First Consulting dichtbij klanten door Nieuwe Werken

17 juli 2015 Consultancy.nl

In een recent interview van Thijs Westerink, productivity consultant & trainer bij FranklinCovey, vertelt Nathalie Ramondt, HR Manager bij First Consulting, over hoe (en waarom) First Consulting het concept van Het Nieuwe Werken (HNW) toepast. “Dichtbij de klant staan” en een hoge mate van “betrokkenheid van de consultants bij de eigen organisatie” vormen volgens haar de speerpunten van HNW binnen First Consulting die, als onderdeel van hun bedrijfsstrategie, niet beschikt over een kantoor.

Het Nieuwe Werken (HNW) is een concept dat enkele jaren geleden is ontstaan en diverse bedrijven hebben het concept in de loop van de tijd verder ontwikkeld en verfijnd. In de basis begon HNW als een concept waarin organisaties flexibele werkplekken invoerden, of waar werknemers vaker thuis konden werken. Maar HNW heeft zich inmiddels verder doorontwikkeld tot een concept waarin getracht wordt om slimmer, efficiënter en effectiever te werken. Daarbij spelen anno 2015 ook nieuwe technologieën, nieuwe vormen van samenwerking en een andere kijk op de gehele bedrijfscultuur een rol. Bovendien is er sprake van minder hiërarchie en meer delegeren, maar ook een hogere mate van eigen verantwoordelijkheid en creativiteit van werknemers.

flexplekken in een kantoorFirst Consulting
Sommige organisaties trekken HNW nog verder door. Zo ook First Consulting, een consultancybureau dat opdrachtgevers binnen uiteenlopende sectoren (energie-, industriële, mobiliteit- en telecomsector) helpt met het verbeteren van hun operationele performance. Nathalie Ramondt, sinds 2014 als HR & Talent Development Manager werkzaam bij First Consulting, vertelde onlangs in een interview met Thijs Westerink, productivity consultant & trainer bij FranklinCovey*, hoe het consultancybureau HNW toepast binnen de organisatie. First Consulting beschikt namelijk niet over een vast kantoor en heeft veel van zijn administratieve zaken uitbesteed aan externe partijen. En dat terwijl het bureau anno 2015 meer dan 140 consultants in dienst heeft. Ramondt legt uit: “We willen een efficiënte organisatie zijn die samen optrekt met de klant. Een organisatie die no nonsense is en meetbare resultaten boekt. Vanuit die visie was het voor ons een logische keuze om geen kantoor te hebben. We willen immers dichtbij de klant staan, dus werken we op het kantoor van de klant. Ook hebben we niet meer dan één stafmedewerker en dat ben ik.”

Thijs Westerink en Nathalie RamondtIn het interview** legt Ramondt uit dat First Consulting consultants kunnen intekenen op projecten om mee te bouwen aan de organisatie op het gebied van HR, marketing, IT of events. De consultants werken zoveel mogelijk bij de klant en spreken daarnaast met collega’s af op diverse plekken in het land om te werken aan de interne projecten. Daar besteden ze gemiddeld 2 tot 4 uur per week aan.

Westerink vraagt hoe de medewerkers van First Consulting betrokken blijven bij het eigen bedrijf en wat deze aanpak dan precies oplevert. Ramondt: “Vaak denkt men dat kostenbesparing voor ons de reden is om geen kantoor te hebben. Voor First Consulting is de reden echter eenvoudig anders: om goede projectresultaten te boeken is het belangrijk om een klantsituatie echt goed te begrijpen. En dat kan natuurlijk alleen als je aanwezig bent in die klantomgeving. Anderzijds is er een enorme betrokkenheid bij First Consulting vanwege de mogelijkheid voor consultants om mee te bouwen aan de eigen organisatie”, legt de HR Manager uit. “Waar bij andere adviesbureaus er vaak vervreemding van de organisaties plaats vindt en consultants vaak alleen betrokken zijn bij de klant, geeft hier 88% van de consultants aan zeer betrokken te zijn bij First Consulting”, besluit Ramondt.

First Consulting

Sterke groei
Dat First Consulting kiest voor bovenstaande vertaling van het HNW principe, ligt in lijn met de diverse veranderingen binnen de organisatiecultuur en –structuur, die het bureau de afgelopen jaren en maanden heeft doorgemaakt. Zo 
groeide First Consulting de afgelopen jaren sterk, zowel in mankracht als in het aantal opdrachten. Sinds de oprichting in 2006 is het bureau van zo’n vijf man uitgegroeid naar een team van meer dan 140 werkzame professionals. Voor 2015 heeft First Consulting de ambitie om te groeien naar zo’n 170 professionals en zoekt daarvoor momenteel nieuwe collega’s op zowel junior, medior en senior niveau.

Daarnaast was er de afgelopen periode sprake van een uitbreiding naar nieuwe markten. Het bureau verbreedde in 2014 zijn focus naar de sectoren industrie, mobiliteit en telecom. In 2015 wil First Consulting zich versterken in deze markten door steeds meer impactvolle projecten uit te voeren bij zowel bestaande als nieuwe klanten. Daarnaast bestaat ook de ambitie om verder te verbreden richting de sectoren retail en verzekeringen. 

Nieuw partnermodel
First Consulting voerde begin dit jaar
een nieuw partnermodel in, volgens het bureau een belangrijke stap om perspectief te bieden voor intern of extern talent en de groei van de opdrachtenportefeuille van First Consulting ook in de komende jaren door te kunnen zetten. In lijn met de ambitieuze groeiplannen van First Consulting werden de afgelopen maanden daarom diverse ervaren mensen aangetrokken, waaronder Peggy Corstens, die als telecom lead verantwoordelijk wordt voor het telecomsegment. Eerder dit jaar werd First Consulting uitgebreid met Jeroen HasterBarth de Klerk en Rob Maathuis.

First Consulting - Partnerteam

Met de ambitieuze groeidoelstellingen op het netvlies, erkent Ramondt dat binnen het gekozen HNW model van First Consulting – en naarmate het bureau verder zal groeien – het behouden van de betrokkenheid van de consultants een uitdaging kan vormen. “Hoe houden we dit vast als we verder groeien. Nu kent iedereen elkaar, maar als wij verder groeien zal dat minder het geval zijn. Hoe voorkomen we dat we in silo’s gaan denken?” Ramondt geeft direct een antwoord op deze vragen: “De onderlinge betrokkenheid bij First Consulting wordt versterkt doordat iedereen intensief betrokken is bij de groei en verdere inrichting van de organisatie, daar zit de kracht van First, dat moeten we vasthouden”, besluit Ramondt.

* FranklinCovey is een adviesbureau uit Amersfoort dat met zijn diensten inzet op het verbeteren van de prestaties van zijn opdrachtgevers, waarbij het zich richt op het realiseren van gedrags-/cultuur verandering. Het bureau uit Amersfoort levert oplossingen op het snijvlak van leiderschap, vertrouwen, strategische uitvoering, productiviteit en sales performance.

**Het oorspronkelijke interview/artikel is eerder geplaatst op de website van FranklinCovey.

Nieuws