Gwynt helpt Remia met efficiencyslag in de sausfabriek

31 juli 2015 Consultancy.nl

De afgelopen tien jaar heeft Gwynt een persoonlijke en professionele relatie opgebouwd met tal van Nederlandse familiebedrijven. Remia is er zo één. In het kader van haar 10-jarig jubileum blikt het bureau terug op een opdracht bij de sausfabrikant.

De wortels van het bedrijf gaan helemaal terug naar 1925, als Arie de Rooij in zijn garage in Amersfoort margarine en roomboter begint te mengen. Tegenwoordig is heel Nederland bekend met de sauzen van Remia. “De familie heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in nieuwe productielijnen en de logistiek om helemaal state of the art te worden”, vertelt Dirk Harm Eijssen, medeoprichter van Gwynt. Al die investeringen rendeerden alleen onvoldoende, omdat de organisatie teveel bezig was met brandjes blussen.” Tijd dus voor een efficiencyslag in de sausfabriek.

Remia

Voornaamste uitdaging? Meer produceren met hetzelfde aantal productielijnen. “De organisatie vroeg om meer structuur en professionalisering”, zegt Plant Manager Jaap Stijlaart. Het bedrijf nodigde diverse consultancybureaus uit om een plan van aanpak te presenteren. “Daar zaten ook een paar grote en zeer bekende namen bij, maar die sturen dan een paar verkopers. De mensen die het plan gaan uitvoeren zie je niet. Dat is wat ik ook tegen Dirk Harm van Gwynt zei, die ik toen overigens nog meneer Eijssen noemde: neem de mensen mee die het op de vloer moeten gaan doen, anders heeft het geen zin. Ik wil ze in de ogen aankijken, zien en voelen of het klikt.”

En dat doet het. De consultants van Gwynt gaan bij Remia aan de slag. Ze bestuderen de fabriek, duiken in de operatie, technische dienst en planning, overleggen met betrokkenen, nemen de rol van het middenkader onder de loep en zien met eigen ogen hoe alle medewerkers op de werkvloer met elkaar omgaan. “Op basis van al die informatie hebben we een verbeterprogramma gemaakt. Tailormade, zoals we dat eigenlijk altijd doen”, vertelt Dirk Harm Eijssen.

“Vervolgens zijn drie mensen van ons een half jaar heel intensief met de uitvoering van het plan bezig geweest. Bij Remia zelf, te midden van de teamleiders, waar we ook onze werkplek hadden. Daar waar het echt gebeurt.” En niet zonder succes. De zogeheten Overall Equipment Effectiveness stijgt met 15 procent en bij de oer-Hollandse fabrikant heerst nu een cultuur waarin continu verbeteren de standaard is geworden. Met dank aan Gwynt is ook de integratie van Van Dijk Food in Remia succesvol gerealiseerd. Binnen budget en volgens planning.

We werken nu een stuk efficienter

Ook Jaap Stijlaart kijkt terug op een geslaagd project. “We werken in ieder geval een stuk efficiënter dan een paar jaar geleden. Je merkt aan alles dat Gwynt ervaring heeft met het soort bedrijf dat wij zijn. In het voortraject waren er andere consultants die vertelden over opdrachten bij KLM en een bank. Heel andere organisaties. Je wilt een consultant die jouw markt kent en ervaring heeft met soortgelijke ondernemingen.”

Nieuws