Organisatieadviesbureau Gwynt viert 10-jarig jubileum

22 juli 2015 Consultancy.nl

Geen dikke rapporten schrijven, maar echte veranderingen realiseren. De oprichters van Gwynt hebben een duidelijk doel voor ogen wanneer ze in 2005 aan hun eigen ondernemersavontuur beginnen. Nu, precies tien jaar later, blikken ze terug en kijken vooruit. “We hebben een prachtig vak. We laten ondernemingen weer groeien en mensen excelleren.”

Hoe het ooit begon
Iets voor onszelf beginnen. Bij collega-consultants Leendert van Aken, Joris van den Hurk, Dirk Harm Eijssen en Arjan Tromp kriebelt die gedachte al langer. Het is de vroege zomer van 2005. Het viertal is gedetacheerd bij een bedrijf in Brussel en besluit aan het einde van de week om niet direct naar huis te gaan, maar naar een bar in Breda te rijden. “Oncle Jean heette dat café”, zegt Dirk Harm. “Daar is het feitelijk allemaal begonnen, met een plan dat we diezelfde avond nog hebben uitgewerkt. Op de achterkant van een servetje, zoals dat heet. Het bureau waar we toen nog werkten was erg gericht op strategie. Wij wilden veel meer richting implementatie, naar het realiseren van echte veranderingen bij bedrijven. Aan het einde van de avond hieven we samen het glas en namen een besluit: we gaan het gewoon doen.”

10 jaar GwyntJoris heeft nog een goede relatie in Engeland, bij een logistiek dienstverlener. Een paar telefoontjes later hebben de kersverse ondernemers hun eerste opdracht te pakken. Bij een familiebedrijf, het soort onderneming waar de consultants de jaren erna nog vaak over de vloer zullen komen. “We hebben de directeur daar geholpen met een toekomstplan voor het bedrijf en met het maken van een professionaliseringsslag.”

Waar we goed in zijn
Ondernemers helpen hun ambities te realiseren. Dat is waar Gwynt al tien jaar lang voor staat. Die ondernemers komen vooral uit de industrie en retail, markten die de consultants van Gwynt door en door kennen. “Bedrijven die snel groeien komen op een punt dat ze moeten professionaliseren, er meer structuur nodig is en de cultuur van ‘brandjes blussen’ moet worden omgezet naar die van ‘het elke dag weer een beetje beter doen’. Daar zijn wij goed in. Het bedrijf een stap verder helpen, zodat het kan doorgroeien en tegelijkertijd ondernemend blijft en er weer plezier in een onderneming komt”, aldus Joris. De ene keer gebeurt dat met advies en projectmanagement, een andere keer door middel van interim management.

Gwynt - Culture of Excellence

Een bedrijf weer toekomstbestendig maken dus. Dat kan bijvoorbeeld ook betekenen dat er nieuwe verkoopkanalen worden gezocht. “De retail is een markt die flink in beweging is, met de komst van veel nieuwe aanbieders. Het is geweldig om een retailer zo te vernieuwen dat de omzet en marge weer stijgen en hij met optimisme de toekomst in kan.” Daarnaast worden de mensen van Gwynt regelmatig ingezet bij zogeheten 5-voor-12-situaties. Een opdracht die doorgaans komt van de bankafdeling Bijzonder Beheer. “Dan is het echt een kwestie van razendsnel handelen, want er is geen tijd te verliezen. Met trots kunnen we zeggen dat het ons in de meeste gevallen is gelukt om een oplossing te vinden in zo’n noodsituatie.”

Pragmatische oplossingen
Een dik adviesrapport, fraai vormgegeven en overhandigd aan een enthousiast MT. Dat het vervolgens opbergt in een lade waar het jarenlang ongezien blijft liggen. Zo gaat het regelmatig in de praktijk bij consultancybureaus. “Maar niet als je met ons werkt”, zegt Leendert onmiddellijk. “Wij laten het niet bij een stuk papier maar staan juist voor echte veranderingen. Hoe? Door midden in de operatie te gaan staan. Dankzij onze ervaring begrijpen we wat de uitdaging is en maken we snel verbinding met de medewerkers. We leggen uit en doen het voor. Als wij in een quick scan bijvoorbeeld constateren dat het misgaat op de planning, schromen we zelfs niet om de planningsrol tijdelijk op ons te nemen.”

