Franse adviesmarkt groeit weer, passeert 4 miljard

25 augustus 2015 Consultancy.nl

Na jaren van krimp en matige groei vertoont de Franse consultancybranche weer gezonde groei. In 2014 heeft de management consulting markt in Frankrijk een groei geboekt van 2,4% – zijn beste resultaat sinds het uitbreken van de wereldwijde financiële crisis – naar een waarde van meer dan €4 miljard. Voor 2015 is de verwachting dat de markt zijn opwaartse pad zal voortzetten, maar een groeiversnelling is onwaarschijnlijk.

De Franse consultancybranche heeft een aantal uitdagende jaren achter de rug. In 2012 kromp de totale omzet met 2,5% naar een marktwaarde van zo’n €3,7 miljard, blijkt uit data van analistenbureau Source Information Services (Source). Een jaar later werd een zeer bescheiden groei van 0,8% gerealiseerd, gevold door een groei van 2,4% afgelopen jaar. Ondanks dat de 2,4% groei in het niet valt bij de 9% groei die bijvoorbeeld in de Verenigde Staten werd genoteerd, is 2014 het beste jaar voor Franse consultants sinds de start van de financiële crisis. De waarde van de Franse adviesmarkt wordt door de analisten nu geschat op €4 miljard, ongeveer goed voor 4% van de wereldwijde consulting markt, en minder dan twee derde van de adviesmarkt in de UK.

Size of the French Consulting Market

Het snelst groeiende marktsegment is Financial management & Risk, met een groei van 4,3% naar €626 miljoen. Mede dankzij een grote toename in de vraag naar risk en cybersecurity consultancydiensten groeide dit segment bijna twee keer zo hard als de rest van de markt. Volgens Francois Marchessaux, Partner bij Colombus Consulting, groeit de cybersecurity adviesmarkt met 10%. Het grootste marktsegment voor adviesdiensten in Frankrijk, technologie en ICT-advies, realiseerde een gemiddelde groei van 2,4% naar boven de €1,3 miljard. Operations Management, het op een na grootste segment, noteerde een groei van slechts 1,4%.

François Dalens, General Manager van The Boston Consulting Group in Frankrijk, herkent zich sterk in het groeiende belang van technologie in klantprojecten. “We ondersteunen momenteel diverse klanten met het omarmen van technologie-gedreven disrupties, waaronder Internet of Things, Industry4.0 en cloud.” Doordat het belang van technologie steeds verder toeneemt, neemt ook de behoefte aan implementatiediensten en change management toe, stelt Nicolas Bartel, partner bij Eurogroup Consulting. Hij stelt: “Verandermanagement werk neemt toe binnen IT-teams.” De omzet van HR consultants nam toe met 3,4%, aangespoord door een golf van grote reorganisaties en downsizing transities, zoals bijvoorbeeld bij Areva, Air France, PSA Peugeot Citroën en SNCF.

French Consulting Market - Functional Area.jpg

De meerderheid van de sectoren zijn gegroeid in 2014, en vooral de energie en grondstoffen, financiële dienstverlening, en farmaceutische en biotech sector groeiden bijzonder snel. De financiële dienstverlening, de grootste industrie voor Franse organisatieadviseurs, groeide met 3,3% naar €1,2 miljard. Eric Mouchous, Lead Advisory Partner voor Frankrijk en Luxemburg bij EY, zegt in een reactie: “De financiële dienstverlening heeft zeer goed gepresteerd in 2014. Veel van de projecten waren gelinkt aan compliance voortkomend uit nieuwe/gewijzigde wet- en regelgeving. Maar er kwamen ook veel projecten bij op het gebied van digitalisering – veelal met een focus op digitale transformaties.”

De energie en grondstoffensector, de op drie na grootste adviesmarkt, groeide het hardst. In 2014 groeide deze afzetmarkt met 4,5% naar €474 miljoen door een combinatie van wet- en regelgeving, nieuwe technologie, en de noodzaak om kosten te besparen, waardoor veel van de consultancyafnemers in deze sector transformaties in gang hebben gezet.

