Bijensafari app van Natuur & Milieu en KPN Consulting

10 juli 2015 Consultancy.nl

Natuur & Milieu heeft samen met KPN Consulting en diverse partners ‘Bijensafari’ ontwikkeld, een doorontwikkeling van het vorig jaar gelanceerde ‘Bijenradar’. Het doel van de nieuwe app is om mensen bewust te maken van de hoge bijensterfte, hen een concreet handelingsperspectief te bieden, de biodiversiteit en de leefomgeving van de bijen te verbeteren en om nieuwe data te genereren voor onderzoek naar bijensterfte. 

Volgens Stichting Natuur & Milieu gaat het wereldwijd niet goed met de bij. Bijensterfte wordt de laatste vijftien jaar een steeds groter probleem en in Nederland wordt meer dan de helft van de 350 bijensoorten bedreigd. Bijen sterven onder meer door parasieten, pesticiden, te weinig bloeiende bloemen om van te eten en bovendien door het alsmaar veranderende klimaat. Stichting Natuur en Milieu wil hier iets aan doen. De Stichting werd in 1972 opgericht en zet zich sindsdien in voor een duurzame en gezonde wereld. Samen met mensen, bedrijven en overheden ondersteunt en ontwikkelt de stichting onder meer projecten voor schone energie, mobiliteitsprojecten en gezond voedsel.

bij

Bijenradar / Bijensafari
In lijn met zijn ambities zet de stichting Natuur & Milieu zich ook intensief in voor het welzijn van de bij, die volgens de stichting “voor een duurzame voedselvoorziening onmisbaar is”. In het kader hiervan besloot Stichting Natuur & Milieu vorig jaar om de mobiele app 'Bijenradar' te lanceren, een initiatief dat het samen met KPN Consulting* ontwikkelde.  

Het betrof toen een zogenaamde soft launch, om te kijken hoe populair de app zou worden. De vernieuwde versie van de app, getiteld ‘Bijensafari’, wordt momenteel veel breder gelanceerd, onder meer met radiospotjes en advertenties in dagbladen en tijdschriften. In het kader daarvan werd de app vorige week ook feestelijk gelanceerd, in de Botanische Tuinen in Utrecht. Naast Stichting Natuur & Milieu en KPN kwam de Bijensafari-app tot stand in samenwerking met Nederlands Centrum Bijenonderzoek, Naturalis, Kenniscentrum Insecten EIS, Triodos Foundation en foodbedrijf Hero. 

De app
Met de nieuwe Bijensafari-app kunnen gebruikers inzicht krijgen in de verschillende soorten bijen en de ontwikkeling van de bijenpopulatie in hun regio. Daarnaast geeft de app informatie over wat mensen zélf kunnen doen om bijensterfte tegen te gaan. Zo toont de app welke planten en bloemen geschikt zijn als voedsel voor bijen en waar men de benodigde planten kan kopen. Ook levert de app een bijdrage aan onderzoek binnen het bijendomein. Met de informatie die gebruikers invoeren, zoals bijvoorbeeld welke ‘bij-vriendelijke planten’ ze hebben geplant, kan Natuur & Milieu inzicht krijgen in hoe inwoners zich inzetten tegen bijensterfte en ook hoe effectief de verschillende maatregelen zijn. De vernieuwde versie heeft naast de grote hoeveelheid informatie over bijvoorbeeld bijvriendelijke bloemen en planten nu ook bijenherkenning.

Nieuwe Bijensafari-app van KPN vandaag gelanceerd

Naast het downloaden en het gebruiken van de Bijensafari-app, kunnen mensen Natuur & Milieu ook ondersteunen door middel van donaties. Natuur en Milieu gebruikt die donaties om onderzoek te doen naar de oorzaken van bijensterfte, of bijvoorbeeld om te strijden voor een verbod op bepaalde bestrijdingsmiddelen, of betere voorlichting aan consumenten en bedrijven ten aanzien van zulke middelen. 

Maatschappelijk verantwoord ondernemen
José Brenninkmeijer, directeur KPN Consulting, licht tenslotte toe waarom het bureau de nieuwe app ondersteunt: “De app wordt gefinancierd uit het MVO budget van KPN Consulting. Maatschappelijk verantwoord ondernemen zit KPN in het bloed. Deze app past dus goed bij ons, vind ik. We geven daarmee meteen een mooi visitekaartje af als het gaat om het ontwikkelen van speciale apps. En bovendien laten we als KPN zien hoe we interactieve gegevens goed voor onderzoek kunnen gebruiken”, aldus Brenninkmeijer.

* Dat Natuur & Milieu KPN Consulting uitkoos als mede-ontwikkelaar van bijenradar was niet geheel verrassend. In de laatste editie van TEDxAmsterdam haalde een team van KPN Consulting adviseurs de finale met hun idee (‘Bee Aware’), dat sterk overeenkwam bij de doelstellingen van de natuurorganisatie.

Nieuws