Terugblik PA Consulting | Meet a Mentor programma

19 augustus 2015 Consultancy.nl

Twee vertegenwoordigers van Generatie Y, ook wel Net Generation, Generation Next, Echo Boomers of Millennials genoemd, gaven onlangs in het FD ongevraagd advies aan Neelie Kroes die zich tegenwoordig sterk maakt voor de StartupDelta. Zij willen Kroes ervoor behoeden dat StartupDelta verzandt in het zoveelste ‘Silicon Somewhere’. Dit impliceert dat de oplossingen van dit initiatief zullen moeten aansluiten op de problemen die hier spelen. En dat betekent dus ook dat het simpelweg kopiëren van activiteiten die succes hebben in Silicon Valley, zonder te kijken naar de lokale context, niet werkt.

Eén van de hobbels die volgens hen moet worden genomen, is dat startups ondernemers-ervaring moet worden bijgebracht. Prachtig product, maar wat wil de (lokale!) markt? Daarom vinden de studenten het een uitstekend idee dat Neelie haar netwerk inzet om de gevestigde én toekomstige generatie ondernemers bij elkaar te brengen. Jong leert van oud, en oud leert van jong. Dat is ook de gedachte achter de steun van PA Consulting aan Meet a Mentor, een recruitment-programma voor high potential masterstudenten. Het programma is zeker niet vrijblijvend. Er is een streng selectieproces, bestaande uit meerdere rondes, waarin studenten strijden voor een plek als ‘mentee’ bij een van de deelnemende topbedrijven, waaronder PA Consulting Group.

Meet a Mentor

Niet standaard
Lisette van Eijck, studente Economie & Rechten aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, nam als één van de deelnemende studenten deel aan de ‘Days in Business’ op het kantoor van PA Consulting in Utrecht. Dit zijn in-house dagen waarbij de studenten intensieve begeleiding krijgen van senior mentoren. Lisette: “Iedereen kent een Accenture of McKinsey & Company, maar onbekend was voor mij wat consultancy nu echt inhoudt. Mij leek het een uitdaging om het consultancy vak van dichtbij mee te maken, daarom koos ik voor PA. Ik heb vier sessies bij PA meegemaakt, waar ik veel van heb geleerd. Zo hebben we een uitleg gekregen om onze presentatie skills te ontwikkelen. Verder was er veel ruimte voor eigen inbreng en onze begeleiders waren informeel en toegankelijk. Ik had van tevoren het gevoel dat Meet a Mentor geen standaard recruitment inhield en PA geen standaard consultancy bedrijf is, en die verwachting is ook precies uitgekomen.”

Data-gedreven innovatie
Het Meet a Mentor-programma lijkt op een heuse sollicitatie. Na speeddates en online assessments selecteerde PA Consulting zes studenten van uiteenlopende studies. Zij gingen aan de slag met een businesscase onder begeleiding van de mentors. Mark Griep, een van de mentors en expert digitale transformatie bij PA Consulting: “Wij zijn een sterke speler in data-gedreven innovatie en daarom kregen onze studenten een businesscase op dit vlak. Het thema was dan ook ‘Reinvent industries with data’. Dit was de kapstok waarmee de studenten aan de slag gingen. Eerst met het bepalen van de strategie en daarna werkten ze aan de concrete realisatie van hun innovatieve ideeën.”

PA Consulting - Digitalisatie

Afrondende presentaties
Tijdens een dag geregeld voor en door PA’ers presenteerden de twee groepen studenten hun cases. De eerste groep bouwde een platform in de gezondheidszorg waarop patiëntgegevens geanonimiseerd worden verzameld. De tweede groep presenteerde ideeën over de vraag hoe ziekteverzuim kan worden tegengegaan met behulp van een data ecosysteem. De groep van Lisette presenteerde in deze spannende slotfase, voor een volle zaal, het eerste plan. Dit ging over de creatie van een CanDo Platform. Veel kankerpatiënten krijgen nog vaak de verkeerde behandeling voorgeschreven. Daarom pleitte Lisette’s team voor een platform waarop alle patiëntgegevens op het gebied van kanker worden verzameld. De big data wordt vervolgens snel geanalyseerd op basis waarvan artsen de juiste beslissingen nemen. Dit platform moet worden aangestuurd door een onpartijdige organisatie als het KWF. Er werden kritische vragen gesteld over privacybescherming en de complexe belangentegenstellingen in de gezondheidszorg. De zorgverzekeraar kijkt altijd naar efficiency en de specialist is hier, soms ook wel terecht, huiverig voor. Hij beschermt immers het belang van zijn patiënt, en dit kan lijnrecht staan tegenover het belang van de zorgverzekeraar. Daar komt bij dat patiënten een steeds pro-actievere houding aannemen en daarom ook als belangrijke factor dienen te worden meegenomen.

In de volgende ronde verdedigde het tweede team hoe ziekteverzuim kan worden tegengegaan met behulp van een data ecosysteem. Ziekteverzuim kost Nederland €12.6 miljard op jaarbasis. Het team liet zien dat strategische, voorspellende analyses kunnen worden gedaan gebaseerd op gegevens bijeengebracht in een data ecosysteem. Een voorbeeld had betrekking op rugklachten bij buschauffeurs. Uit data analyse werd de oorzaak achterhaald. Zij kregen voordat hun middagritten begonnen, te weinig tijd om zich voor te bereiden en hun stoel goed af te stellen. Deze tijd tussen de diensten werd verlengd en hiermee was dit probleem simpel opgelost. Resultaat: een forse reductie in ziekteverzuimkosten. Net als het eerste team hadden zij zich duidelijk goed in de materie verdiept en konden zij de meeste vragen goed beantwoorden.

Ziekteverzuim in Nederland

Start met de jongste generatie
Na een succesvolle afronding van PA’s bijdrage aan Meet a Mentor, is het tijd voor innovatie met de volgende generatie. Interessant in dit verband is de Missing Chapter Foundation die in 2009 werd opgericht door Laurentien van Oranje-Nassau. Deze stichting geeft kinderen in de leeftijd van 10 tot 12 jaar een stem. Deze kinderen adviseren raden van bestuur over strategische vraagstukken. Zij buigen zich over onderwerpen als vertrouwen in de bankwereld, duurzamer vervoer, energiebesparing en het bevorderen van een gezonde levensstijl. “Iedere onderneming zou een Raad van Kinderen moeten benoemen”, aldus Merel van Vroonhoven, voorzitter raad van bestuur AFM. Kinderen komen met creatieve ideeën die grote mensen niet hardop durven te zeggen, laat staan op te schrijven. Investeren in kinderen is investeren in onze eigen toekomst, zo redeneren wij bij PA.

Een artikel van Bas Rouhof, vanuit PA Consulting nauw betrokken bij het project.

Nieuws

Meer nieuws over