FD en SparkOptimus starten Disruption=Growth opleiding

29 oktober 2015 Consultancy.nl

Consultancybureau SparkOptimus en Het Financieele Dagblad lanceren begin 2016 een nieuw opleidingsprogramma gericht op digitale transformatie. De nieuwe executive opleiding, getiteld ‘Disruption=Growth’, is ontwikkeld om business leaders te ondersteunen bij het vormgeven van digitale transformatie en technologische disruptie van hun industrie. Hiermee willen de initiatiefnemers de overgang naar nieuwe innovatieve business modellen binnen de Nederlandse economie versnellen.

De huidige en toekomstige leiders staan voor complexe digitale trends, waaronder mobile, artificial intelligence, virtual reality, internet of things, robotics, big data en wearables. Onderzoek toont aan dat het omarmen van dergelijke trends een belangrijke rol zal spelen in het realiseren van groei en onderscheidend vermogen. De potentie is volgens analisten enorm – volgens een recent onderzoek van Accenture zullen digitale technologieën alleen al in de top tien economieën ter wereld zo’n $1,36 biljoen toevoegen aan het BBP vanaf 2020, terwijl een ander rapport van McKinsey & Company de toegevoegde waarde van Internet of Things voor de economie raamt op tot $11,1 biljoen in 2025.

Digital, Disruption is Growth

Om in te kunnen spelen op de kansen, en bedreigingen, moeten bestaande organisaties transformeren. De urgentie van deze transformatie wordt door business leaders inmiddels wel gezien, maar het ontbreekt hen nog vaak aan toegang tot praktische kennis, relevante ervaring en tools die nodig zijn om deze transitie te realiseren. Zo schat Genpact dat bij grote bedrijven circa twee derde van digitale transformaties niet voldoen aan de (ROI) doelstellingen. Op basis van de onderzochte populatie (~100 grote multinationals) hebben de onderzoekers berekend dat deze bedrijven hierdoor ongeveer $400 miljard zien verdampen. De grootste struikelblokken: het vertalen van digitale strategieën naar concepten en business modellen, het verankeren van nieuwe manieren van werken, de last van legacy systemen en afstemming tussen de business en IT.

Disruption=Growth
Om executives te helpen met het succesvol toepassen van digital hebben SparkOptimus en Het Financieele Dagblad besloten om de handen ineen te slaan en een speciale opleiding in de markt te zetten. Het 'Disruption=Growth' executive programma biedt leiders een inspirerende en praktische tour langs bestaande en toekomstige digitale en technologische ontwikkelingen. “We schetsen daarom niet alleen een toekomstvisie voor 2025 met de bijbehorende implicaties voor sectoren, organisaties en business modellen, maar maken ook concreet wat organisaties nu kunnen doen om deze ontwikkelingen te omarmen en in groei te vertalen,” aldus de initiatiefnemers. Na de driedaagse opleiding, die begin 2016 van start gaat, hebben de deelnemers volgens SparkOptimus en het FD “voldoende kennis, ervaring en middelen om digitalisering en nieuwe technologieën in te passen in hun bedrijfsstrategie en een blijvende voorsprong op hun concurrentie te behalen.”

Jan Bonjer, Tom Voskes en Alexandra Jankovich

Met de lancering van 'Disruption=Growth' zet het FD een eerste stap in de markt voor executive opleidingen. “Wij bieden onze lezers een voorsprong in de vorm van nieuws, kennis en een netwerk. Instappen in het opleidingsveld sluit hier uitstekend bij aan,” aldus Jan Bonjer, hoofdredacteur van het FD. In de komende jaren verwacht Bonjer, onder eigen label, een educatieve tak op te zetten met daarin een gevarieerd aanbod aan opleidingsprogramma’s en kennisdossiers.

Vanuit SparkOptimus wordt de opleiding verzorgd door SparkOptimus Academy, de opleidingspraktijk van het consultancybureau, afgelopen jaar nog verkozen tot een van de vijf beste strategie adviesbureaus van ons land. “Disruptie is de nieuwe norm en samen met business leaders werken we dagelijks aan het realiseren van groei op het snijvlak van nieuwe technologie en business. Met de SparkOptimus Academy willen we deze praktische kennis graag breed delen, zodat bedrijven met behulp van nieuwe innovatieve business modellen kunnen accelereren,” zeggen Tom Voskes en Alexandra Jankovich, Managing Partners van SparkOptimus.

Nieuws