Deloitte Digital naar Centraal Europa met Poolse deal

19 november 2015 Consultancy.nl

Deloitte Digital breidt uit naar Centraal Europa. De Digital praktijk van het Big Four accountants- en advieskantoor heeft Digital One overgenomen, een Pools digitaal marketingbedrijf. De overname, die bijna 100 werknemers aan het personeelsbestand toevoegt, is de eerste stap in Deloitte Digital’s bredere expansiestrategie voor Centraal Europa.

Om in te spelen op de opkomst van de digitale markt heeft Deloitte – met meer dan 225.000 werknemers een van de grootste zakelijke dienstverleners ter wereld – in 2012 Deloitte Digital gelanceerd, dat sindsdien is uitgegroeid tot een van de grootste digitale praktijken ter wereld*. De praktijk voorziet klanten van digitale oplossingen langs het gehele dienstenspectrum – van strategie tot executie – zoals diensten op het gebied van digitale strategie, gebruikerservaring, engineering en design, en implementatiediensten voor mobile, web, social, en digitale content oplossingen.

Deloitte Digital

Als onderdeel van zijn wereldwijde groeistrategie en om zijn ambities te realiseren**, heeft Deloitte Digital naast organische groei ook meerdere specialisten opgekocht in strategische locaties. De meest recente overname vond afgelopen week plaats in Polen, waar de digital praktijk van Deloitte het Poolse Digital One heeft overgenomen – een digitale adverteerder uit Lodz die bedrijven ondersteunt met het ontwikkelen van digitale media. De overname voegt bijna 100 nieuwe werknemers toe aan het personeelsbestand en geeft Deloitte Digital toegang tot de Poolse, en bredere Centraal-Europese markt. De overname volgt op eerdere lanceringen van de praktijk in onder meer België, Frankrijk, Duitsland, de UK & Ierland, Italië, Nederland en Zwitserland.

Naast het toetreden tot een nieuwe markt betekent de overname voor Deloitte ook een significante uitbreiding van zijn portfolio. Volgens het Big Four kantoor excelleert Digital One namelijk op het gebied van ‘creatieve uitvoering en marketing’, terwijl Deloitte Digital zichzelf bestempelt als een ‘leider op het gebied van digitale strategie en technologie consulting’, gecombineerd met een ‘diepgaande sectorkennis.

Olgierd Cygan, die Digital One in 1999 oprichtte, is benoemd tot Partner bij Deloitte Digital en zal leiding gaan geven aan de Digital Agency binnen de Deloitte Digital praktijk in Polen en Centraal Europa. Cygan vertelt in een reactie op de overname: “We sluiten ons aan bij Deloitte Digital omdat we grote potentie zien in deze combinatie. Ik denk dat het ons in staat zal stellen om nog sneller te groeien dan voorheen en bovendien herkennen wij ons volledig in de manier waarop Deloitte Digital het digitale landschap herdefinieert.” Volgens Cygan transformeert en evolueert digital marketing snel: “In potentie kan de nieuwe marktrealiteit en de combinatie van strategie, technologie en creative enorm marktverstorend zijn. Digital One wil deel uitmaken van een dergelijke verstoring”, besluit hij.

Olgierd Cygan, Zbigniew Szczerbetka

Zbigniew Szczerbetka, hoofd van Deloitte Digital voor Centraal Europe, is ervan overtuigd dat het bureau kan profiteren van de staat van dienst van Digital One, om een stevige voet aan de grond te krijgen in de Centraal-Europese markt. “We zijn een unieke combinatie van een digitaal bureau en consultancybureau onder een, geïntegreerde, wereldwijde praktijk. Onze combinatie van branchegerichte strategy consulting en ontwerpgerichte technologische vaardigheden met de creatieve en marketing skills van een digital agency, zal ons in staat stellen onze klanten te ondersteunen op een manier die traditionele (consultancy)bureaus niet kunnen bieden”, aldus Szczerbetka.

Net als bij de andere overnames die Deloitte Digital eerder deed, geeft Szczerbetka aan dat Deloitte “het unieke DNA van Digital One” in stand zal houden. De cultuur van de Digital praktijk verschilt volgens Szcerbetka namelijk aanzienlijk van die van Deloitte zelf. Deloitte Digital geeft zijn netwerk van ‘studios’ echter een hoge mate van autonomie, zodat zij “hun startupcultuur kunnen behouden terwijl ze onderdeel zijn van een wereldwijd consultancy powerhouse”, aldus Szczerbetka.

Voor Deloitte Polen is Digital One de tweede grote deal in slechts een paar weken tijd. Begin september werd het Poolse marketingconsultancybureau Stratosfera gekocht, nu gerebrand naar ‘Stratosfera by Deloitte’.

Deloitte in Warsaw

Om te profiteren van de digitale revolutie hebben al meerdere grote consultancykantoren de afgelopen tijd hun designcapaciteit versterkt. Accenture heeft bijvoorbeeld Accenture Interactive (het op twee na grootste digital agency netwerk na Deloitte en IBM, volgens Advertising Age), en zelfs strategiekantoren als McKinsey & Company en The Boston Consulting Group (via BCG Digital Ventures) bouwen aan hun digitale praktijken. Ook Big Four-rivaal PwC zet in op de digitale design arena vanuit zijn Digital Services praktijk.

* Advertising Age, een Amerikaans platform over marketing en media, heeft Deloitte Digital recentelijk benoemd tot de #2 grootste digitale praktijk ter wereld, met een geschatte omzet van $1,5 miljard (~€1,4 miljard).

** In mei 2015 heeft Deloitte Digital een digitaal bureau uit Zweden overgenomen met de naam Mobiento, terwijl in november vorig jaar Flow Interactive werd overgenomen, een designbureau uit Zuid-Afrika. Eerdere overnames waren onder meer de aankoop van Banyan Branch in Seattle en Übermind, een bedrijf dat onder meer mobiele apps ontwikkelt.

Nieuws