Yellowtail breidt dienstverlening uit met Design praktijk

28 oktober 2015 Consultancy.nl

Yellowtail heeft zijn dienstverlening uitgebreid met User Experience & Design (UX). Hiermee speelt de zakelijk dienstverlener uit Hilversum in op de groeiende vraag van financiële instellingen naar design diensten. Birashanth Thanabalasingam, sinds 2010 werkzaam voor het adviesbureau, is benoemd tot hoofd van de UX praktijk.

Door digitalisering van financiële dienstverlening wordt design steeds belangrijker. Banken en verzekeraars zijn genoodzaakt om het design van hun klantgerichte operaties aan te passen om te kunnen blijven voldoen aan de in toenemende mate veranderende eisen van online klanten. Daarbij stelt vooral de milenniumgeneratie hoge eisen aan online beschikbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van dienstverlening. Onder design voor het digitale domein wordt niet alleen verstaan hoe de buitenkant eruit moet zien, maar vooral over hoe de diensten of producten zouden moeten werken – in dienst van de consument en kanaalonafhankelijk. Kort door de bocht zorgt design ervoor dat functionaliteit toepasbaar, begrijpelijk en leuker voor de consument wordt.

Yellowtail Proven Results

Voor Yellowtail, een bureau gespecialiseerd in het bedenken en implementeren van nieuwe concepten in de financiële sector, vloeit de lancering van een dedicated User Experience & Design voort uit twee belangrijke ontwikkelingen. Allereerst voerde de organisatie de afgelopen jaren diverse UX projecten door, niet alleen in Nederland maar overal ter wereld. De bundeling van die kennis en capaciteit in een toegewijde praktijk vormt een natuurlijke stap in het verder professionaliseren van de propositie. Zo heeft Yellowtail bijvoorbeeld een ‘wealth management dashboard’ ontworpen voor Advicent Solutions in de VS – waarmee consumenten doelen kunnen opgeven, bestaande rekeningen aggregeren en actief kunnen monitoren en waar nodig ingrijpen. Hierbij worden ze altijd bijgestaan en geadviseerd door een robot adviseur.

“Het design dat we ontworpen hebben, maakt het verwerken van informatie en het nemen van belangrijke beslissingen gemakkelijker. We willen de klanten engageren en een positieve emotie bij hen opwekken. Daarvoor hebben we creative design en onze domeinkennis gecombineerd met de juiste toepassing van de 'Dual-Process' theorie; het belangrijkste stukje wetenschap over hoe mensen denken en handelen”, aldus Birashanth Thanabalasingam, die leiding geeft aan de nieuwe UX praktijk.

Yellowtail Proven Results FinFit

Ook Standard Bank, één van de grootste banken in Zuid-Afrika, werd recent begeleid bij een UX traject. Om zijn eigen adviseurs beter voor te bereiden voor het voeren van klantgesprekken lanceerde de bank de ‘GoalSaver’ – een handige tool waarmee ze op locatie bij consumenten samen met klanten doelen kunnen aanmaken en financiële besluiten kunnen afwegen. Yellowtail ontwikkelde in minder dan acht weken tijd een responsive en efficiënte ‘funnel’, en inmiddels is de tool in gebruik genomen.

Verder wil Yellowtail met de Designpraktijk inspelen op de in hoog tempo groeiende markt. Het Financial Services segment – dat goed is voor ongeveer een kwart van de wereldwijde adviesmarkt – is wereldwijd de snelst groeiende sector in de consultancymarkt. Bovendien is het binnen Digital (samen met Risk & Compliance) het snelst groeiende segment. Om succesvol te zijn op het gebied van design, een vakgebied dat buiten het traditionele management consultancy spectrum valt, zien consultancybureaus zich genoodzaakt om hun UX expertise uit te breiden, door nieuwe praktijken te starten of over te nemen. Zo heeft – om enkele voorbeelden te noemen – McKinsey & Company in mei van dit jaar Lunar overgenomen, nam Synechron UX specialist Usable over, kocht Accenture recentelijk zowel Chaotic Moon als Fjord, terwijl BCG vorig jaar het Australische Strategic & Creative kocht. Ook de Big Four zijn druk bezig met het uitbreiden van hun designvaardigheden – zo berichtte Consultancy.uk afgelopen week over PwC, dat snelle stappen zet richting digital design consulting.

In het geval van Yellowtail, geeft Thanabalasingam aan dat het bureau zich in de markt kan onderscheiden door zijn focus op de financiële sector en door de end-to-end dienstverlening die het zijn klanten kan bieden. “Wij kunnen nu van A tot Z componenten ontwikkelen die een versnelling en kwaliteitsimpuls geven aan de digitalisering van financiële dienstverlening. Bovendien kunnen we financials ondersteunen met onze expertise op het gebied van strategie, Experience Design, implementatie en optimalisatie. Aan die combinatie onder één dak is behoefte bij financials, om snel en doeltreffend in te kunnen spelen op de ontwikkelingen in de markt”, aldus Thanabalasingam.

Bira Thanabalasingam Yellowtail

Thanabalasingam is gevestigd in Hilversum, en zal nauw samenwerken met Yellowtail’s vijfendertig consultants in Hilversum en meer dan veertig ontwikkelaars in Kaapstad.

Nieuws