Succesvol sociaal beleid wordt in de praktijk gemaakt

09 september 2015 Consultancy.nl

Elke week buigt het sociaal team van BMC Advies zich over een stapel ondersteuningsplannen. Het is de oogst van vele gesprekken met klanten. Taak van het team is om nog eens scherp te kijken welke inzet nodig is om de ondersteuningsplannen zo goed (en doelmatig!) mogelijk uit te voeren. Aan het eind van de middag is de klus geklaard. Naar eer en geweten, maar het blijft een klus …

In mijn werkpraktijk ben ik in de gelukkige omstandigheid dat ik regelmatig bij sociale teams mag aanschuiven en van dichtbij hun worsteling kan volgen. Want het is niet niets om strategie en beleid in de praktijk handen en voeten te geven. In de afgelopen jaren is er hard gewerkt om de decentralisaties voor te bereiden. We hebben plannen geschreven, vele bijeenkomsten georganiseerd, werkprocessen ingericht en sociale teams in de benen geholpen. Iedereen heeft snoeihard gewerkt om de overgang naar 2015 zo soepel mogelijk te laten verlopen.

BMC Advies sociale teams

Inmiddels zijn we een halfjaar op weg met de uitvoering. Hoe vergaat het gemeenten nu? Hebben ze zicht op aantallen en budgetten? Lukt het om de gewenste vernieuwing te realiseren? En is die nieuwe praktijk niet alleen beter, maar ook goedkoper? De praktijk blijkt weerbarstig. Geen geduldig papier meer, maar klanten met vragen en eisen. Professionals die hun weg zoeken in een niet goed werkend registratiesysteem. Teams die met vallen en opstaan van elkaar leren. 

Het loont de moeite (en is het meer dan waard) om als beleidsmaker en strateeg je oor te luisteren te leggen bij deze uitvoerders. Dan ontdek je dat werkprocessen niet altijd goed uitgelijnd zijn, dat generalistisch werken moeilijker is dan je denkt en dat de zogenaamde ‘prikkels voor kostenbesparing’ in de praktijk anders werken dan bedacht achter het bureau.

Zo ontdekte ik in mijn werkpraktijk dat sturen op resultaat een tekentafelkreet blijft als je mensen geen duidelijke handvatten geeft. Professionals hebben geen idee wat een traject kost en of er verschillen zijn tussen kostprijzen van aanbieders. Ook zie ik hoe lastig het is om de omslag te maken van denken in uren naar denken in resultaten. Het is veel moeilijker om een scherp doel te formuleren dan om te bepalen dat een cliënt vier uur ondersteuning nodig heeft. En het is veel moeilijker om te bepalen of een doel behaald is dan om te controleren of de gevraagde uren ingezet zijn. Beleidsmaker, leg je oor te luisteren bij de praktijk en benut die kennis. Dat levert je een mooie kans op succesvol beleid.

Een artikel van Heleen Rijnkels, Senior Adviseur bij BMC Advies.

Nieuws