GEA lanceert data analyse dienstverlening GEADATA

05 november 2015 Consultancy.nl

Organisatieadviesbureau GEA heeft ‘GEADATA’ gelanceerd, een nieuwe propositie die organisaties ondersteunt bij het opstellen van een datastrategie en de implementatie daarvan. Om leiding te geven aan de nieuwe propositie heeft het bureau uit Weesp een kernteam van zeven partners en adviseurs samengesteld.

We leven anno 2015 in een wereld waarin steeds meer data wordt gecreëerd en ook steeds meer data wordt opgeslagen. Als gevolg van deze opmars van data zijn ook de technieken om deze data in waardevolle inzichten om te zetten de afgelopen tijd flink in opmars. Het gevolg is dat termen als data analytics, data mining en big data vandaag de dag niet langer speciaal zijn, maar zijn verworden tot ‘business as usual’. Sterker nog, het belang van data is zo groot dat bedrijven die leidend zijn op het gebied van data analytics volwassenheid beter presteren, waarbij data door velen wordt gezien als een strategische asset.

GEA Rontgen

Het belang van data blijkt verder uit de cijfers. Zo zal bijvoorbeeld de wereldwijde markt voor big data dienstverlening volgens onderzoeksbureau Technavio naar verwachting tegen 2019 groeien naar een omzet van zo’n €36 miljard, een jaarlijkse groei (ingezet vanaf 2014) van zo’n 35%. Ook het fenomeen The Internet of Things (IoT) – waarbij de verbondenheid van apparaten zorgt voor meer datacreatie en –mogelijkheden – zal volgens berekeningen van strategy consultancykantoor McKinsey & Company in 2020 een waarde van tussen de $3.9 en $11.1 biljoen kunnen bereiken.

De opkomst van data heeft grote impact op organisaties. Vanuit een strategisch perspectief kan de trend – die speelt in vrijwel ieder industriesegment – niet genegeerd worden, en zorgt het missen van deze boot dat organisaties terrein verliezen op hun concurrenten. Om hun concurrentievermogen te behouden en de markt voor te blijven zijn organisaties genoodzaakt serieus na te denken over hun datastrategie en het ontwikkelen van een datagedreven organisatie. Het gevolg van deze ontwikkeling is dat het aantal technieken, gebruikt om hoeveelheden data snel te analyseren en om te zetten in nieuwe inzichten, in een razend tempo aan het toenemen is.

Om in te spelen op de klantbehoefte van opdrachtgevers naar data analyse dienstverlening, besloot GEA om GEADATA te lanceren, zijn eigen, dedicated praktijk die zich uitsluitend richt op datastrategie en data-executie. De praktijk zal klanten ondersteunen met twee grote vraagstukken: het creëren van strategische waarde uit de grote hoeveelheden data (strategisch advies) en begeleiding van klanten bij de transitie naar een datagedreven organisatie (implementatie). Vier proposities staan daarbij centraal: Data Mining, Data Analyse, Data Driven en Data Team.

Data Mining, Data Analyse, Data Driven, Data Team

“De focus van de dienstverlening ligt op het uitvoeren van data science projecten, het ontwikkelen van datastrategieën en het inrichten of ondersteunen van een data team”, zegt Patrick Swart, partner bij GEA en een van de trekkers van GEADATA. Net als GEA’s eigen focusgebied, zal GEADATA in eerste instantie alleen klanten bedienen binnen het media- en communicatielogistiek landschap, en op dit snijvlak nauw samenwerken met de experts van GEA, en tevens gebruikmaken van bestaande GEA tools.

Uiteindelijk belooft GEADATA, volgens Swart, om “concurrentievoordeel en efficiencyslagen” te leveren aan hun klanten, bijvoorbeeld door te komen tot ‘praktische inzichten’ of het genereren van verrassende causale verbanden of voorspellende informatie. Als voorbeeld geeft hij de ‘bestseller voorspeller’. GEADATA ontwikkelde deze tool voor boekenuitgevers, waarmee voorspeld kan worden of een manuscript ook een bestseller kan worden. En hoewel creativiteit en originaliteit altijd leidend zullen zijn voor een goed resultaat, zorgt de tool over de hele linie uiteindelijk voor minder ‘afval’ en meer marge.

GEADATA team
Om leiding te geven aan de uitbouw van de propositie, heeft GEA een team van zeven professionals samengesteld, variërend van strategisten tot data-analisten, creatives en veranderexperts. Michel Blaauw, een data scientist specialist met meer dan twintig jaar ervaring in information management, business intelligence, analytics en innovation, leidt het data analytics gedeelte van de dienstverlening. Voorheen werkte hij als zelfstandig adviseur voor klanten als het FD, Tommy Hilfiger, Deloitte, Kas Bank en PGGM. Alvorens hij zijn eigen consultancybureau opzette (‘Blaauw Business Intelligence’) werkte Blaauw onder meer voor Diesis (ingelijfd in 2014 door Novisource), Immediate Solutions en uitgever PMG International. Swart werkt sinds begin 2009 voor GEA en fungeert als een van de consulting partners, die de vertaling leidt van data naar strategie en organisatie. Ook Aloys van Balen, Managing Director van GEA, maakt deel uit van GEADATA’s leadership – hij neemt bedrijfsadvies en verandermanagement onder zijn hoede. Het team wordt verder aangevuld met Stan Lommers, Jos van der Heijden, Erik Clabbers en Karlijn Meijer. 

Michel Blaauw, Patrick Swart, Aloys van Balen, Karlijn Meijer, Erik Clabbers, Jos van der Heijden, Stan Lommers

Nieuwe propositie
Vorige week lichtte Consultancy.nl de
nieuwe praktijk van Mobilee en Search4Solutions uit. De zogeheten Agile Practice richt zich op de toepassing van agile en lean als onderdeel van doelstellingen rondom ‘continu verbeteren’, door analisten gezien als een van de snelst groeiende terreinen binnen de adviesbranche.

Nieuws