Innopay en CCV leiden Future City Centre expertgroep

30 september 2015 Consultancy.nl

Opnieuw heeft Innopay zich verbonden aan het ShoppingTomorrow programma, het vervolg op onderzoeksprogramma Shopping2020. De expert op het gebied van betalen, digitale identiteit en e-business neemt voor de editie van 2015 – samen met betalingsdienstverlener CCV – het voorzitterschap op zich voor de expertgroep Future City Centre. In deze groep wordt gekeken naar hoe stedelijke winkelgebieden er mogelijk uitzien in 2030.

Door veranderende klantenbehoefte, digitalisering van producten en diensten en toenemende concurrentie verandert het retail-landschap steeds sneller. Om retailers te helpen bij de uitdagingen van de toekomst, staken in 2013 zo’n 460 experts de koppen bij elkaar tijdens het onderzoeksprogramma ‘Shopping2020’, een initiatief van Thuiswinkel.org. In de tweede editie groeide het aantal experts naar zo’n 600, die in 30 expertgroepen het handboek ShoppingTomorrow* schreven. Een derde vervolgprogramma in 2015 – ook ShoppingTomorrow genaamd – werd in mei afgetrapt en richt zich op het oplossen van concrete retail vraagstukken in 2015 en daarna. 

ShoppingTomorrow Winkelen

Al vanaf de eerste editie in 2013 is Innopay, een consultancybureau dat zich specialiseert in innovatie op het gebied van Payments, Digital Identity en E-Business, betrokken bij Shopping 2020 / ShoppingTomorrow. In zowel 2013 als 2014 fungeerde Shikko Nijland, Managing Partner en mede-eigenaar van Innopay, als voorzitter van de expertgroepen ‘Betalen’ en ‘Transaction’. Beide groepen richtten zich op een toekomstbestendig betaalproces als onderdeel van de customer journey. 

Dit jaar heeft Innopay zich opnieuw aan het onderzoeksprogramma verbonden. Voor de derde editie laat Innopay echter de eer aan branchegenoot ConQuaestor om de expertgroep ‘Finance & Payment’ voor te zitten, en kiest zelf voor een nieuwe uitdaging door een ruimer perspectief op het retail-landschap in te nemen. Samen met gastheer en Nederlandse betalingsverwerker en dienstverlener CCV, neemt Innopay het voorzitterschap op zich voor de ‘Future City Centre’ expertgroep. Onder leiding van Nijland en Enny van de Velden, Managing Director bij CCV Holland, kijken in deze groep 19 experts naar hoe winkelgebieden er mogelijk in de toekomst (2030) uit zien en welke trends en onzekerheden daaronder schuilgaan**. 

Toekomstige retailer

De expertgroep stelt vier mogelijke toekomstscenario’s van het stedelijk winkelgebied in 2030 op. Binnen deze scenario’s worden mogelijke customer journeys voor verschillende typen consumenten beschreven. Vanuit deze toekomstvisie redeneren ze terug naar praktische handvatten voor diverse stakeholder groepen als retailers en ondernemers, vastgoed eigenaren en investeerders, en overheid en gemeente. Belangrijke vragen daarbij zijn: Wat kunnen zij vandaag al doen, om in 2030 nog relevant te zijn? En nog belangrijker, waar en hoe kunnen zij samenwerken om ervoor te zorgen dat het stedelijk winkelgebied in 2030 nog een bruisende functie heeft? 

Nijland wijst in dit kader op het belang van de juiste oplossingen op het snijvlak van Payments, Digital Identity en E-business, voor een excellente klantervaring: “De consument verwacht in het dagelijks leven een naadloze integratie van betalen in de zogeheten customer journey. Winkelen moet overal en altijd kunnen, en op ieder device zonder na te hoeven denken over hoe en wanneer je betaalt”, schetst Nijland het beeld van Retail anno 2030. Maar er moet volgens hem nog veel gebeuren, voor het zover is: “Het stedelijk winkelgebied is nog maar beperkt ingericht op deze omnichannel beleving. Betrouwbare oplossingen rondom digitale identiteit zijn hier ook belangrijk. Niet alleen om een veilige transactie te kunnen doen, maar ook om als retailer je klant vroegtijdig te herkennen zodat de winkelervaring kan worden geoptimaliseerd rondom zijn of haar specifieke wensen. Om goed te begrijpen hoe deze transactie momenten in de customer journey geïntegreerd kunnen worden is een brede blik op retail nodig”, sluit Nijland af.

Shikko Nijland & Enny van de Velden

* Aan ShoppingTomorrow werkten tientallen consultants van in totaal 14 adviesbureaus mee. Naast Innopay waren dat: VODW, PwC, Capgemini, IBM, ConQuaestor, SparkOptimus, Magnus, RevelX, Deloitte, KPMG, Qhuba en eFocus.

** Op 24 September werden in de Fabrique in Utrecht de eerste bevindingen van de expertgroep gepresenteerd tijdens ShoppingToday, het jaarlijkse e-commerce evenement van Thuiswinkel.org. De naar verwachting 1.000+ aanwezige professionals uit de branche kregen een uitgebreid programma met diverse keynote presentaties, rondetafel- en kennissessies en praktische cases voorgeschoteld. Zie de website van ShoppingToday voor de presentaties.

Nieuws

Meer nieuws over