TCS helpt verzekeraar VIVAT met klant centraal transitie

26 november 2015 Consultancy.nl

VIVAT Verzekeringen heeft Tata Consultancy Services in de arm genomen om te ondersteunen bij een grootschalige transformatie. Doelstelling is om de dienstverlening van de verzekeraar te verbeteren, snellere doorlooptijden te realiseren en seizoensgebonden pieken beter op te vangen.

Met ruim 3.200 medewerkers is VIVAT een van de grotere verzekeraars van ons land. Het bedrijf heeft een bestaansgeschiedenis van meer dan honderd jaar, met zijn wortels in verzekeraars De Centrale en Concordia in de vroege jaren ’90. In 1990 fuseerden deze partijen met drie bancaire spelers tot Reaal Groep. In 1997 veranderde de naam in SNS Reaal toen Reaal en SNS met elkaar fuseerden, en de verzekeraar ook een bank werd. Reaal heette tot 2004 nog vier jaar Hooge Huys. Vanaf juli 2014 werd VIVAT Verzekeringen de nieuwe naam van de verzekeringstak van SNS, die op dat moment bestond uit vijf verzekeringsmerken: Zwitserleven, Zelf, Route Mobiel, Reaal, Proteq Dier & Zorg en ACTIAM. VIVAT is sinds kort in Chinese handen – de verzekeraar werd voor het symbolische bedrag van €1 overgenomen door Anbang Insurance Group op 26 juli 2015.

In het kader van zijn overkoepelende strategie om de efficiency van zijn bedrijfsvoering te optimaliseren, heeft VIVAT onlangs een groot programma gelanceerd binnen zijn levensverzekeringsactiviteiten, dat de efficiency en kwaliteit van zijn dienstverlening moet verbeteren. Het programma is gericht op een van de grootste toverwoorden in de huidige financiële sector – ‘de klant centraal’ – en omvat onder meer initiatieven gericht op het beter begrijpen van klantbehoeften, het verwerken ervan in processen en producten, en het verbeteren van de klantenservice. Hierbij wordt onder meer ingezet op digitale technologieën als Cloud, Big Data, mobile en social media.

TCS helpt verzekeraar VIVAT met klant centraal transitie

Om te ondersteunen bij de transitie heeft VIVAT de hulp ingeschakeld van Tata Consultancy Services (TCS), een van de grootste IT-dienstverleners ter wereld. TCS was reeds voor de verzekeraar aan het werk – in juli 2014 sloot het voormalige Reaal een vijfjarig contract met TCS om de mainframeapplicaties van de verzekeraar verder te ontwikkelen en te verbeteren. Dit contract is nu uitgebreid met de klant centraal transitie. “We zijn ervan overtuigd dat de samenwerking met TCS ons de zakelijke wendbaarheid en operationele efficiency oplevert die vereist zijn om de beste klantbeleving te realiseren”, aldus Wendy de Ruiter-Lörx, directeur van Reaal Leven.

Volgens Amit Kapur, hoofd van de TCS Benelux organisatie, past de transitie in een bredere trend binnen de sector. “Over de hele verzekeringssector zien we dat digitale technologieën als mobiel, social, cloud en big data enorme veranderingen teweegbrengen in de manier waarop consumenten met leveranciers communiceren. Organisaties zijn steeds meer genoodzaakt hun bedrijfsprocessen aan deze nieuwe omgeving aan te passen, teneinde een betere klantbeleving te kunnen bieden en slagvaardig te blijven opereren.”

Over de partnership met de verzekeraar zegt hij: “Dit is een belangrijke mijlpaal voor TCS op de Nederlandse levensverzekeringsmarkt en we vinden het geweldig om bij te kunnen dragen aan deze ontwikkelingen bij VIVAT.”

Nieuws

Meer nieuws over