Innovatieve NS op maat-app wint Hackatrain competitie

01 oktober 2015 Consultancy.nl

De NS op maat-app is verkozen als het winnende idee van de Hackatrain competitie, een uitdagend hackathon-evenement per trein dat deze zomer plaatsvond, en waaraan onder andere Ordina een belangrijke bijdrage leverde. De NS op maat app stelt gebruikers in staat om de instellingen van hun mobiele apparaat automatisch te laten aanpassen aan de trein waar ze in zitten. De NS wil de app mogelijk verder ontwikkelen.

Hackatrain is een initiatief van evenementenorganisator Amal Whyte, dat zij ontwikkelde met het doel bedrijven en jong tech-minded talent met elkaar in contact te brengen. In samenwerking met onder meer de NS, Amsterdam Creative Industries Netwerk, ICT dienstverlener Ordina en het Tech Open Air (TOA) festival in Berlijn organiseerde Whyte in juli van dit jaar een treinreis naar het TOA. Gedurende de zesenhalf uur durende treinreis namen in totaal zo’n 45 ICT professionals (techneuten, developers, designers e.d.) het in teams van drie tegen elkaar op tijdens een hackathon wedstrijd. Onder de deelnemers bevonden zich ook 20 talentvolle ICT studenten uit verschillende studierichtingen, die door Ordina vooraf waren geselecteerd via een online wedstrijd.

De deelnemers kregen tijdens de hackathon – die werd omgedoopt tot ‘Hackatrain’ – een uitdagende case voor de kiezen. De opdracht was om een gebruiksvriendelijke applicatie te ontwikkelen die de reiservaring van NS-reizigers kan verbeteren. Voor het winnende team lag een mooie prijs in het vooruitzicht, een rondreis van tien dagen met de trein door Europa, plus een mogelijke samenwerking met NS voor de realisatie van de bedachte app.

hackatrain

Met zelf meegebrachte laptops en voorzien van voldoende schrijfmateriaal en post-its gingen de teams aan de slag. Tijdens de reis werden grote delen van het treininterieur volgehangen met post-its vol innovatieve ideeën voor een handige app. Vijf Ordina consultants reisden bovendien mee om de studenten en talenten van advies te voorzien op verschillende gebieden, zoals programmeren, technologische ontwikkelingen en geo-data.

Aan het einde van de zesenhalf uur durende treinrit en hackathon werden alle ideeën beoordeeld door een deskundige jury. Zij keken daarbij voornamelijk naar zaken als haalbaarheid, originaliteit, maar ook zeker niet onbelangrijk, de bedrijfswaarde van de applicatie voor de NS. Uiteindelijk werden drie apps geselecteerd en de bijbehorende teams mochten hun idee pitchen voor de jury. De kanshebbers waren: ‘We Travel’, een app die reizigers het vervolg van hun reis laat plannen via GreenWheels-auto; ‘NS Kijk’, een app waarmee reizigers lokaal nieuws, series en programma’s kunnen bekijken en informatie krijgen over hun treinreis; en tenslotte de winnende app: ‘NS op maat’.

NS, Ordina, tech open air etc.

NS op Maat
Het idee voor een ‘NS op Maat’ applicatie werd gekozen als de winnaar van de Hackatrain-competitie. Met de app kunnen reizigers opdrachten instellen op hun mobiele apparaat, die onder bepaalde condities ingaan. De gepersonaliseerde functies werken via het als/dan-principe, bijvoorbeeld ‘als’ de reiziger in de stilte coupé zit, ‘dan’ gaat de smartphone van de reiziger automatisch op stil. Het team achter de NS op maat-app bestond uit Elisabella Hu, Ruben Roëls, Tommy Louts en Erwin Schmidt. Vooral de controle die de app geeft aan de reiziger, de Big Data mogelijkheden van de app, de schaalbaarheid en de mogelijkheid tot uitbreiding met nieuwe technologieën spraken de jury aan in het winnende idee.

Het team (dat zichzelf de IC Hackers noemt) wil met hun app de reiservaring van NS-reizigers eenvoudiger en rustiger maken. “Dit maken we mogelijk via een app die gepersonaliseerd kan worden en bruikbaar is op ieder mobiel apparaat.” Omdat ook de NS zelf de waarde van deze app inziet, gaat de spoorvervoerder in gesprek met het winnende team over de verdere ontwikkeling en realisatie van de app. Nu is de app nog een idee, volgens Erik Kroeze, PR manager bij de NS, maar voor de verdere uitwerking wil de NS met het team bespreken hoe dit aangepakt kan worden. Mogelijk zullen onderdelen van het idee worden opgenomen in de nieuwe NS Extra dienst voor reizigers met een persoonlijke OV-chipkaart.

Nieuws