Adviseurs praten te vaak opdrachtgever naar de mond

23 oktober 2015 Consultancy.nl

Adviseurs moeten hun rug recht houden, nu praten ze te vaak hun opdrachtgever naar de mond. ‘Te veel adviseurs geven niet het advies dat ze willen geven, maar een politiek correct advies dat de relatie niet in gevaar brengt.’

Nederland telt bijna honderdduizend organisatieadviesbureaus, waarvan 84% eenmanszaken. Daarnaast zijn er nog honderdduizenden adviseurs in loondienst, van financieel adviseurs tot ICT-adviseurs. Het is daarmee een van de populairste beroepen van ons land geworden, maar Ab van Urk vraagt zich wel eens af of het echt allemaal adviseurs zijn. Te veel vakgenoten doen volgens hem niet waar ze voor worden ingehuurd: advies geven.

Adviseur onjuist advies

In zijn nieuwe boek ‘Als ik je een advies mag geven’ stelt Van Urk, voormalig partner van Rembrandt Fusies & Overnames en nu directeur van investeringsmaatschappij MBO & Groei Fonds, dat veel adviseurs wel weten wat ze willen adviseren, maar om economische redenen passen ze hun advies aan. Van Urk: ‘Adviseurs denken te vaak “de klant is koning” en geven vervolgens een politiek correct advies dat de relatie niet in gevaar brengt.’

Concessies
In zijn boek pleit Van Urk voor hernieuwd zelfvertrouwen en daadkracht bij zijn vakgenoten. Als je na goed onderzoek weet wat het advies moet zijn, moet je volgens Van Urk je rug recht houden en dat advies ook geven. Van Urk: ‘Door concessies te doen doe je allereerst jezelf tekort, maar ook je klant. Je geeft tenslotte een advies waarvan je diep in je hart weet dat het niet klopt.’

Van Urk heeft veel jonge consultants het vak geleerd en erkent dat het ook niet makkelijk is. ‘Je moet vaak ervaren en eigenwijze managers of ondernemers zeggen dat de werkelijkheid anders is dan zij denken, dat is niet niks. Maar het is wel wat je moet doen. En als je het doet, wordt je openhartigheid uiteindelijk ook gewaardeerd.’

Als ik je een advies mag geven kaft

Ongeschreven regels
Niet adviseren maar het de klant naar de zin maken, ligt volgens Van Urk aan de basis van veel bedrijfseconomische en organisatorische problemen in bedrijven en overheidsorgansaties. Van Urk: ‘Elke keer als een overname of een ICT-project mislukt blijkt later dat zeer deskundige adviseurs best wisten wat er mis was. Maar het werd niet gezegd.’

In zijn boek Als ik je een advies mag geven, beschrijft Van Urk aan de hand van prikkelende stellingen de ongeschreven regels van het adviesvak: klanten zijn je vrienden niet, wees blij als ze niet betalen, zwijg tot in het graf en natuurlijk: een goede adviseur geeft advies. Het boek, uitgebracht door uitgeverij Haystack, kost €16,50 en is te bestellen op de website van Bol.com.

Nieuws