie Y beweegt en kenmerkt – een onderwerp waar YSE regelmatig onderzoek naar doet*.

* Voor recente voorbeelden van dit onderzoek, zie de nieuwspagina in het profiel van YSE.

Nieuws