KPN ook in 2015 hoofdsponsor van TEDxAmsterdam

27 oktober 2015 Consultancy.nl

KPN heeft zich opnieuw als hoofdsponsor verbonden aan het inspirerende evenement TEDxAmsterdam. De afgelopen jaren hebben beide partijen meermaals samengewerkt, wat onder meer geresulteerd heeft in de succesvolle lancering van de Bijenradar / Bijensafari app. Door de samenwerking heeft KPN Consulting, de ICT adviesdochter van het telecombedrijf, bovendien waardevolle lessen geleerd over onderwerpen als MVO, data verzamelen, en maatschappelijke betrokkenheid.

Ieder jaar verbinden gerenommeerde namen uit de adviesbranche zich aan de Amsterdamse editie van TEDx*. Zo waren onder meer Deloitte en McKinsey & Company de afgelopen jaren vaker respectievelijk innovatie- en kennis partner van het evenement. 

TEDx Amsterdam

Ook KPN (en ICT adviespraktijk KPN Consulting) was de afgelopen jaren als partner en hoofdsponsor verbonden aan TEDxAmsterdam. Een traditie die dit jaar een vervolg krijgt. Jan Scheele, Directeur van TEDxAmsterdam: “KPN is al jaren een trouwe en zeer gewaardeerde partner van TEDxAmsterdam. Naast het feit dat beide partijen qua gedachtengoed en denkrichting perfect op elkaar aansluiten, is de actieve rol in o.a. het award programma een geweldige toevoeging aan het gehele traject.”

Bee Aware / Bijenradar / Bijensafari
Naast eerdere bijdragen van KPN / KPN Consulting aan TEDxAmsterdam in de afgelopen jaren**, was KPN Consulting op nog een andere wijze betrokken bij het evenement. Tijdens TEDx in 2013 werd namelijk de finale van het programma ‘Het beste idee van Nederland’ gehouden. In die finale stonden KPN Consulting consultants Linda Tahboun en Martijn van der Poel met hun idee ‘Bee Aware’, een initiatief dat zich richt op de bestrijding van de toenemende bijensterfte in ons land. Zij bedachten een online platform en bijbehorende app die als een praktische handreiking moest fungeren om mensen te helpen die zelf aan de slag willen om bijensterfte tegen te gaan. 

Sinds 2013 is het innovatieve idee inmiddels werkelijkheid geworden. Op verzoek van Stichting Natuur & Milieu werd het idee vorig jaar verder uitgewerkt door KPN consulting en medio vorig jaar werd de zogenaamde Bijenradar app gelanceerd. Met de zogeheten Bijenradar app krijgen gebruikers inzicht in de verschillende soorten bijen en de ontwikkeling van de bijenpopulatie in hun regio. Daarnaast geeft de app informatie over wat ze zélf kunnen doen om bijensterfte tegen te gaan. De app toont bijvoorbeeld welke planten en bloemen geschikt zijn als voedsel voor bijen en waar ze de benodigde planten kunnen kopen.

Bijensafari & Bijenradar

Medio 2015 werd Bijenradar, die als soft launch fungeerde, verder door-ontwikkeld door KPN Consulting en diverse partners, waaronder TEDx, met als resultaat de lancering van de ‘Bijensafari-appNet als bij Bijenradar was het doel van de nieuwe app om mensen bewust te maken van de hoge bijensterfte, hen een concreet handelingsperspectief te bieden, de biodiversiteit en de leefomgeving van de bijen te verbeteren en om nieuwe data te genereren voor onderzoek naar bijensterfte. 

Gezien het succes van de afgelopen jaren is het niet verrassend dat KPN (en KPN Consulting) zich in 2015 opnieuw heeft verbonden aan TEDx als een van de hoofdsponsoren van het evenement. Scheele stelt dat “KPN Consulting voortbouwt op de diverse jaren van succesvolle samenwerking” en dat KPN Consulting uit de samenwerking rondom Bijenradar / Bijensafari “waardevolle lessen heeft getrokken over onder meer de MVO gedachte, data verzamelen en maatschappelijke verantwoordelijkheid.” Hij besluit: “Die opgedane kennis past KPN Consulting nog altijd toe in hun portfolio en klantcontact”, om daaraan toe te voegen: “Door het samenwerken op innovatief zijn alle partijen samen verder gekomen.”

KPN Consulting

TEDxAmsterdam 2015 zal plaatsvinden op vrijdag 27 november en wordt opnieuw gehouden in de Amsterdamse Stadsschouwburg. Naast KPN zijn ook ING en Essent dit jaar de hoofdsponsoren van het evenement. Verder is advocatenkantoor Clifford Chance Gold Partner, en hebben bierbrouwer Heineken en luchthaven Schiphol zich als Bronzen Partner verbonden. Wetenschappelijke partners dit jaar zijn NWO, TNO en de KNAW.

TED staat voor Technology, Entertainment en Design en is van een 4-daagse conferentie in Californië (1984) gegroeid naar een platform met meerdere initiatieven waar de grootste denkers van de wereld hun idea worth sharing delen via een TED talk van maximaal 18 minuten. De TED talks worden vervolgens via TED.com gepubliceerd en bereiken zo een miljoenenpubliek. In 2009 is TED gestart met het TEDx programma, waarbij lokale zelfstandig georganiseerde events mensen bij elkaar brengen om de TED ervaring te delen. TEDxAmsterdam is in dat jaar gestart met haar eerste event en is tegenwoordig een van de grootste TEDx events ter wereld.

** KPN fungeerde in 2012 en 2013 als hoofdsponsor
 en KPN Consulting was op diverse vlakken betrokken bij TEDxAmsterdam. Het ICT-adviesbureau was in 2013 samen met ING verantwoordelijk voor de bouw van de officiële app van TEDxAmsterdam (Google Play en Apple). Daarnaast was KPN Consulting samen met Dell, Clifford Chance en Deloitte, betrokken bij de door ING georganiseerde ‘TEDxAmsterdam Viewing Party’ in het Rijksmuseum. Ook leverde KPN samen met andere TEDxAmsterdam partners een significante bijdrage aan het innovatie programma ‘Ideas Worth Doing’ van TEDxAmsterdam en nam Erik Hoving, Chief Strategy, Innovation & Technology Officer, namens KPN plaats in de jury, die de top 10 concepten van TEDxAmsterdam selecteerde in de voorrondes.

Nieuws