Accenture: Het einde van onze liefde voor de TV?

31 juli 2015 Consultancy.nl

De wereldwijde liefde voor televisiekijken komt mogelijk tot teneinde, blijkt uit onderzoek van Accenture. Kijkersaantallen lopen terug, de jongere generatie kijkt steeds minder televisie en bekijkt shows en films steeds vaker online. Volgens het consultancybureau zullen partijen die hun besluitvorming richten op de consument, de toekomstige leiders van media en entertainmentland worden.

Het wereldwijde consultancybureau Accenture deed onlangs onderzoek naar de ‘TV-honger’ van consumenten wereldwijd. In het rapport ‘Digital Video and the Connected Consumer’ presenteerden de consultants onlangs de resultaten van het onderzoek, waarvoor 24.000 klanten tussen de 14 en 55 jaar oud, uit 24 landen* werden ondervraagd. Het onderzoek laat zien dat overal en op elk moment het kijken van video’s meer en meer is verschoven van de tv naar alternatieve apparaten, zoals laptops, pc’s, tablets en smartphones. Als gevolg van deze verschuiving is het kijken van shows en films via de beeldbuis wereldwijd met 13% afgenomen. Ook het aantal mensen dat de televisie aanzet om sportwedstrijden te bekijken is afgenomen met 10% en het kijken van videoclips op de televisie is met 3% gedaald.

Preferred device

Vanuit een leeftijdperspectief is voor bijna alle leeftijdscategoriën het kijken van TV shows en films via een televisietoestel afgenomen met tweecijferige percentages. Echter, hoe ouder de consument, des te lager de afname in televisiegebruik. Terwijl kinderen tussen de 14 en 17 jaar 33% minder achter de tv zitten en in plaats daarvan veelal voor laptops kiezen om tv-programmas te kijken, is deze afname in de categorie 18-34 jaar 14%, bij 35-54 11% en bij de oudste deelnemers (55 en ouder) slechts 6%.

“We zien een duidelijke verschuiving, weg van het kijken naar een traditioneel televisietoestel”, vertelt Gavin Mann, Global Broadcast Industry Lead bij Accenture. “Dankzij verbeterde streamdiensten en langere batterijduur worden televisieprogramma’s en films nu veel vaker bekeken op mobiele apparaten van alle vormen en maten.”

Watching TV shows and movies on the TV

Volgens het onderzoek van Accenture doet 87% van de consumenten aan multitasken. Zij vullen hun standaard TV aan met een tweede beeldscherm, bijvoorbeeld om tijdens het kijken informatie over een serie op te zoeken, op social media te delen wat zij op het moment aan het kijken zijn, of om online te winkelen. De meerderheid (57%) gebruikt hiervoor zijn smartphone en vooral bij de jongere generaties ligt dit percentage hoog. Laptops, die in 50% van de multitask gevallen worden gebruikt, zijn populairder onder de oudere generaties. Tablets wordt door een kwart van de multitaskers gebruikt en is dus het minst populair.

Consumers multi-tasking

Steeds meer consumenten kijken ook langere video’s online, zoals volledige films of sportwedstrijden. 89% van de consumenten geeft aan regelmatig online dergelijke video’s te bekijken. Door deze toename wordt de kwaliteit van de online diensten steeds meer van belang. De meest voorkomende klachten bij het bekijken van lange video’s zijn een slechte internetverbinding (51%), advertenties (42%), laad- en buffertijden (33%) en het stoppen van het geluid of andere verstoringen tijdens het afspelen (32%).

Complaints when watching long-form video content over the internet

Een groot aantal van de ondervraagde consumenten geeft aan te willen betalen voor online videodiensten als dit betekent dat zij toegang krijgen tot meer content, zij minder worden lastiggevallen met advertenties en de kwaliteit van de video’s omhoog gaat. Volgens Mann is dit een kans die media en entertainment aanbieders moeten aangrijpen. “Het begrijpen van de consument en het afstemmen van de besluitvorming op basis van consumenteninzichten zullen steeds meer de sleutel tot succes worden […] In deze nieuwe realiteit zullen zij die naar het publiek luisteren en maatwerk leveren in hun content en diensten, de media en entertainment leiders van de toekomst worden.”

* De landen die werden meegenomen in het onderzoek zijn: Australië, Brazilië, Canada, China, Tsjechië, Frankrijk, Duitsland, India, Indonesië, Italië, Japan, Mexico, Nederland, Polen, Rusland, Saoedi-Arabië, Zuid-Afrika, Zuid-Korea, Spanje, Zweden, Turkije, de Verenigde Arabische Emiraten, het Verenigd Koninkrijk, en de VS.

Nieuws

Meer nieuws over