Peter Mockler krijgt 3e termijn als topman BearingPoint

02 juli 2015 Consultancy.nl

De partners van BearingPoint hebben Peter Mockler opnieuw gekozen als Global Managing Partner van het bureau. De van origine Duitse Mockler, die aan het hoofd staat van BearingPoint sinds de buyout in 2009, begint aan zijn derde termijn. Hij leidde het consultantsbureau reeds door een tijd van indrukwekkende groei.

In 2009 stonden de partners van BearingPoint voor een cruciale beslissing in de geschiedenis van het bureau, dat zijn oorsprong vindt in KPMG Consulting*. De Noord Amerikaanse praktijk had te maken met zware schulden, waardoor het adviesbureau zich in februari 2009 gedwongen zag om faillissementsbescherming aan te vragen. Op deze manier werd de totale schuld van het bureau teruggewerkt van $1 miljard tot $300 miljoen. Ondanks de moeite die gedaan werd om een koper te vinden (zakenbank Greenhill & Co. werd ingeschakeld) en een diepgaande herstructurering (begeleid door AlixPartners), bleef BearingPoint North America in de daaropvolgende maanden in de financiële problemen. Buiten de Verenigde Staten stonden de praktijken er echter heel anders voor, en vooral in de Europese landenorganisaties van het bureau werden sterke resultaten behaald.

Peter Mockler - Global Managing Partner.jpg

Het grote contrast tussen de twee regio’s en de mogelijkheid dat de malaise uit de VS zijn neerslag zou hebben op de Europese activiteiten – zoals dat gebeurde in het geval van Arthur D. Little in 2001** – deed BearingPoint’s 120 Europese partners besluiten om de handen ineen te slaan en een management buyout te initiëren. Mockler, die destijds de bestuursvoorzitter was van de Duitse praktijk, fungeerde als een van de architecten van de deal. Toen het ‘nieuwe BearingPoint’ formeel was opgericht, met Mockler benoemd als Managing Partner, telde het bureau ongeveer 3.200 werknemers en had het een omzet van €441 miljoen.

Onder Mockler’s leiderschap boekte het internationale management en technologie consultancybureau een sterke vooruitgang, zeker met het oog op de teruglopende economische omstandigheden in Europa en daarbuiten. Vorig jaar boekte het adviesbureau een recordomzet van €558 miljoen, met een team van 3.500 professionals, en noteerde het ook een recordwinst. Vanuit een footprint-perspectief heeft BearingPoint ook grote stappen gezet, met een versterking van zijn kantorennetwerk naar boven de 30, en de uitbreiding van zijn wereldwijde bereik via strategishe allianties met West Monroe Partners (dekking van de Noord Amerikaanse markt), met ABeam Consulting (voor de Aziatische markt), Grupo ASSA (met een focus op Latijns Amerikaanse markten), evenals samenwerkingen met kleinere partners die specifieke markten in Europa bedienen zoals ARETE Consulting (Turkije) en Cumbria FS Consulting (Spanje).

Revenue of BearingPoint

Met de herverkiezing van Mockler als Managing Partner, die officieel zijn derde termijn van drie jaar start op 1 september 2015, kiest BearingPoint voor “consistentie en betrouwbaarheid”, aldus het adviesbureau in een persbericht: “Onze succesvolle strategie zal worden voortgezet. Dit betekent dat wij in het bijzonder ons dienstenaanbod verder zullen ontwikkelen, evenals het wereldwijde bereik van het bedrijf zullen uitbreiden.”

“We kunnen de door ons gekozen koers voortzetten vanuit een sterke beginpositie. Om dit te doen zullen we doorgaan met onze internationale uitbreiding en investeren in nieuwe dienstoplossingen”, vertelt Mockler over zijn ambities voor het bureau.

BearingPoint network

* In 2002 veranderde KPMG Consulting zijn naam naar BearingPoint, in reactie op de Sarbanes-Oxley Act die in juli 2002 van kracht werd. Deze wet verbood bedrijven om zowel accounting als consultancydiensten af te nemen bij hetzelfde bureau, omdat hier belangenverstrengeling zou kunnen ontstaan. Om imago- en belangenverstrengeling te voorkomen besloot KPMG om zijn consultancypraktijk te rebranden – iets wat veel andere adviestakken van zakelijke dienstverleners ook deden in die tijd. Deloitte overwoog destijds om zijn consultancytak Braxton te gaan noemen, en voor de verkoop aan IBM overwoog PwC om zijn adviesafdeling om te dopen naar Monday. In 2000 werd Arthur Andersen Consulting gerebrand naar Accenture, en EY (toen nog Ernst & Young) verkocht zijn adviestak aan Capgemini. 

** In 2001 kwamen de Amerikaanse kantoren van Arthur D. Little in financiële problemen. Het bureau werd bijna verkocht aan Mercer, Monitor en PA Consulting Group, maar de onderhandelingen werden afgeblazen voordat zij tot een deal konden komen. Een jaar later werd het management consultancybureau overgenomen door de Franse technische en consultancygigant Altran. De problemen hadden echter hun weerslag op de Europese activiteiten van het bureau, en veel van de high-profile adviseurs besloten het bureau te verlaten voordat tot verkoop werd overgegaan. In Nederland besloten vijftien adviseurs een nieuw bureau op te richten (Quintel Strategy Consulting; in 2011 overgenomen door A.T. Kearney) en een aantal partners maakten de overstap naar Roland Berger.

Nieuws

Meer nieuws over