Yellowtail presenteert zich tijdens Handelsmissie Rutte

13 november 2015 Consultancy.nl

Op 17 en 18 november 2015 brengt Minister-president Rutte samen met een delegatie van meer dan 65 Nederlandse bedrijven een bezoek aan Zuid-Afrika. Yellowtail, dat sinds 2003 een kantoor heeft in Zuid-Afrika, is gevraagd haar succesverhaal in het land te delen met de vertegenwoordigers van de economische missie.

Ieder jaar organiseert de Nederlandse Overheid tal van internationale handelsmissies. Doel van de reizen, die meestal worden aangevoerd door een lid van het koninklijk huis of een politicus, is om de economische banden en politeke verhoudingen tussen landen te versterken. De aankomende handelsmissie van het Rijk voert naar Zuid-Afrika, met ruim 53 miljoen inwoners en een BBP van meer dan $350 miljard (~€312 miljard) een van de belangrijkste economieën van Afrika. In het bijzonder voor Nederland is Zuid-Afrika – vanwege het koloniale verleden – een land met een historische betekenis. Niet voor niets is de Nederlandse taal nog altijd verweven in het Afrikaans van Zuid-Afrika.

Kaapstad

Een hoogtepunt tijdens de aankomende handelsmissie op 17 en 18 november vormt het ‘House of the Future’, waar Zuid-Afrikaanse en Nederlandse ondernemers, kennisinstellingen en overheden zullen werken aan creatieve, innovatieve oplossingen voor de belangrijkste kansen en uitdagingen van het land. Zo toonde bijvoorbeeld een recent onderzoeksrapport van McKinsey & Company dat werkeloosheid een groot knelpunt vormt – maar liefst 25% van de beroepsbevolking heeft anno 2015 geen baan. Naast werkeloosheid zullen onder meer belangrijke onderwerpen als innovatie, financiële inclusie, ondernemen en diversiteit de revue passeren. Als onderdeel van het House of the Future, zal in Kaapstad de ‘Garden’ worden gepresenteerd; een interactieve showcase van succesvolle Nederlands-Zuid-Afrikaanse samenwerkingen. Hier zal ook zakelijk dienstverlener Yellowtail zich presenteren aan de aanwezigen.

Opgericht in 2003, is Yellowtail een advies- en implementatiebureau dat zich voornamelijk richt op de financial services sector. Na jaren van groei in ons land zette het in 2003 voet aan Zuid-Afrikaanse grond en opende destijds een vestiging in Kaapstad. Inmiddels is ook het tweede kantoor geopend in Johannesburg. Vanuit deze verschillende vestigingen ontwikkelt Yellowtail softwareproducten voor Nederlandse financiële instellingen, en helpt Yellowtail Zuid-Afrikaanse financials bij het digitaliseren van klantprocessen en het bedenken en implementeren van nieuwe cross-channel en self-service bedieningsmodellen.

Online Bankieren Zuid-Afrika

Als onderdeel van de showcase ‘Garden’, zal Yellowtail zijn succesverhaal delen met de handelsdelegatie en inzichten bieden in hoe in Zuid-Afrika zaken worden gedaan. “Wij zijn ontzettend trots dat we gevraagd zijn om onze ervaringen te delen tijdens het Garden event. Wat ons betreft het bewijs dat Yellowtail heeft laten zien kansen te zien en te pakken in en met Zuid-Afrika”, zegt Robert Harreman, partner bij Yellowtail.

Volgens Harreman, kan uitbreiding naar Zuid-Afrika voor veel Nederlandse organisaties een slimme zet betekenen. Hoewel de economie zich momenteel in een uitdagende periode bevindt (President Jacob Zuma omschreef de Zuid-Afrikaanse economie onlangs als “ziek”), blijft het land een van de belangrijkste pijlers van het Afrikaanse continent. Tegen het licht van diverse hervormingen gericht op meer innovatie en werkgelegenheid heeft de overheid zijn zinnen gezet op het terugkeren naar de hoogtijdagen van weleer. Binnen het financial services segment liggen er volgens Harreman diverse kansen, waarbij digitalisering binnen de bankensector een sterk voorbeeld vormt.

“Een groeiende internetpopulatie, een sterk opkomende middenklasse, een verbeterde internet-infrastructuur, de snelle adoptie van smartphones en de daling van de prijzen voor internettoegang zijn een aantal belangrijke factoren voor de sterke groei van online bankieren in Zuid-Afrika. De grootste uitdaging ligt in het eenvoudig ontsluiten van complexe financiële producten via de mobiele telefoon. Naar verwachting zal in 2016 68% van de bevolking mobiel zijn. En dat biedt grote kansen om mensen die voorheen nooit een bankrekening, verzekering, pensioenvoorziening of hypotheek hadden, klant te maken”, aldus de medeoprichter van het bureau.

Robert Harreman, Mark Rutte

Ook wijst Harreman op het feit dat Zuid-Afrika voor organisaties die de Afrikaanse markt willen veroveren als strategische hub kan fungeren. “Zuid-Afrika is de zakelijke gateway naar de rest van Afrika en biedt toegang tot interessante en grote opkomende markten in bijvoorbeeld Kenia, Oeganda en Nigeria”, sluit hij af.

Nieuws

Meer nieuws over