Novel ondersteunt Fonds Kwadraat met merkstrategie

23 oktober 2015 Consultancy.nl

Het Materiaalfonds voor Beeldende Kunst en Vormgeving gaat voortaan door het leven als Fonds Kwadraat. De rebranding is gebaseerd op een merkstrategie die ontwikkeld werd door Novel Creative Consultancy, een jong advies- en communicatiebureau uit Amsterdam. Met de nieuwe merknaam sluit de external branding beter aan bij de veranderende wensen vanuit de creatieve industrie en wordt tevens de marktfocus verscherpt.

Opgericht in 1971, is het Materiaalfonds voor Beeldende Kunst en Vormgeving een onafhankelijke stichting die kunstenaars, ontwerpers en fotografen steunt met het financieren van artistieke projecten, bijvoorbeeld via rentevrije leningen. Volgens eigen zeggen heeft het fonds de afgelopen jaren een grote bijdrage geleverd aan de cultuursector en creatieve industrie in Nederland – het oorspronkelijke leenkapitaal van €350.000 heeft via zo’n 2.100 projecten een economische waarde van ruim €7,2 miljoen gerealiseerd.

Fondskwadraat

Eerder dit jaar heeft de stichting Novel Creative Consultancy benaderd, een jong advies- en communicatiebureau uit Amsterdam om te ondersteunen bij het creëren van een nieuwe merkstrategie. De doelstelling van het Materiaalfonds is om zijn external branding beter aan te laten sluiten bij de veranderende wensen vanuit de creatieve industrie, en om een scherpere marktfocus te verkrijgen. In een tijd dat de markt voor kunst & cultuur terugloopt – met zo’n €200 miljoen in de afgelopen twee jaar – ziet het Materiaalfonds voor Beeldende Kunst en Vormgeving kansen om zijn businessmodel rondom artistieke microfinanciering uit te bouwen.

Na een serie van onderzoeks en praktijksessies hebben de adviseurs een merkstrategie ontwikkeld, en op 6 oktober heeft de stichting zijn nieuwe naam onthuld voor de buitenwereld: Fonds Kwadraat. “Hiermee willen wij duidelijk maken dat het fonds niet alleen leningen voor materiaal verstrekt, maar voor veel meer. Zoals voor een expositie in binnen- of buitenland, een publicatie, een residency, een prototype en voor apparatuur die nodig is om nieuw werk te maken”, zegt Francine Mendelaar, directeur van Fonds Kwadraat.

Het centrale thema in de nieuwe naam is het vermenigvuldigingseffect dat de stichting in de afgelopen meer dan 40 jaar heeft weten te realiseren in toegevoegde waarde. “Novel heeft de nieuwe naam gebaseerd op een van de belangrijkste kernwaarden van het fonds. Hoewel Fonds Kwadraat in eerste instantie verwijst naar een monetaire multiplier, is de echte waarde van het fonds de verrijking van monetaire naar artistieke waarde.”

Fonds Kwadraat banner

Maurice Seleky, partner van Novel Creative Consultancy, over de opdracht: “Het was ons streven om een duurzaam nieuw merk te ontwikkelen voor het fonds. Een naam die evengoed de historie van het fonds eer aan doet als eigentijds klinkt - een die bovendien de kernwaarden van het fonds representeert.” Op basis van de merkstrategie, de nieuwe naam en het campagneconcept ontwikkelde ontwerpbureau Multitude een nieuwe visuele identiteit voor Fonds Kwadraat, terwijl videobedrijf Koekepeer verantwoordelijk was voor een corporate video en een serie animaties. Tevens is Fonds Kwadraat onlangs verhuisd – de frisse start van de gerebrande stichting wordt mede ingeluid met een nieuw kantoor, namelijk het Spring House, aan de De Ruijterkade in Amsterdam.

Nieuws