Luxe warenhuis Haussmann opent Amsterdam vestiging

19 juni 2015 Consultancy.nl

In 2016 zal Nederland een nieuw en luxe warenhuis rijker zijn. In de tweede helft van volgend jaar opent Haussmann zijn deuren in onze hoofdstad, met jaarlijks meer dan 5 miljoen toeristen de belangrijkste hub in ons land voor luxemerken. De keuze van Haussmann om zich in Amsterdam te vestigen is mede gebaseerd op een businesscase ontwikkeld door Baker Tilly Berk Corporate Finance.

Wereldwijd gaat 223 miljard om in luxe-producten en in de komende jaren zal de markt volgens adviseurs van Bain & Company verder blijven groeien. Tegen de achtergrond van de groeiende luxemarkt doen gespecialiseerde spelers het, over de hele linie bekeken, goed binnen de branche. Zo presteerde bijvoorbeeld De Bijenkorf de afgelopen jaren sterk, weliswaar in schril contrast met het andere oer-Hollandse warenhuis V&D.

Haussmann

Haussmann
Vorig jaar besloot Haussmann – een luxe warenhuis dat naast mode en accessoires een uitgebreid luxe food assortiment biedt – de mogelijkheden te onderzoeken voor het openen van een warenhuis in Nederland. De CEO van het bedrijf, Frans van der Kraan, gaf Baker Tilly Berk Corporate Finance de opdracht om een business case analyse uit te voeren naar een eventuele vestiging in Amsterdam.

De consultants concludeerden dat het luxe aanbod in Nederland en Amsterdam vooralsnog ruim onder dat van andere Europese steden ligt. In lijn met bovenstaande bevindingen, stelden zij dat Amsterdam is uitgegroeid tot een aantrekkelijke stad voor jonge, succesvolle kosmopolitische burgers en een populaire bestemming is voor internationale bezoekers. Met het positieve advies wist Van der Kraan de overige MT leden te overtuigen de plannen in gang te zetten, en medio 2016 zal het dan zover zijn: dan opent Hausmann zijn deuren aan het Rokin in onze hoofdstad, een super-de-luxe warenhuis van zo’n 7.000 vierkante meter.

Hausmann warenhuis

Haussmann zal zich richten op mensen met een grote portemonnee. Nederland doet het op dat vlak redelijk goed – een analyse van The Boston Consulting Group laat zien dat Nederland zo’n 221.000 miljonairs telt, daarmee staat ons land in de top 15 landen met meeste miljonairs. Hausmann ziet een significant en nog niet aangeroerd potentieel voor high-end retail in Amsterdam, vooral door de toenemende stroom van rijke toeristen die onze hoofdstad bezoeken. Een recente analyse van Consultancy.nl liet al zien dat het afgelopen jaar zo’n 5,3 miljoen toeristen Amsterdam bezochten en dat de hoofdstad steeds meer bezoekers trekt. Ter vergelijking in 2000 bezochten 3,4 miljoen toeristen Amsterdam, bijna 2 miljoen minder mensen dan afgelopen jaar. Eerder onderzoek toont verder aan dat deze groep consumenten in verhouding een grotere rol speelt ten aanzien van luxe uitgaven dan de lokale bevolking – zo wordt in Europa bijna de helft van de luxe aankopen gedaan door toeristen.

De belangrijkste concurrenten van Haussmann in Amsterdam zullen de Bijenkorf, het Britse warenhuis Marks & Spencer en tal van luxe boetieks in de Kalverstraat zijn. De oprichting van het nieuwe warenhuis, vernoemd naar de Franse stadsarchitect baron Haussmann, vergt een investering van enkele tientallen miljoenen euro's.

Nieuws