MLC helpt klant in Dubai met supply chain transformatie

11 november 2015 Consultancy.nl

Molenaar & Lok Consultancy (MLC) gaat de komende maanden een grote retailer in Dubai verder ondersteunen bij de transformatie richting de toekomst. Hiervoor is een project gestart dat de klant weer centraal moet stellen en zorgt voor volledige beschikbaarheid van haar kernassortiment.

Sinds begin dit jaar is Molenaar & Lok Consultancy (MLC), een adviesbureau gespecialiseerd in Customer Excellence, betrokken bij de transformatie naar de toekomst van een grote retailer met vestigingen in het Midden-Oosten. Het betreft een snel groeiende retailer die flink aan het uitbreiden is in het Midden-Oosten. Net als in ons land is e-commerce en multichannel-retailing met een opmars bezig in Dubai, en biedt het retailers grote kansen als het gaat om omzet en marktaandeel. Om de klant succesvol te bedienen is het van groot belang om te voldoen aan doelstellingen op het gebied van productbeschikbaarheid, kwaliteit en kostenefficiëntie.

Dubai MLC supply chain optimalisatie

“Het project van de retailer richt zich op het klaar stomen van deze retailer voor de toekomst. De organisatie, processen en het IT-landschap moeten hierop aansluiten”, zegt Kirsten Westholter, senior consultant bij MLC en tevens verantwoordelijk voor de markt- en dienstontwikkeling op het gebied van Retail. De afgelopen maanden is ze, samen met enkele collega’s uit het retail-team van MLC, al een paar keer naar Dubai gevlogen om vorm te geven aan de uitvoering van de eerste fase.

Eerder dit jaar was MLC betrokken bij de analyse van de huidige supply chain organisatie. “We hebben in 7 weken tijd alle huidige processen binnen de end-to-end supply chainketen onder de loep genomen, hierdoor hebben we inzicht gekregen in de volwassenheid van de processen. Ook zijn een groot aantal issues binnen deze processen in kaart gebracht, en ik kan je vertellen: we zijn van alles tegengekomen!” aldus Westholter. De bevindingen zijn vervolgens tegen een best practice model aangehouden, en daaruit zijn  tientallen mogelijk verbeterpunten naar voren gekomen. “We hebben goed gekeken welke verbeterpunten nodig zijn om de ambities van deze retailer voor de toekomst te kunnen realiseren. Er is een nieuwe, passende organisatiestructuur ontworpen. Niet alleen de supply chain processen moeten aansluiten op de veranderende klanteis, ook de technologie. Onze kracht zit er in om dit soort projecten vanuit een helicopterview te benaderen, maar ook in te zoomen op het IT-landschap en het maken van een kostenmodel.”

Nieuws