Leadership in French Consulting Market

Een groot deel van de groei van de adviesmarkt in 2014 is afkomstig van multinationals, die vooral veel gebruik maken van grote consultancybureaus en minder van kleinere niche-spelers, vertelt Source. “Door het gebrek aan groeimogelijkheden in Frankrijk zijn veel klanten op zoek naar kansen in het buitenland, en willen daarbij vaak een consultancybureau met wereldwijd bereik”, claimen de auteurs. Eric Labaye, partner bij McKinsey & Company en bestuurder voor het McKinsey Global Institute (MGI) – vorig jaar erkend als op een na beste denktank ter wereld – voegt toe dat de veranderende focus van de wereldwijde economie naar “het Oosten en het Zuiden” ook de aard van de vraag naar consultancydiensten verandert, in ieder geval in de top van de adviesbranche.

Grote internationale bureaus die sterk aanwezig zijn in de Franse markt zijn onder andere de Big Four, Accenture, Oliver Wyman, BearingPoint en strategieconsultancy kantoren McKinsey, BCG, Bain en Roland Berger, dat geleid wordt door de Fransman Charles-Edouard Bouée. Bureaus die van oorsprong Frans zijn en een grote footprint hebben in de Franse markt zijn onder andere Altran, Atos, Sia Partners, Solucom (nam recent het Britse bureau Hudson & Yorke over) en Solving Efeso. Argon Consulting, InovenAltenor en Vertone zijn enkele van de welbekende boutique kantoren uit de Franse hoofdstad Parijs.

Net als andere adviesmarkten wereldwijd bevindt ook de Franse management consultancymarkt zich in een staat van grote verschuivingen, als gevolg van onder andere nieuwe verstorende technologieën en veranderend klantgedrag. Om in te spelen op de veranderingen zijn consultancybureaus aan het sleutelen aan hun go-to-market benaderingen, en stellen zichzelf vooral de vraag hoe zij moeten omgaan met de polarisatie in de adviesmarkt, en of hun bureau tegelijkertijd zowel commodity als high-end gespecialiseerde diensten kan leveren.

Companies in French Consulting Market

“Bureaus maken ook aanpassingen aan hun business modellen om aantrekkelijker te worden in de markt: sommige bureaus ontwikkelen middelen om specifieke klantbehoeftes te kunnen vervullen, terwijl andere tools ontwikkelen om betere inzichten aan hun klanten te kunnen leveren”, aldus Allison Huntington, Senior Analyst bij Source. Toch dreigen sommige bureaus de boot te missen, constateert Eric Falque, partner bij BearingPoint in Frankrijk. Ondanks de duidelijke signalen van een transitie naar het ‘nieuwe normaal’ vragen “enkele gevestigde bedrijven zich nog steeds af waar de concurrentie vandaan gaat komen en hoe ze zich daar op moeten voorbereiden.”

Vooruitzichten voor 2015
De vooruitzichten voor 2015 blijven gemengd, aldus Source. Terwijl sommige bureaus goed zullen blijven presteren, zullen anderen worstelen met de nog steeds uitdagende markt. Tegen de achtergrond van een terughoudende Franse economie, voorspellen de onderzoekers dat de groei waarschijnlijk niet verder zal toenemen in 2015. “Ondanks het begrijpelijke optimisme van consultants over de vooruitzichten voor de Franse adviesmarkt voor de komende achttien maanden, is het niet de verwachting dat de groei binnenkort verder zal toenemen, aangezien de macro-economische factoren in deze periode even uitdagend zullen blijven als ze nu zijn. Maar de interesse in digitale transformatie zou de markt enigszins in de goede richting moeten loodsen”, concludeert Huntington.

* Door een verandering in definities en baselines voor 2013 is vergelijking met voorgaande jaren niet mogelijk. Volgens de onderzoekers van Source zorgt de wijziging voor een verbetering van het onderzoeksmodel. Belangrijke veranderingen die zijn doorgevoerd zijn onder andere een toename van de grootte van de retail consultancymarkt, en een afname voor de farmaceutische en gezondheidszorgmarkten. Bovendien zijn een aantal bureaus opnieuw ingedeeld in andere marktsegmenten, waardoor de HR-consultancymarkt in grootte is afgenomen.

Quotes van François Dalens, Nicolas Bartel, Eric Falque en Eric Labaye zijn afkomstig van Les Echos (Des consultants, pour quoi faire?). Quotes van Eric Mouchous, Francois Marchessaux en Alison Huntington zijn aangeleverd door Source.

Nieuws

Meer nieuws over