Interview met Patrick Eppink, Finance Partner bij Turner

29 oktober 2015 Consultancy.nl

Een interview met Patrick Eppink, Practice leader van de Finance adviespraktijk van Turner, over de projectenportefeuille en positionering van het adviesbureau, de opkomst van digital in de financiële sector en zijn ambities voor de komende jaren.

Kun je ons een korte samenvatting geven van je achtergrond?
Twente, Amsterdam, Bovenkarspel, Leusden zijn de plekken die belangrijk voor me zijn. Waar ik vandaan kom, waar ik studeerde en woonde, mijn huidige privé thuis en het thuis van Turner.  Inmiddels zit ik ruim 10 jaar in de consulting en werk alleen voor banken en verzekeraars. Daarvoor heb ik 10 jaar zelf in de financiële sector gewerkt, en als bankier de overstap gemaakt naar verzekeringen. Juist die combinatie van werkzaam geweest zijn in de sector (van binnenuit) en nu als consultant (van buitenaf) geeft een groot voordeel. Deze ervaringen maken dat ik in de regel goed begrijp wat er echt gebeurt en wat er aan de hand is. Bovendien kreeg ik van huis uit mee, “doe maar gewoon…dan…” hetgeen er ook voor zorgt dat wat complex lijkt vaak veel makkelijker is dan we denken.

Met meer dan tien jaar ervaring bij een grootbank en een adviesbureau op zak maakte je eind 2009 de overstap naar Turner, waar je inmiddels zo’n zes jaar in dienst bent. Wat maakt Turner voor jou zo’n bijzondere werkgever?
Dat iedere adviseur van Turner door de klant echt als een Turner herkend en erkend wordt. Ik ben heel erg trots op de manier waarop we met klanten samen werken aan de problemen die zij hebben en dat we die ook echt oplossen. Dus niet een propositie bedenken en die bij de klant naar binnen duwen, maar echt een probleem bij en met de klant oplossen. En dat mag ik doen met geweldige collega’s. Waarbij een heel belangrijk motto ‘plus 1’ is; altijd op zoek waar we het beter kunnen doen voor klanten en ook waar we het zelf beter kunnen doen. Kortom: mooie club, mooie mensen, mooie klanten.

Patrick Eppink - Turner

Bij Turner geef je leiding aan de Finance praktijk, waarbij je focus vooral ligt op opdrachtgevers in de financiële sector. Wat voor soort opdrachten doen jullie zoal voor banken, verzekeraars en pensioenfondsen?
In onze opdrachten zorgen wij ervoor dat de beoogde strategie écht resultaat oplevert. We richten ons niet primair op het bedenken van die strategie, maar juist op de vertaalslag. Waarin zowel de inhoudelijke kwaliteit (blauw) als de acceptatie (rood) die daarmee samenhangt, cruciaal zijn. En we weten dat echt samen te voegen. Concreet betekent dat het realiseren van het nieuwe verdienmodel voor een verzekeraar, of het invoeren van lean als filosofie, dus niet een plat lean “projectje” bij een andere klant. Maar ook het respectvol en daarmee waardevol reorganiseren en afbouwen van complete bedrijfsonderdelen.

Turner positioneert zich binnen de financiële dienstverlening als een “allround speler”, waarbij jullie actief zijn in uiteenlopende expertisegebieden, van strategie tot sales/marketing en operational excellence. Hoe onderscheidt Turner zich van de niche spelers (bijv. specialisten) en het geweld van de grote generalisten (bijv. Big Four)?
Veel nichespelers beperken zich tot het specifieke vraagstuk van hun expertisegebied. Voor sommige vraagstukken is dat waardevol. Vaak is een vraagstuk echter breder dan dat. Alle aspecten van het bedrijfsmodel grijpen immers in elkaar. Dat bedrijfsmodel doorgronden wij veel beter dan de meeste van onze collega’s, zowel niche als generalisten. Ten opzichten van deze laatste groep onderscheiden we ons ook in de keuze voor de klanten met wie we werken. We hoeven niet voor iedereen te werken en in elk type opdracht, omdat we een kleiner vast team hebben. Daardoor passen de opdrachten die we wel doen ons zo goed.

