Verzekeraars kunnen leren van startups en scale-ups

06 oktober 2015 Consultancy.nl

Verzekeraars kunnen op diverse vlakken leren van startups, stelt Rianne Muijsert, adviseur bij ITDS, een consultancybureau gespecialiseerd in de financiële sector. In dit artikel zet ze een aantal leerpunten op een rij.

Startups schieten als paddenstoelen uit de grond en één ding hebben ze allemaal gemeen: als het aankomt op digitalisering en innovatie zijn ze de meeste gevestigde bedrijven een grote stap voor. De “Ubers” en “Airbnb’s” – ook bekend als unicorns – van deze wereld maken het verschil op het gebied van klantbediening en klantbeleving, hiermee zetten zij bestaande markten op z’n kop. Gevestigde bedrijven in de markt moeten kritisch gaan kijken naar hun bestaande business model zodat ze mee kunnen in de huidige markt.

Start up

Hoe zit dit bij verzekeraars? Wat kunnen zij verwachten en wat kunnen zij leren van succesvolle startups, of scale-ups? Om op die vragen een duidelijk antwoord te krijgen moeten we eerst kritisch kijken waar startups gevestigde bedrijven inhalen en waar zij het verschil maken. Veelal beginnen startups vanuit een ander startpunt en kijken zij eerst naar de behoefte van de klant, om hier vervolgens met een passend product op in te spelen. Bij bestaande verzekeraars wordt er andersom geredeneerd: er wordt vaak dan eerst gekeken naar een type product en vervolgens naar wat de (constant veranderende) klant daarvan vindt. 

Startups maken veel gebruik van de nieuwste technologieën en innovaties. Die vertalen zij door naar een perfect design. Hiermee spelen zij perfect in op de klantbeleving. Het gebruik van nieuwe technologieën is niet iets waar de meeste verzekeraars om bekend staan. Maar juist door technologieën op de juiste manier in te zetten zouden ook bestaande verzekeraars kunnen zorgen voor een optimale klantbeleving.

Nieuwe technologieën kunnen worden ingezet via web, mobiel en apps. Daarbij speelt data een belangrijke rol. Een goed voorbeeld hiervan zien we terug in het toenemende gebruik van adaptory design websites. Dit zijn websites waarbij data optimaal gebruikt wordt om een zo persoonlijk mogelijke webpagina aan de klant aan te bieden. Aan de hand van het klikgedrag van klanten kan de website ingericht worden op de klantbehoefte. Naast het inrichten op basis van het klikgedrag kan de website ook ingericht worden door te kijken naar de locatie van de bezoeker en het soort device wat de bezoeker gebruikt; zo wordt een website getoond die afgestemd is op de unieke bezoeker!

Apps kunnen verzekeraars bijvoorbeeld inzicht geven in de levensstijl van consumenten

Ook op het gebied apps kunnen verzekeraars kijken naar technologische trends in de markt. Het gebruik van Health apps en Fitbits (armband die alle bewegingen meet) neemt toe. Hierop kunnen vooral zorgverzekeraars inspelen. Een voorbeeld van een verzekeraar die gebruik maakt van deze technologie is Generali. Door hun samenwerking met de Zuid-Afrikaanse verzekeraar Discovery bieden zij hun verzekerden het vitaliteitsprogramma ‘Vitality’ aan. Via dit programma kunnen verzekerden een professionele gezondheidscheck laten doen. Daarbij wordt aan de hand van verschillende metingen gekeken in welke mate de verzekerde een gezonde levensstijl heeft en worden er tips gegeven hoe zij eventueel hun gezondheid kunnen verbeteren. Door middel van een overzichtelijke app kunnen resultaten worden ingezien. Verzekerden met een gezonde levensstijl of die hun levensstijl verbeteren krijgen van Generali korting op producten op het gebied van fitness, reizen en vrije tijd.

Kortom, techniek en data maken het voor verzekeraars mogelijk om de klant optimaal te bedienen. Klantbeleving is key om mee te gaan in een constant veranderde markt. Now’s the time to start(up)!

Nieuws

Meer nieuws over