Omzet Nederlandse supermarktbranche naar 35 miljard

15 juni 2015 Consultancy.nl

De supermarktbranche wint aan terrein binnen de voedingsmiddelenmarkt. Waren supermarkten in 2005 goed voor 43% van de consumentenbestedingen in voedsel, zo is dit inmiddels gegroeid naar meer dan de helft. Als gevolg van deze ontwikkeling zal de omzet van de branche binnenkort de grens van 35 miljard gaan passeren.

In een nieuw onderzoeksrapport van IG&H Consulting & Interim, getiteld ‘De stap naar het nieuwe normaal in de supermarkt sector’, brengen de adviseurs de belangrijkste marktontwikkelingen in de Nederlandse supermarktbranche in kaart. Uit de analyse komt naar voren dat er in de afgelopen tien jaar een verschuiving heeft plaatsgevonden in de voedseluitgaven van consumenten ten gunste van het supermarktsegment. Het zogenaamde ‘maagaandeel’ van supermarkten is toegenomen tot 52% waar dit in 2013 nog 43% was. Het ‘Foodservices’ segment is goed voor een aandeel van 31% en 18% van consumentenbestedingen wordt uitgegeven in ‘Speciaalzaken’.

Marktaandeel supermarkten neemt toe tot 51,5 procent

> 4.500 supermarkten: omzet stijgt
Door bovenstaande verschuiving groeide de omvang supermarktbranche de afgelopen jaren sterk. Niet zozeer in het aantal supermarkten – dagelijks doen in Nederland zo’n 4 miljoen mensen boodschappen bij een van de inmiddels ruim 4.500 supermarkten in ons land. Dat aantal nam de afgelopen vijf jaar weliswaar toe, maar met minder dan 1% (in 2010 waren er 4.465 supermarkten). Hierdoor mag Nederland zich een van de dichtstbevolkte supermarktlanden ter wereld noemen.

De groei van de branche sinds 2010 is vooral terug te zien in de stijgende omzet. In totaal realiseerden Nederlandse supermarkten in 2014 een omzet van €34,3 miljard (een groei van ~4% ten opzichte van 2010) en biedt de branche inmiddels werkgelegenheid aan zo’n 300.000 mensen. De onderzoekers verwachten dat de omzet binnen de markt verder zal groeien en in de komende jaren de grens van €35 miljard zal passeren.

Aantal winkels + Omzet supermarketen NL

Winkels worden groter
Naast de lichte groei van het aantal supermarkten en de stijgende omzet groeide ook het gemiddelde verkoopvloeroppervlak (vvo) binnen de branche. Uit het rapport van IG&H blijkt dat het totale vvo sinds 2010 met zo’n 3% is gegroeid, van 3,68 miljoen m2 vvo in 2010 naar 3,80 miljoen m2 in 2014. Vooral in de grotere winkels (>1.000 m2) en kleinere winkels (<400m2) was er een toename te zien van het vvo. Doordat de stijging in vvo relatief in verhouding is met de gerealiseerde omzetgroei bleef de vloerproductiviteit stabiel rond de €8.700.

Groei in m2 vvo - Vloerproductiviteit

Loyaliteit neemt af
De loyaliteit van klanten aan supermarkten is de laatste jaren wel afgenomen. Allereerst vond er een verschuiving plaats in de uitgaven van klanten – van primaire, naar secundaire en tertiaire supermarkten. Klanten doen vandaag de dag steeds vaker inkopen bij meerdere supermarkten en ook de impact van discounters (Lidl in het bijzonder) is aan het toenemen. Uit het onderzoek blijkt verder dat klanten liever shoppen voor kleinere bedragen, enerzijds om een betere waarde voor hun geld te krijgen, anderzijds omdat zij kleine bonbedragen makkelijker vinden dan een bon met een relatief groot bedrag.

Uitgaven bij primaire, secundaire en tertiaire supermarkt

Ook keek IG&H naar de ratio tussen het online vs. het fysieke kanaal bij het kopen van food items. Hieruit komt naar voren dat de e-commerce volwassenheid van Nederland achterloopt op bijvoorbeeld landen als de UK, Frankrijk en de VS. Alleen Albert Heijn zet in Nederland groot in op thuisbezorging – met een omzet van zo’n 200 miljoen per jaar heeft AH een marktaandeel in Nederland van zo’n 65%. De onderzoekers verwachten de komende jaren een versnelling in de verschuiving naar het online kanaal, waarbij klanten online bestellen en vervolgens de aankopen thuisbezorgd krijgen of kunnen ophalen bij een afhaalpunt.

Online - Offline aandeel supermarktverkopen

De komende jaren zal de supermarktbranche naar verwachting blijven groeien. Supermarkten blijven volgens de onderzoekers – naast een economische functie – ook een belangrijke maatschappelijke rol spelen en fungeren als het centrale punt in dorpen en wijken. Wel zal de branche zich moeten klaarmaken voor tal van impactvolle trends, waaronder de opkomst van nieuwe vormen van concurrentie (markthallen, kookwinkels, food festivals, enz), e-commerce (online bestellen) en logistieke concepten (thuisbezorging, afhaalpunten).

Nieuws

Meer nieuws over