Peoples Minds helpt bedrijven met Consumer Centricity

10 september 2015 Consultancy.nl

Nederland is een consultancybureau rijker: Peoples Minds. Opgericht door consumer centricity expert Michel la Pierre, helpt Peoples Minds B2C bedrijven in Retail, Travel en Leisure met structurele groei door loyale klanten via waardevolle relaties. Volgens oprichter La Pierre is Peoples Minds het eerste bureau in ons land dat zich 100% focust op consumer centric consulting.

Volgens cijfers van Deloitte is de Nederlandse retailmarkt anno 2015 goed voor een omzet van €6 miljard. Naar verwachting zal de markt de komende jaren verder aanzwellen tot €7,5 miljard in 2018. Tegelijkertijd kampt het Nederlandse retail-landschap met verstorende factoren, een mix van nieuwe technologie, marktspelers met innovatieve business modellen en het groeiende belang van een fusion organisatie. Deze factoren dwingen retailers om hun business modellen en bedrijfsvoering stevig te overdenken, en klaar te stomen voor het fusion tijdperk. Ook bedrijven in de Travel en Leisure sectoren worden geconfronteerd met vergelijkbare trends.

PeoplesMinds - Customer Centric Focus

Het veranderende en veeleisende consumentengedrag, zorgt dat consumenten andere verwachtingen hebben van service dan waar de huidige retailers aan kunnen voldoen. Consumenten zijn hierin de trendsetters, hun verwachtingspatroon is de graadmeter. Een duidelijke consumer centric koers en strategie, in combinatie met een flexibele organisatie met ondernemende werknemers zorgt voor de juiste invulling van dat verwachtingspatroon. Ondanks de verschuivende focus naar consumer centricity bestaat er nog steeds een aanzienlijke kloof tussen de beleefwereld van klanten en wat bedrijven leveren, blijkt uit recent onderzoek van IBM en Econsultancy. Michel la Pierre, oprichter van Peoples Minds herkent zich in deze conclusie, “juist om deze reden ben ik met Peoples Minds gestart, de consument heeft het namelijk voor het zeggen, de consumentenrevolutie is een feit. Alleen bedrijven die toegevoegde waarde leveren door het leven van consumenten gemakkelijker, beter en leuker te maken hebben nog bestaansrecht voor de lange termijn.”

La Pierre, consumer centricity expert, ondernemer en het meest recent werkzaam als Country Manager Nederland van Webloyalty, heeft een “vernieuwend adviesbureau” gelanceerd wat volgens hem anders denkt over advies en consultancy. Peoples Minds helpt bedrijven met een succesvolle consumer centric totaal aanpak die resulteert in structurele groei door loyale klanten via waardevolle relaties. Het bureau, dat is gevestigd aan de Amsterdamse Zuidas, levert volgens La Pierre twee diensten om bedrijven te helpen de juiste consumer centric koers te varen: Strategische Consultancy en Transformatie Management.

Michel la Pierre - peoples minds

De eerste dienst richt zich op het leveren van strategisch advies, waarbij de focus ligt op de ontwikkeling van een nieuw consumer centric groei scenario met verschillende nieuwe business modellen, product en dienstverlening “We onderzoeken de marktontwikkelingen en de consumer centric volwassenheid van de organisatie. We brainstormen met het strategisch management en DGA’s. Met deze informatie, onze expertise over consumer centricity en business creativiteit, bedenken wij voor het juiste toekomstscenario.” Het management krijgt een concreet beeld over het bedrijf in 2025 en hoe daar gefaseerd naartoe te groeien, terwijl de dagelijkse business voortgang vindt. Het scenario wordt weergegeven in een animatievideo, infographic en rapportage.

Wanneer een bedrijf kiest voor het nieuwe toekomstscenario, kan Peoples Minds ook zorgen voor het implementatietraject. Dat is de tweede dienstverlening. “Onze strategische consultants begeleiden de volledige implementatie van het scenario of gedeeltes hiervan. Per opdracht stellen we het meest talentvolle team samen van in- en externe professionals met de juiste expertises. Hierdoor zijn we flexibel en hebben onze klanten één aanspreekpunt.”

PeoplesMinds - Het nieuwe Retail & Travel Landschap

Gevraagd naar de manier waarop het bureau zich van plan is te onderscheiden in een markt die bekend staat om de concurrentie met gevestigde namen, wijst La Pierre op de specifieke focus en onderscheidend vermogen van het bureau. Hij somt vier punten op:

1) Wij geloven dat structurele groei wordt gerealiseerd door loyale klanten via waardevolle relaties. Dat realiseren we door bedrijven te helpen het leven van hun consumenten makkelijker, beter en leuker maken.

2) Om structurele groei te kunnen realiseren, zijn wij in staat “de nieuwe toekomst” duidelijk te vertalen naar inzicht voor strategisch management, zodat zij zien hoe daar te komen en wat het oplevert.

3) Onze dienstverlening is effectief: consumer centric (totaal) oplossingen- strategisch advies en transformatie, gebaseerd op unieke Peoples Minds modellen.

4) We focussen op succes. a) Peoples Minds neemt opdrachten aan waarvan we weten dat het strategisch management voldoende bewust is dat de consumentrevolutie een structureel andere aanpak nodig heeft en traditionele “veilige havens” niet meer bestaan. En b) voor zowel de opdrachtgever als voor Peoples Minds moet de uitgangssituatie hard zijn, oftewel top down verbeteren, met de mensen, methoden en middelen die nodig zijn. We doen het goed of we doen het niet. Dat is de reden waarom we in de tweede dienstverlening voor een gedeelte werken op resultaat basis, ‘fair trade’ consultancy.

Effectieve dienstverlening

Over de ambities van Peoples Minds is La Pierre helder: “We zijn 10 weken geleden begonnen. De eerste stap is Nederland met een focus op de Retail, Travel en Leisure markten. Daarna willen we meer B2C branches toevoegen. Wij zijn er klaar voor om bedrijven te helpen structureel te groeien met de consument van de toekomst en markten te veranderen, maar uiteindelijk bepaalt de markt of zij het aandurven om echt te veranderen”, sluit hij af.

Nieuws