Atos IT Challenge 2016 richt zich op data privacy app

11 november 2015 Consultancy.nl

Atos organiseert voor de vijfde keer de Atos IT Challenge. Deze editie staat in het teken van het online beheren van persoonlijke data. Teams van studenten hebben tot 30 november 2015 de tijd om zich in te schrijven en dienen daarbij hun idee en de daarbij horende technologie en architectuur te presenteren. In juni 2016 loopt de wedstrijd ten einde en worden de winnaars bekendgemaakt.

Sinds 2012 organiseert Atos, een van ’s werelds grootste ICT dienstverleners, de Atos IT Challenge, een wedstrijd voor teams van twee tot vier jonge IT-talenten die slimme mobiele apps ontwikkelen en kunnen bouwen. De wedstrijd is bedoeld voor studenten die ideeën hebben voor mobiele apps die het leven van hun medemensen makkelijker kan maken. “De IT Challenge biedt een uitstekende mogelijkheid voor studenten om hun ideeën om te zetten in proof of concepts en deze uiteindelijk naar de markt te brengen. We zien ernaar uit hoe zij hun kennis en ervaring zullen gebruiken om applicaties te ontwikkelen die burgers kunnen helpen hun persoonlijke data online beter te managen”, zegt Marianne Hewlett, Chief Marketing Officer van Atos in Benelux & The Nordics.

In oktober 2015 zijn de inschrijvingen voor de vijfde editie van de Atos IT Challenge geopend. Dit jaar staat de challenge in het thema van ‘the right to be forgotten’* en het beheren van online persoonlijke data. Volgens Atos is dit ‘één van de grootste uitdagingen van de 21ste eeuw’ – iedereen wil profiteren van de mogelijkheden van digitalisering, maar hun privacy zou daarbij zoveel mogelijk ongeschonden moeten blijven.

Atos IT Challenge

Met de lancering van de Single Digital Market door de Europese Unie, en tegelijkertijd een toename van het aantal cyber-aanvallen, is het volgens Atos cruciaal dat burgers zelf de regie gaan voeren over hun persoonlijke online data. Aan de deelnemers van de Atos IT Challenge 2016 geeft de zakelijk dienstverlener de opdracht om een app te ontwikkelen en bouwen die burgers meer de regie hierover laat voeren. “Het beheren van onze online identiteit is een hedendaags vraagstuk en we roepen studenten uit alle delen van de wereld en in Nederland op te onderzoeken hoe technologie kan helpen bij de bescherming van online persoonlijke data”, licht Hewlett verder toe.

Teams van studenten hebben nog tot 30 november om zich voor de vijfde editie van de challenge in te schrijven. Zij presenteren de door hun gekozen technologie en architectuur, en leggen uit hoe zij die in de volgende fase van de wedstrijd willen gaan inzetten. Nadat de inschrijving gesloten is, bepaalt de jury – bestaande uit leden van de Atos Scientific Community** – welke vijftien teams door mogen naar de tweede fase, de ontwikkelingsfase. Deze teams worden in december bekendgemaakt, en krijgen vervolgens tot mei 2016 de tijd om hun apps te ontwikkelen.

Cyber security

In mei 2016 presenteren de studenten hun ontwikkelde apps, en uit de vijftien teams worden de finalisten bekendgemaakt die in juni de prijsuitreiking mogen bijwonen. Ongeacht de plaats waarop zij uiteindelijk eindigen, mogen alle deelnemers aan de challenge zich aanmelden voor een stage om deel uit te maken van de organisatie van Atos.

In de editie van 2015 stond de challenge in het thema van ‘connected living’ en deze werd gewonnen door een team van Franse studenten, die de Comfort Train app ontwikkelden. Deze app stelt reizigers in staat om de minst drukke wagon te vinden in een drukke trein. In 2014 ontwikkelden de studententeams applicaties om de ervaring van de Olympische Spelen in Rio de Janeiro (2016) te verbeteren, en het winnende team werkt nu aan het verder realiseren en bouwen van deze app. In 2013 werd de challenge gewonnen door een stoplicht app die CO2 uitstoot vermindert en de eerste editie in 2012 werd gewonnen door een team studenten van de Hogeschool Eindhoven met hun app MultiLens. Nieuw bij deze editie is dat de eerste, tweede en derde plek van de Challenge geldprijzen winnen – achtereenvolgens €10.000, €5.000 en €3.000 – om hun app in de markt te kunnen zetten, evenals ondersteuning krijgen van experts van Atos.

* ‘The right to be forgotten’ is het recht van burgers om aan hun provider te vragen om al hun online data volledig te verwijderen.

** De Atos Scientific Community is een wereldwijd netwerk van ongeveer honderd van de beste business technologists van Atos.

Nieuws