Breukelen-Baambrugge trajectcontrole levert 48 mln op

17 november 2015 Consultancy.nl

De trajectcontrole op de A2 bij de punten Breukelen, Vinkeveen en Baambrugge heeft in 2014 geleid tot bijna 800.000 boetes voor te hard rijden, waarmee de staatskas een bedrag van €48 miljoen incasseerde. In totaal was het traject Amsterdam - Utrecht afgelopen jaar goed voor bijna één miljoen boetes.

In de zomer van 2012 werd een nieuwe trajectcontrole ingesteld op de A2 voor het traject Amsterdam - Utrecht. Op de vijfbaans snelweg geldt in principe een snelheidslimiet van 100 kilometer per uur, maar na zeven uur ’s avonds mogen automobilisten op sommige stukken 130 kilometer per uur rijden. De trajectcontrole bij de punten Vinkeveen, Baambrugge en Breukelen filmen de langskomende auto’s en berekenen nadat deze de volgende camera gepasseerd zijn de gemiddelde snelheid per voertuig. Ligt deze te hoog dan krijgt de eigenaar van de auto een bekeuring.

Aantal snelheidsboetes in Nederland

€48 miljoen
De verwachting van het ministerie van Veiligheid en Justitie dat na enige tijd de automobilist gewend zou zijn aan de controle, en minder vaak de fout in zou gaan, blijkt drie jaar na invoering van de trajectcontrole ongegrond. In 2014 leverde de trajectcontrole Breukelen, Vinkeveen en Baambrugge de Nederlandse staat €48 miljoen op. Met een totaal van 792.000 boetes is dat 44% van het totaal aantal boetes voor te hard rijden dat middels een trajectcontrole werd uitgeschreven in 2014 (1,8 miljoen). Als het traject tussen Amsterdam en Utrecht als geheel wordt bekeken, gaat het om 989.000 boetes in 2014 – 55% van het totaal dat jaar*.

Een belangrijke oorzaak voor het hoge aantal boetes zijn volgens experts de wisselende maximumsnelheden op het stuk snelweg. Tussen Maarssen en Vinkeveen is het na zeven uur 's avonds toegestaan om 130 kilometer per uur te rijden in plaats van 100. Na een stuk van 7 kilometer is het vanaf de afslag Vinkeveen tot de ring Amsterdam weer maximaal 100 kilometer per uur in beide richtingen. Rijkswaterstaat is echter van mening genoeg te doen aan het waarschuwen van automobilisten voor de trajectcontrole – naast de aankondiging en maximumsnelheidsborden, heeft de overheidsinstantie grote borden geplaatst met de tekst ‘Dag en nacht 100’.

Aantal snelheidsboetes op trajectcontroles in Nederland

Ook de accuraatheid van het systeem speelt een belangrijke rol bij het hoge aantal boetes. Door de computerberekeningen en opnamen van de snelheid van elk passerend voertuig is de kans bijna 100% dat wanneer de gemeten snelheid te hoog is, de automobilist een bekeuring op de deurmat kan verwachten.

Einde aan goudmijn voor staatskas?
Aan de ‘bonnenregen’ komt waarschijnlijk volgend jaar een eind. Coalitiepartijen VVD en PvdA zijn voornemens om overal op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht 130 kilometer per uur toe te staan. Niet iedereen is het echter daarmee eens, waarbij de gemeenten Stichtse Vecht en De Ronde Venen, die aan de A2 grenzen, de grootste tegenstanders vormen. Zij baseren zich op eerder gemaakte afspraken en de negatieve gevolgen op het milieu – als de maximumsnelheid op de A2 tussen Utrecht en Amsterdam ook overdag wordt verhoogd naar 130 kilometer per uur, zal dat volgens Milieudefensie leiden tot een stijging van de uitstoot van stikstofdioxide met 46%. De bestuursrechter oordeelt binnenkort over de voorgenomen verhoging.

Aantal verkeersboetes in Nederland

In totaal werden afgelopen jaar 8,3 miljoen verkeersboetes genoteerd, 20% minder dan in 2013.

NB: Op 19 augustus 2015 meldde de Volkskrant in het artikel 'Trajectcontrole A2 levert 48 miljoen aan boetes op' dat er vorig jaar 515 duizend automobilisten op de bon werden geslingerd tussen de A2 trajectcontrole punten Breukelen, Vinkeveen en Baambrugge. Dit is volgens de redactie van Consultancy.nl, dat zich baseert op data van het OM, niet juist. Zie ook de website van Baluw.nl voor meer informatie.

* Op de tweede plek staat de trajectcontrole op de A4 bij Leidschendam, goed voor een totaal van 488.000 boetes (in beide richtingen). Voor de trajecten A58 Bergen op Zoom – Roosendaal, A4 Hoofddorp - Nieuw Vennep, A12 Den Haag – Voorburg en A12 bij Utrecht is geen informatie vrijgegeven.

Nieuws

Meer nieuws over