Softwareleverancier TimeLog breidt uit naar Nederland

20 november 2015 Consultancy.nl

TimeLog, een softwareprovider gespecialiseerd binnen de management en IT consulting sector, heeft onlangs een kantoor geopend in Nederland. Voor TimeLog is het de vierde vestiging wereldwijd en de tweede buiten thuisregio Scandinavië. Om de Nederlandse activiteiten te leiden zijn Sjors Klaver en Wendy Jong aangetrokken.

TimeLog is een ICT dienstverlener die in 2001 werd opgericht in Denemarken. Het bedrijf levert software oplossingen aan kleine en middelgrote bedrijven in de zakelijke dienstverlening, met als belangrijkste oplossing ‘TimeLog Project’, een oplossing om projectmanagement-processen en activiteiten te faciliteren. De software biedt daarnaast volledige ondersteuning voor belangrijke, gerelateerde processen, waaronder urenadministratie, facturering, resource management, het uitbrengen van management-rapportages en human resource processen.

TimeLog

Vanuit zijn hoofdkwartier in Kopenhagen is TimeLog in de laatste veertien jaar uitgegroeid tot een van de grotere spelers in het Europese consultancysoftware landschap. Ondanks dat het aanbod van TimeLog zich op alle segmenten van de zakelijke dienstverlening richt, heeft het bedrijf vooral in het management en IT consultancysegment een sterke positie weten in te nemen. Volgens Søren Lund, CEO van TimeLog, is deze sterke positie vooral verworven doordat zijn software een “efficiënter en gebruikersvriendelijker systeem” biedt dan de alternatieven in de markt.

Anno 2015 bedient TimeLog zo’n 700 klanten (met 17.000 dagelijkse gebruikers) verspreid over vijftien landen, die worden bijgestaan door een team van dertig werknemers. Om te voldoen aan de groeiende vraag naar zijn diensten in het buitenland, heeft TimeLog zich de afgelopen jaren aan een internationaal expansie-avontuur gewaagd, getuige de oprichting van nieuwe kantoren in Stockholm, Zweden (sinds 2012) en in Kuala Lumpur, Maleisië (sinds 2010).

Met het oog op zijn verdere expansiestrategie – Lund vertelt dat het bedrijf in 2020 qua grootte verdubbeld wil zijn – nam TimeLog eerder dit jaar meerdere Europese landen onder de loep, op zoek naar een mogelijkheid tot verdere uitbreiding naar nieuwe markten. Volgend op een due dilligence onderzoek naar locatie, potentie en haalbaarheid, viel de keuze uiteindelijk op Nederland. “We hebben hoge verwachtingen voor de Nederlandse markt. Voor veel Deense bedrijven met exportactiviteiten zou Noorwegen of Duitsland een logischere keuze zijn, maar Nederland is voor ons de perfecte keuze, gezien het hoge aantal organisaties in de zakelijke dienstverlening en een internationale benadering van software-aanschaf.”

Timelog expands into the Netherlands

Een recente analyse van Consultancy.nl toonde aan dat het aantal management en IT consultancybureaus in Nederland de 100.000 nadert. 90% daarvan (zo’n 87.700) zijn echter eenpitters, zzp-ers en freelancers, die over het algemeen niet tot de doelgroep van TimeLog behoren. “TimeLog Project kan ook worden gebruikt door bureaus met maar 1 FTE, maar de focus van ons model ligt op consultancybureaus met 10 tot 250 FTEs”, vertelt Lund.

Met de opening van het nieuwe kantoor, dat te vinden is in Amsterdam, richt TimeLog zich op het uitbouwen van zijn geografische footprint. Zowel door de dienstverlening voor in Nederland actieve Scandinavische klanten uit te breiden, als nieuwe lokale klanten aan zijn portfolio toe te voegen. Het kantoor in Amsterdam fungeert tevens als poort naar de rest van de Benelux, en zal ook klanten in België en Luxemburg gaan ondersteunen – een gecombineerde adviesmarkt met een geschatte waarde van €1,8 miljard. Gevraagd naar de ambities van TimeLog in Nederland voor de komende jaren, openbaart Lund weliswaar niet welke KPI’s de softwareleverancier heeft opgesteld, maar laat wel weten dat het bedrijf inzet op een hoge groei van het bestaande klantenbestand (rond de vijftien bureaus), naar zo’n 100 klanten aan het einde van 2017.

Om de Nederlandse uitbreiding te leiden, heeft TimeLog twee ervaren professionals in dienst genomen: Sjors Klaver en Wendy Jong. Klaver werkte hiervoor bij UNIT4, waar hij als Accountmanager verantwoordelijk was voor de accountancybranche. Jong was hiervoor werkzaam bij Reed Business Media en deed onder meer consultancy-ervaring op bij IBM en PinkRoccade Local Government. “Ik ben verheugd om onderdeel uit te maken van dit nieuwe avontuur”, vertelt Klaver over zijn nieuwe rol, om daaraan toe te voegen: “TimeLog’s succes in het buitenland getuigt van hun motivatie om vooraanstaande oplossingen te bouwen voor hun klanten.”

Soren Lund - Sjors Klaver - Wendy Jong

Klaver en Jong zullen echter niet zonder concurrentie de Nederlandse consultancysoftware markt kunnen openbreken. Het landschap kent enkele grote spelers, onder wie Maconomy (overgenomen door Deltek in 2010), grote traditionele ERP-spelers  als Oracle en SAP, en een grote verzameling van lokale specialisten die zich richten op de middenmarkt. Ondanks deze concurrentie gaan zij de uitdaging vol vertrouwen aan, vertelt Jong: “We geloven sterk in de toegevoegde waarde van TimeLog Project, zowel vanuit functioneel als kosten-baten perspectief.”

TimeLog's kenmerkende eigenschappen bieden volgens De Jong een concurrentievoordeel in de Nederlandse markt en omvatten de mogelijkheid om alle soorten projecten – van opzet tot uitvoering – te kunnen beheren. Daarnaast bieden deze de mogelijkheid geavanceerd contractmanagement toe te passen, financiële systemen en projectmanagement te integreren, en een web-based oplossing die altijd en overal veilige toeging biedt tot de software.

In de komende maanden zal TimeLog als onderdeel van de lancering meerdere klanten benaderen, een webinar organiseren over zijn software en samenwerken met onder meer brancheverenigingen en de media om aan zijn imago te bouwen. Daarnaast krijgt de softwareleverancier steun vanuit de Deense ambassade in Nederland, in de vorm van een gezamenlijk evenement voor potentiële klanten in december. “We kunnen niet wachten om te beginnen en zakelijke dienstverleners te helpen om hun tijd in waarde uit te drukken, zodat zij zich in de basis verbeteren en tegelijkertijd gelukkigere werknemers krijgen, die zijn uitgerust met de perfecte tool voor hun dagelijks werk”, besluit Jong.

Nieuws