De 15 meest aantrekkelijke retailmarkten in Afrika

22 september 2015 Consultancy.nl

Afrikaanse landen zijn zich geleidelijk aan het ontwikkelen en economische groei zorgt voor een groei van de middenklasse en daarmee ook voor een grotere afzetmarkt voor spelers in de retail sector. In een nieuw onderzoek van A.T. Kearney beoordeelt het consultancybureau 48 landen op het Afrikaanse continent op hun groeipotentieel. Gabon is volgens de strategie consultants het meest aantrekkelijk, gevolgd door Botswana.

In een recent rapport van A.T. Kearney heeft het wereldwijde consultancybureau de aantrekkelijkheid – voor retail spelers – van landen in Sub-Saharisch Afrika in kaart gebracht. Voor het rapport, getiteld ‘Retail in Africa: Still the Next Big Thing’ beoordeelde het consultancykantoor 48 landen in Sub-Saharisch Afrika. Noord Afrikaanse landen (Mauritanië, Westelijke Sahara, Marokko, Algerije, Tunesië, Libië en Egypte) werden niet meegenomen in de ranking.

The ARDI top 15

De zogenaamde African Retail Development Index (ARDI) 2015 toont dat er een aantal Afrikaanse staten een winkelcultuur aan het ontwikkelen zijn, voornamelijk gesterkt door sterke economische resultaten en een opkomende middenklasse. Terwijl het continent zijn achterstand begint in te halen, liggen er – gezien de groeipotentie (in BBP) in Afrika – enorme kansen voor het bedrijfsleven. Voor retail is de potentie – volgens de auteurs van het rapport – zelfs aanzienlijk, aangezien de jongere en groeiende middenklasse zich nog niet verbonden heeft aan favoriete merken.

Toch blijft Afrika ook een lastige regio om in te investeren. De vooruitzichten voor de regio zijn weliswaar goed voor de lange termijn, maar op de korte termijn zijn deze lastiger te voorspellen gezien de aanhoudende onstabiele situatie in grote delen van de regio. Een belangrijke impuls voor de opkomende winkelcultuur is de toename in verstedelijking – die vooral sterk is in landen als Gabon, Ghana, Angola en Zuid-Afrika.

Beoordelen van aantrekkelijkheid
Om de retailaantrekkelijkheid van de onderzochte landen in kaart te brengen hanteert A.T. Kearney vier categorieën, elk goed voor 25% van de totale score. ‘Market Attractiveness’ meet het niveau van retailverkopen per hoofd (40%), de bevolking (20%), de stedelijke bevolking (20%) en de bedrijfsefficiëntie (20%). ‘Country Risk’ geeft de risico’s in het land weer (80%) en de risico’s voor bedrijven (20%). ‘Market saturation’ kijkt naar het marktaandeel van moderne retailers (30%), het aantal internationale retailers (30%), het aantal moderne verkoopgebieden per stedelijke inwoner (20%) en het marktaandeel van marktleiders (20%). ‘Time Pressure’ meet tenslotte de samengestelde groei (CAGR) van moderne retailverkopen in de afgelopen vijf jaar (2010 -2014) – gewogen door de algemene economische ontwikkeling in het land – en meet de CAGR (2010 – 2014) van de retail verkoopgebieden – gewogen door de nieuw gerealiseerde moderne verkoopgebieden.

Breaking down the ARDI top 15

Volgens de ranglijst is Gabon dit jaar de meest aantrekkelijke retailmarkt van Afrika. Vorig jaar stond het land nog op de vijfde plaats, maar gesterkt door economisch potentieel en een relatief stabiele situatie in het land is Gabon dit jaar opgeklommen naar de eerste plek. Voor de regio heeft het land een relatief hoog BBP, en de stabiele score van de nationale middenklasse (waarvan 75% leeft van meer dan $2 per dag) maakt de nog onderontwikkelde retailmarkt een waardevol investeringsdoel.

Botswana staat in 2015 op de tweede plek, zes plaatsen hoger ten opzichte van 2014. Het land is relatief rijk door de aanwezigheid van natuurlijke grondstoffen, landbouw en toerisme, en meer dan twee derde van de inwoners verdient meer dan $2 per dag. Deze situatie legt een stevige basis voor de verdere ontwikkeling van de retailmarkt, die ondanks zijn relatief hoge verzadiging absolute groei blijft vertonen.

Angola heeft ook een aanzienlijke opmars gemaakt in de lijst – het land staat dit jaar op de derde plek, ten opzichte van een twaalfde plek vorig jaar. Met 22,3 miljoen inwoners is Angola een behoorlijk stuk groter dan de nummers één en twee. Mede dankzij de aanwezigheid van natuurlijke grondstoffen zoals olie en mineralen leven maar relatief weinig mensen onder de inkomensgrens van $2 per dag (42%) en bijna een derde verdient meer dan $4 per dag – volgens A.T. Kearney de middenklasse.

Million people per income segment

De nummer twee van 2014, Nigeria, staat dit jaar op de vierde plek. De bevolking van het land groeit hard, naar 178 miljoen in 2015, en het land vormt een belangrijk doelwit voor retailers vanwege de grote hoeveelheid natuurlijke grondstoffen in het land. Anno 2015 heeft het land een relatief grote midden- en bovenklasse – 25% verdient meer dan $4 per dag. Supermarkten vormen nu nog maar 1% van de retailmarkt – de rest van de inkopen wordt gedaan bij marktkramen en andere winkels. Dit biedt een aanzienlijk potentieel voor multichannel winkelontwikkeling, zo valt te lezen in het rapport.

Tanzania sluit de top vijf. Het land profiteert van een relatief stabiel politiek klimaat, een bevolking van 50 miljoen mensen, en een BBP-groei van meer dan 7% per jaar. Dit maakt het land een goede plek voor retailactiviteiten, ook al verdient 73% van de bevolking minder dan $2 per dag.

De grootste dalers in de aantrekkelijkheidsranking van 2015 zijn Rwanda en Namibië. Rwanda zakt van de eerste plek in 2014 naar de zevende plaats dit jaar – voornamelijk vanwege de financiële en politieke risico’s in het land. Namibië zakt van de derde naar de achtste plek, voornamelijk door een hoog niveau van marktverzadiging in het land.

Nieuws

Meer nieuws over