Oeroude leiderschapserfenis inmiddels achterhaald

09 juli 2015 Consultancy.nl

Slechts 7 procent van de wereldleiders is vrouw – in Europa maar 1 procent – en ook binnen het bedrijfsleven maken vrouwen al een even kleine kans om aan de top te komen (2 procent van de driehonderd grootste bedrijven in Europa heeft een vrouwelijke leider). Een verklaring hiervoor gaat terug tot in de prehistorie. Oeroude mechanismes prefereren namelijk mannelijke leiders.

Erfenis
In de prehistorie was fysieke kracht een belangrijke kwaliteit voor een leider, omdat fysiek sterke en grotere leiders bij een conflict veel schade toe konden brengen aan de vijand en daardoor meer middelen veilig konden stellen. Het voordeel dat dit heeft op overleving maakt dat grootheid en kracht correspondeert met leiderschap. Ook nu nog grijpen we terug op de leiderschapskenmerken die in de prehistorie een sterke toegevoegde overlevingswaarde hadden. De ideale leider wordt gezien als groter dan de doorsnee burger in de maatschappij. Daarnaast worden leiders vaak langer ingeschat dan ze daadwerkelijk zijn en worden winnaars van landelijke verkiezingen na de verkiezingen als langer beschouwd dan voorafgaand aan de verkiezingen.

Boardroom meeting

Verbinden
Vandaag de dag hebben we echter leiders nodig die goed kunnen communiceren en verbinden, want ‘verbinden is het nieuwe verkopen’, aldus Roel Welsing, hoofd marketing bij Triodos Bank. Leiderschapskwaliteiten die vrouwen van nature meer in zich hebben dan mannen, evenals coaching, samenwerking, stakeholdermanagement en resultaatgerichtheid. Volgens Katleen De Stobbeleir, associate professor Vlerick Business School, zijn dit leiderschapskwaliteiten die ook beter passen binnen de hedendaagse bedrijfscultuur, welke een transitie maakt van leiden naar begeleiden. In de huidige tijd van social media, een verbindend communicatiemiddel bij uitstek, komen de skills van vrouwen ook voor marketing uitermate van pas.

Een goed voorbeeld hiervan is Olcay Gulsen van Supertrash. Zij heeft door middel van social media - onder meer Instagram en Twitter - een sterke online personal brand gecreëerd met meer dan 120.000 volgers. Ze is het icoon van haar producten en verkoopt haar kleding zeer succesvol door constant nieuwe collecties te tonen via de verschillende social mediakanalen. Juist doordat zij haar kleding meer persoonlijk vermarkt, verbinden de klanten zich met de producten. Andere voorbeelden van succesvolle vrouwelijke leiders zijn Linda de Mol, Annemarie van Gaal en Jacqueline Zuidweg.

Olcay Gulsen - SUPERTRASH

Van pak naar hak
De erfenis uit de prehistorie aangaande leiderschap past niet meer bij onze huidige tijd, waarin communicatie en verbinden - en dus niet fysieke kracht - de sleutels zijn tot succes. Laten we dan ook onze prehistorische mechanismes van ons afschudden en het prototype leider van ‘de man in pak’ bijstellen naar ‘de vrouw met de hak’. Want bedrijven zijn zowel intern (begeleiding van medewerkers) als extern (verkopen van producten) gebaat bij het aanstellen van vrouwelijke leiders.

Een artikel van Arianne van der Wal, verbonden aan het Center for Marketing Leadership, een samenwerkingsverband tussen de Marketing afdeling van de VU en VODW.

Nieuws