NYC laat McKinsey verkeersimpact Uber onderzoeken

20 oktober 2015 Consultancy.nl

Om de effecten van autohuurdiensten – zoals Uber – op de verkeersdrukte in New York inzichtelijk te maken, heeft New York City Hall voor een fee van $2 miljoen de consultants van McKinsey & Company ingehuurd, die een vier maanden durend onderzoek zullen uitvoeren. Uber heeft echter openbaar zijn vraagtekens gezet bij de lengte van het onderzoek (en daarmee ook bij McKinsey’s onafhankelijkheid), dat mogelijk niet lang genoeg is om tot sluitende conclusies te komen.

Omstreden taxidienst Uber is ’s werelds snelst groeiende startup. Het bedrijf werd opgericht in 2009 en is vandaag de dag $51 miljard waard door de snelle uitbreiding van zijn activiteiten naar 330 steden verspreid over 60 landen wereldwijd. Veel landen en regio’s uiten hun zorgen over de manier waarop het bedrijf opereert. Uber gaat de concurrentie aan met traditionele taxi-diensten, met vaak lagere tarieven dan de lokale taximarkt en relatief lage lonen voor chauffeurs, die bovendien niet of nauwelijks zijn verzekerd. Door zijn personeelsmodel omzeilt het bedrijf een groot aantal belastingen en dit vormt een grote frustratie voor de steden waar het bedrijf actief is. Naast de sociale en economische vraagstukken die ontstaan door het model, zou Uber mogelijk ook een negatieve invloed hebben op het verkeer, in de vorm van verkeersopstoppingen en daardoor ook economische schade en extra milieuvervuiling.

McKinsey & Company New York

Verkeersdrukte en opstoppingen zijn een steeds groter probleem voor New York. In de afgelopen vier jaar is de gemiddelde snelheid van het verkeer met 9% gedaald, een gegeven dat ieder jaar zo’n $16 miljard kost en voor een toename van de luchtvervuiling door stilstaande auto’s zorgt. Hoewel een deel van het probleem wordt veroorzaakt door een slecht functionerend openbaar vervoer netwerk, dragen ook mogelijk nieuwe vormen van transport en vervoer – Uber en soortgelijke diensten – bij aan de drukte door hun aanzienlijke aantal extra ritten. Het aantal taxiritten van de welbekende gele taxi’s is sinds vorig jaar teruggelopen met 10%, maar of Uber diensten deze 10% hebben overgenomen of daarbovenop voor nog meer taxiritten zorgen, is onduidelijk.

Uber wordt in New York niet bepaald met gejuich ontvangen. De diensten van het bedrijf, dat ernaar streeft zijn diensten goedkoper aan te bieden dan de tarieven van de klassieke taxi’s, staan op felle kritiek van de New York City Hall. Hoewel de strijd op de lange termijn tot een wapenstilstand heeft geleid, wil New York’s burgemeester, Bill de Blasio, een limiet aanbrengen in het maximum aantal Uber licenties in de stad. Het belangrijkste argument hiervoor vormt de bijdrage die de dienst zou leveren aan de verkeersopstoppingen in de stad.

Om te onderzoeken of dit argument gegrond is, heeft de stad strategy consultancykantoor McKinsey & Company ingehuurd om een onafhankelijk onderzoek uit te voeren. McKinsey zal de verkeersdata van de stad analyseren, evenals de ritteninformatie van Uber en data die verzameld wordt via focusgroepen en enquêtes. “We hopen dat onze afspraak met Uber kan worden voortgezet op een constructieve manier, waarbij de stad de data krijgt die het nodig heeft voor het uitvoeren van een veelzeggend onderzoek”, vertelt Karen Hinton, woordvoerder van de burgemeester. Het onderzoek kost de stad $2 miljoen en zal vier maanden duren om af te ronden.

Uber taxi New York

Uber is echter niet tevreden met de voorgestelde tijdsduur van het onderzoek, en stelt dat het onderzoek voldoende uitgebreid zal moeten zijn om mogelijke politieke beïnvloedingen te omzeilen. “We willen ons ervan verzekeren dat het een grootschalig onderzoek is, dat het berust op best practices en niet door politiek beïnvloed is”, laat Josh Mohrer weten, General Manager van Uber in New York.

Impliciet vraagt Uber zich ook af of McKinsey & Company het onderzoek wel onafhankelijk kan uitvoeren. Aangezien McKinsey akkoord is gegaan met een onderzoekduur van vier maanden, lijkt het erop dat het bureau gelooft dat het in die tijd een voldoende veelomvattend onderzoek kan uitvoeren. Uber is daar minder zeker van en heeft daarom Steer Davies Gleave ingeschakeld om te onderzoeken welke elementen in het onderzoek opgenomen dienen te worden. “Een onderzoek moet alle factoren meenemen die de opstoppingen kunnen beïnvloeden, om vervolgens de impact ervan te kunnen identificeren”, stelt Nicole Benincasa, beleidsadviseur voor Uber. “Een onderzoek dat zich beperkt tot slechts een of enkele factoren zal waarschijnlijk andere oorzaken van verkeersopstopping over het hoofd zien.”

Hinton reageert hierop: “De consultants beginnen niet vanaf nul, maar kunnen gebruikmaken van een uitgebreide set van bestaande data en onderzoeken, aangevuld met nieuwe onderzoeken, focusgroepen en andere informatie. We werken met wereldwijd erkende consultants, waaronder McKinsey en HDR.”

Nieuws