Toegevoegde waarde leveren. Dáár is het de consultants van Gwynt vooral om te doen. De kosten omlaag of opbrengsten omhoog, zodat er weer zwarte cijfers worden geschreven. “Na de quick scan zijn we altijd in staat om te vertellen wat een vervolgtraject met ons gaat opleveren”, zegt Leendert. En het budget? Liever niet op basis van ingewikkelde rekenmodellen met allerlei financiële parameters. “Nee, die zijn bij ons gewoon duidelijk. Het gebeurt zelfs regelmatig dat we zeggen: geef ons achteraf een rapportcijfer en laat daar een deel van de fee van afhangen. Uitgangspunt is daarbij wederzijds vertrouwen. De meeste ondernemers hebben onze inzet trouwens binnen een jaar terugverdiend.”

Betrokken en resultaatgericht
Mensen maken het bedrijf. Zo ook bij Gwynt. Op 1 maart 2006 komt Olivier Wallien in dienst en is de eerste medewerker van Gwynt. Een van de oprichters, Arjan Tromp, verlaat het bedrijf en Geert Reynders heeft zijn plaats overgenomen. Later is ook Léon Peters toegevoegd aan de directie. Inmiddels telt het bureau twintig consultants, mensen die de meeste tijd overigens bij klanten te vinden zijn. “Daar gebeurt het immers, niet hier op kantoor”, vertelt Joris. “Onze mensen zijn echte doeners, hebben verstand van zaken, zijn leergierig, betrokken en empatisch. En misschien nog wel het allerbelangrijkste: vooral niet arrogant. Zij doen de opdrachten samen met onze klanten en zijn tijdens zo’n traject echt onderdeel van dat bedrijf.”

Eens in de paar weken is iedereen weer even op kantoor en worden er onderling ervaringen uitgewisseld en ideeën gedeeld. “Meestal doen we dat op een vrijdag en bespreken we één of meerdere thema’s. Wat is bijvoorbeeld de rol van het middle management, hoe doen we een quick scan, op welke manier gaan we met elkaar om en hoe kijken we tegen veranderingstrajecten aan? Je moet nu eenmaal heel leergierig zijn als je dit vak uitoefent.”

Aantal klanten van Gwynt

Ambities
Tien jaar Gwynt. Voldoende reden om eens terug te blikken, maar zeker niet om stil te blijven staan. “Dat zit niet in ons DNA”, vertelt Dirk Harm. “We hebben een flink aantal mooie referenties onder familiebedrijven in Nederland en andere ondernemingen waar we ons plezierig voelen en steeds weer in staat blijken te zijn om waarde toe te voegen. Door het maken van professionaliseringsslagen, de volgende generatie succesvol in het zadel te helpen en het borgen van de continuïteit van de onderneming.”

Marktkennis combineren met inhoudelijke expertise en veranderkracht zijn belangrijke pijlers waar het succes van Gwynt op rust. Volgens Leendert houdt die rotsvaste belofte alleen stand als het bedrijf een rechte koers blijft varen, met marktfocus als uitgangspunt. “We begonnen tien jaar geleden als een redelijk breed consultancybureau, maar richten ons vandaag de dag vooral op retail en industrie. Daar waar andere bureaus veel algemener van aard zijn. Juist hier schuilt een belangrijk onderdeel van onze kracht en dat moeten we vasthouden.”

Gwynt zorgt voor vernieuwing

“Helemaal mee eens”, vindt Joris. “We hebben een prachtig vak. We laten ondernemingen weer groeien en mensen excelleren. Dat Gwynt er steeds weer in slaagt om bedrijven te vernieuwen zodat ze weer onderscheidend zijn in de markt en zo nog jarenlang succesvol blijven, is het mooiste wat er is.”

Nieuws

Meer nieuws over