Interview met Bisnez projectmanager Matthijs v/d Vlist

03 november 2015 Consultancy.nl

Een interview met Matthijs van der Vlist, projectmanager bij Bisnez Management, over zijn passie voor projectmanagement, best practices in het vak, werken bij Bisnez en zijn ambities voor de toekomst.

Kun je een korte samenvatting geven van je achtergrond?
Ik ben geboren en getogen in Noordeloos, vlakbij Gorinchem. Na mijn middelbare school ben ik gestart met de studie Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en heb mij vervolgens gericht op de master Entrepreneurship & New Business Venturing. Net voor afronding van mijn master had ik mijn eerste baan als projectmanager in de automotive branche. Na afronding van dat project ben ik bij Bisnez Management in beeld gekomen. Inmiddels woon ik alweer een aantal jaar met veel plezier in Rotterdam.

Tijdens en na je studie (Bedrijfskunde, Entrepreneurship & New Business Venturing) was je werkzaam in de automotive branche. Welke lessen heb je geleerd in deze commerciële omgeving?
Alles binnen de automotive branche draait om klantbeleving. Deze branche haalt haar levensvatbaarheid voornamelijk uit de after-sales activiteiten. Hierin wordt enorm gefocust op klantbeleving. Het ‘de klant is koning’ principe wordt op elke mogelijke manier toegepast. Dit lijkt een cliché, maar de toepassing daarvan staat bij veel industrieën nog in de kinderschoenen. In de automotive industrie is dit noodzakelijk om te kunnen overleven. Deze ervaring kan ik toepassen in mijn opdrachten.

Matthijs van der Vlist, Projectmanager Bisnez Management

Je koos voor de richting van projectmanagement. Vanwaar deze stap?
Bij de master Entrepreneurship & New Business Venturing ligt de focus op het bedenken, oprichten en uitbouwen van een eigen onderneming. Dit was een te gekke master waarin ik in korte tijd met tientallen bedrijven kennis maakte. De richting van projectmanagement is bij uitstek een geschikte omgeving om ondernemerschap in uit te oefenen. Als projectmanager leer je verschillende organisaties van binnen uit kennen en lever je een bijdrage aan de uitdagingen waar zij voor staan. Je hebt de mogelijkheid in korte tijd veel ervaring op te doen en dit weer mee te nemen naar de volgende opdracht. Toen mijn project in de automotive branche was afgerond, was het voor mij duidelijk dat de richting van projectmanagement voor mij de juiste was, en heb ik vervolgens bij Bisnez Management gesolliciteerd.

Iets minder dan een jaar terug (november 2014) trad je in dienst bij Bisnez Management als projectmanager. Waarom viel je keuze juist op dit bureau?
Het viel me op dat Bisnez Management er bewust voor heeft gekozen om relatief jonge projectmanagers aan te trekken en intern op te leiden. De positionering van young professionals bij senior medewerkers en het werken met teams op verschillende opdrachten leiden tot vergaande mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen. Ik voelde direct een klik met het bedrijf en de enthousiaste en gemotiveerde medewerkers. De medewerkers vormen een hecht team en gaan niet alleen zakelijk met elkaar om. De ontwikkelmogelijkheden, ambities en de visie om de klant ten alle tijden te laten schitteren zijn voor mij de doorslaggevende factoren geweest om bij dit bedrijf te gaan werken. 

Hoe zou je de bedrijfscultuur van Bisnez omschrijven? En hoe wordt daarin omgegaan met jouw persoonlijke ontwikkeling als Young Professional?
Bisnez is een mix tussen jong talent en meer senior projectmanagers en consultants, allen zeer gedreven. Binnen deze groep heerst een goede, gezellige en sociale sfeer met veel onderlinge activiteiten, zowel beroepsmatig als ontspannend. Aan het begin van het jaar wordt op hoofdlijnen een ontwikkelroute opgesteld. Denk hierbij aan de gewenste opdrachten/sectoren, certificeringen en persoonlijke ontwikkeling. Bisnez doet haar uiterste best deze ontwikkeling te ondersteunen. Zodra je in dienst komt krijg je een coach toegewezen. Met hem stel je de ontwikkelroute op met daarin je doelen. Op reguliere basis wordt je voortgang besproken.

Bisnez Management

Je werd achtereenvolgens ingezet als project manager bij een ledenorganisatie en dienstverlener van (para) medici, een consumentenorganisatie en een G4 gemeente. Kun je kort jouw rol toelichten?
Bij de eerstgenoemde opdrachtgever heb ik de rol van PMO’er gehad bij een ingrijpend veranderprogramma. Ik was daarbij verantwoordelijk voor het bijhouden en verantwoorden van de financiële voortgang en planning van de onderliggende deelprojecten. De consumentenorganisatie betrof een relatief korte opdracht waarbij een gefundeerde planning gecreëerd is en de daarbij behorende activiteiten inzichtelijk zijn gemaakt voor de implementatie van een financieel en CRM systeem. In mijn huidige opdracht, bij één van de vier grootste gemeenten, vervul ik een tweetal rollen: enerzijds ben ik verantwoordelijk voor het programma management office, welke een optimale ondersteuning geeft aan alle gremia binnen een groot veranderprogramma. Anderzijds ben ik projectleider van een van de deelprojecten van het programma. Het programma richt zich op de financiële functie van de gemeente.

Vanuit Bisnez heb je het afgelopen jaar bij uiteenlopende organisaties projecten gemanaged. Wat hoort volgens jou bij goed project management? 
Allereerst gedegen kennis van de grondbeginselen van project management. Met grondbeginselen bedoel ik kennis over planning, scoping, risico’s, financiën, etc. Inmiddels heb ik regelmatig gezien dat veel van deze grondbeginselen in de praktijk onvoldoende worden toegepast met als gevolg dat de basis van je project niet goed is. Als het gaat over het voeren van veranderprogramma’s dan denk ik dat goed opdrachtgeverschap cruciaal is voor het succes van een programma. Een goed opdrachtgever kent de klantbehoefte, heeft inzicht in de prioriteiten en heeft invloed op de kritische succesfactoren. Tevens neemt hij verantwoordelijkheid en heeft voldoende kennis om de projecten te doorgronden én eventueel te stoppen. Goed opdrachtgeverschap draagt bij aan het voorspelbaar verlopen van projecten. Bisnez Management heeft er onderzoek naar gedaan en een sturingsmodel ontwikkeld genaamd Principal. In het boek ‘Principal: nooit het model, altijd de mens’ wordt het model beschreven.

Pricipal - Auteurs

En, tot slot, waar staat Matthijs van der Vlist over 5 jaar?
Over vijf jaar hoop ik young professionals te kunnen ontvangen zoals ik nu ook wordt ontvangen en zo opgedane kennis weer over te kunnen dragen. Graag zou ik grotere en complexere projecten willen draaien. Daarnaast wil ik over vijf jaar een project uitgevoerd hebben in een wat, voor zowel Bisnez Management als mijzelf, onbekendere branche, namelijk binnen de gezondheidszorg.

Nieuws

Meer nieuws over