Parkeerservice de oplossing voor tekort EV laadpunten

31 juli 2015 Consultancy.nl

De goedkoopste én duurzaamste oplossing oor het tekort aan laadpunten voor elektrische auto’s is het invoeren van een parkeerservice in openbare garages en bedrijven. Dat blijkt uit onderzoek van drie studenten van de Rotterdam School of Management, Erasmus University, begeleid door netbeheerder Stedin, kenniscentrum ElaadNL en EY. Op termijn wordt Smart Charging de beste oplossing.

Reden er eind 2013 nog 30.200 elektrische voertuigen op de Nederlandse wegen, medio 2015 zijn dit er bijna twee keer zoveel (~58.200) blijkt uit cijfers van de RDW, die onlangs werden gepubliceerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Het overgrote deel van deze voertuigen betreft personenauto’s – 96% van de geregistreerde elektrische en semi-elektrische voertuigen is een personenauto.

Aantal geregistreerde electrische voertuigen op de weg

Tekort laadpunten
Door de explosieve toename van het aantal elektrische voertuigen en hybrides op de Nederlandse wegen is er een tekort ontstaan in het aantal punten waar de wagens kunnen worden opgeladen. Gemeenten, bedrijven en andere partijen zoals EVnetNL hebben volop geïnvesteerd in infrastructuur om voertuigen op te laden. Desondanks zijn er toch te weinig oplaadpunten op parkeerlocaties van bedrijven en in openbare garages. Uit dezelfde publicatie van RVO blijkt dat Nederland minder dan 15.000 publieke en semi-publieke (beperkt toegankelijke) oplaadpunten telt.

Het bijplaatsen van extra oplaadpunten is echter een kostbare aangelegenheid. Om meer oplaadpunten van energie te kunnen voorzien moet het elektriciteitsnet van netbeheerders uitgebouwd worden. Aanvragers zouden dan elke maand honderden euro’s meer moeten gaan betalen voor hun aansluiting. Brent Bodenhorst Meyer, Rowan Siskens en Kristinka Wilmink, drie studenten aan de Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM), hebben zich onder begeleiding van netbeheerder Stedin, kenniscentrum ElaadNL en EY verdiept in het vraagstuk.

Elektrische auto die oplaadt

‘Valet charging’
Uit het onderzoek van de drie RSM-studenten komt een unieke oplossing naar voren. Halverwege juli presenteerden zij hun oplossing aan diverse bestuurders waaronder Rotterdamse wethouder duurzaamheid Pex Langenberg, EY partner Jan Peter Balkenende, Marko Kruithof (manager duurzaamheid Stedin) en Onoph Caron (directeur ElaadNL): een parkeerservice voor elektrische auto’s. Het zogenaamde ‘valet charging’ dat parkeergarages en bedrijven volgens de studenten zouden moeten invoeren houdt in dat de elektrische auto’s aan de laadpalen worden gerouleerd.

Vaak staan elektrische auto’s namelijk te lang aan de oplader, vertelt Balkenende: “Elektrisch rijden is door EY krachtig gestimuleerd*. We zien de positieve gevolgen: het wagenpark verandert in hoog tempo. Meer elektrische auto's en meer plug-in hybrid's. De keerzijde is echter dat de laadpalen niet efficiënt worden gebruikt. Auto's staan te lang aan de stekker. Andere auto's kunnen daardoor niet worden opgeladen met alle nadelige gevolgen van dien. Kortom, voor dit probleem van inefficiënt gebruik van de laadpalen moet een oplossing worden gevonden.”

Duurzaam en goedkoop
Om gebruik te maken van de oplaaddienst leveren berijders hun sleutel in bij facilitair medewerkers van hun bedrijf of beheerders van openbare parkeergarages en geven van tevoren aan – bijvoorbeeld via een app – wanneer ze de auto weer nodig hebben. Uit het onderzoek blijkt dat dit op dit moment de goedkoopste en duurzaamste oplossing is.

Jan Peter Balkenende, Marko Kruithof, Onoph Caron, Pex Langenberg

Ook duurzaamheidswethouder Pex Langenberg is gecharmeerd van de verrassende oplossing: “Rotterdam is een innovatieve stad die duurzaamheid en mobiliteit slim probeert te combineren. Deze oplossing van de studenten vind ik zeer sympathiek. We staan open voor een gesprek met EY om te bekijken hoe we dit in onze Boompjes garage zouden kunnen verwezenlijken. We kijken zelf ook naar oplossingen, dus een combinatie zou prachtig zijn.”

Toekomst
Met de blik op de toekomst, wordt voor de lange termijn Smart Charging de beste oplossing.  Bij Smart Charging wordt gezorgd voor meer oplaadpunten in de garage zonder de aansluiting op het net te vergroten. Software doet dan hetzelfde als de valet-charger en zorgt ervoor dat alle auto’s op tijd geladen worden door de stroom slim te verdelen. Op grotere schaal biedt Smart Charging ook de mogelijkheid om auto’s op te laden als er veel aanbod aan stroom is bijvoorbeeld uit zon- en wind maar weinig vraag. Zo wordt duurzame energie optimaal benut.

* Ook bij andere consultancybureaus wint elektrisch rijden aan populariteit. Zo zet Accenture Nederland actief in op elektrisch vervoer en heeft VKA recent een oplaadpaal geïnstalleerd voor elektrische auto’s. In 2012 kreeg Robert Jan de Boer, consultant bij Sia Partners, bekendheid binnen de branche door zijn deelname aan de Oranje Trophy, de langste elektrische rally ter wereld.

Nieuws

Meer nieuws over