Turner - Strategie implementatie

Turner wordt in de regel ingehuurd om de implementatie van strategische transformaties te begeleiden – trajecten waar de ‘harde’ kant van verandering centraal staat. In een wereld waar de cultuur onder druk staat (noodzaak om te veranderen; druk van toezichthouders; verandermoeheid, enz) is deze opgave lastiger dan bij een doorsnee organisatie. Hoe zorgt Turner voor de juiste balans tussen de opdracht, de context en het menselijke aspect?
De context van de opdracht kennen wij meestal goed. De klanten waar we voor werken zijn vaak al langdurige relaties of het zijn referenties van onze relaties. Dus de sector waarin we opereren en de specifieke kenmerken en issues van de betreffende relatie kennen we. Het kennen van de context maakt het vaak makkelijker om de opdracht beter te doorgronden. We zijn dan in staat om de bijzondere aspecten van de opdracht scherp te krijgen. En weten dan ook, of we ons meer moeten focussen op inhoudelijke kwaliteit of op acceptatie van de verandering. Waar bij dat laatste de focus op menselijke interventies ligt. Echt zeggen waar het op staat, op het moment dat het gebeurt. Dat is het spannendste van ons vak. Maar omdat het spannend is mag je het juist niet nalaten. We werken ook echt ‘van boardroom tot engineroom’, zoals een klant het recentelijk formuleerde. Daarmee zijn wij in staat om de hele organisatie in opdrachten mee te nemen.

Een blik op het klantenbestand van Turner binnen de financiële sector laat zien dat de FS praktijk in de afgelopen jaren sterk aan het groeien is. Wat zijn de twee opdrachten waar je het meest trots op bent, en waarom?
Dat is echt een lastige vraag. Omdat in bijna iedere opdracht dat soort momenten zitten die bijzonder zijn. Die bestaan juist vaak uit de kleine interventies, die een grote impact maakten op het uiteindelijke resultaat. Maar als ik er twee moet kiezen zijn dat De Friesland zorgverzekeraar en Aegon. De Friesland Zorgverzekeraar, omdat we daar in staat zijn geweest om de organisatie zelflerend te maken in de ontwikkeling naar een lean organisatie. Aegon leven en hypotheken, omdat we die organisatie de afgelopen jaren geholpen hebben met de strategieontwikkeling en -executie (zowel leven als hypotheken). Waarbij we op vraag van de verantwoordelijke directeur, zowel zijn team als het plan begeleid hebben. Daarmee hebben we een bijdrage kunnen leveren aan de geweldige prestaties van Aegon in de hypothekenmarkt de afgelopen jaren.

Disruptie in de financiële sector staat de afgelopen maanden onder een vergrootglas. Anno 2015 worden financials geconfronteerd met een scala aan disruptieve ontwikkelingen. Kijkend hiernaar, wat zijn volgens jou de belangrijkste trends die banken en verzekeraars scherp in de gaten moeten houden?
Wat mij betreft heeft het niet zoveel zin om een lijstje met trends te benoemen. Dat ziet er wel heel leuk uit, maar er zijn momenteel teveel ontwikkelingen op het gebied van onder meer technologie, klantgedrag, wetgeving en nieuwe toetreders om specifieke trends eruit te halen. Wat die ontwikkelingen verbindt is wel interessant, namelijk het vermogen ontwikkelen om continu in te kunnen spelen op de trends die voorbij komen. Door bewust te kiezen om wel of niet in te spelen op een bepaalde trend. Dat is wat echt onderscheidend wordt voor financiële dienstverleners.

Inspelen op nieuwe trends

Wat zijn de ambities voor de Financial Services praktijk voor de komende jaren? En waar liggen volgens jou de belangrijkste groeikansen?
We hebben een hele sterke groei ambitie. Dat is realistisch omdat het ook de afgelopen jaren gelukt is jaarlijks een double digit groei te realiseren. Er is blijkbaar veel behoefte aan het type consultancy dat wij bieden. De groei van de practice geeft ook ruimte om ons op termijn te specialiseren naar een practice specifiek gericht op banken en een practice specifiek gericht op verzekeraars. Wat ook kansen biedt voor goede mensen. De bottleneck voor groei ligt niet in het aantal opdrachten, maar in de echt goede mensen die bij Turner passen. Die inhoudelijk en qua expertise sterk zijn. Maar vooral ook als mens bijzonder zijn en in persoonlijke interventies het verschil kunnen maken.

Tot slot, naast je werkzaamheden bij Turner ben je ook parttime verbonden aan de Vrije Universiteit (vakgroep management & organisatie). Een druk bestaan: hoe laadt Patrick Eppink zijn accu op na een volle werkweek?
Mijn werkzaamheden voor de VU staan momenteel op een heel laag pitje. Ik doe wel veel vrijwilligerswerk om mijn accu op te laden. In mijn vrije tijd pas ik heel veel dingen toe die ik zakelijk doe, in de gemeenschap waar ik woon. Met toezichthoudende functies in het onderwijs, het welzijnswerk en het theater in mijn gemeente. Daar krijg ik veel energie van. Geweldig leuk deze andere werelden naast de financiële dienstverlening. Een bron van inspiratie!

Nieuws

Meer nieuws over