Tablet met touchscreen stuwt online aankoopdrang

26 juni 2015 Consultancy.nl

Als minder geld uitgeven één van je goede voornemens is, kun je beter niet online winkelen via je tablet met touchscreen: uit een studie van Amerikaanse onderzoekers blijkt dat als je producten op je tablet bekijkt, je het gevoel kunt krijgen ze al in bezit te hebben. En als je het gevoel hebt dat je al iets bezit, is het waarschijnlijker dat je het ook daadwerkelijk gaat kopen.

Muis creëert afstand
Mensen gebruiken steeds vaker hun tablet of smartphone in plaats van hun desktop - ook voor online shopping. Forrester Research voorspelt dat in 2018 de helft van de online consumentenbestedingen mobiel of via tablet wordt gedaan, terwijl dit aandeel nu nog op 20 procent ligt. Maar maakt het een verschil of consumenten via hun smartphone, tablet, laptop of desktop online naar producten zoeken? Brasel en Gips* onderzochten het endowment effect - het idee van een overwaardering van dingen die men bezit vergeleken met dingen die men niet bezit.

Tablet met touchscreen stuwt online aankoopdrang

Eerder onderzoek toonde al aan dat het aanraken van producten – of zelfs alleen een voorstelling van het aanraken - tot een gevoel van bezit bij de consument kan leiden. Brasel en Gips laten zien hoe dit zich in de digitale wereld vertaalt. Uit twee experimentele studies blijkt dat consumenten inderdaad een sterker gevoel van bezit hebben wanneer zij een product via een tablet met touchscreen bekijken dan wanneer zij dit via een computermuis op een scherm doen. Dit sterkere gevoel van bezit vertaalt zich uiteindelijk in een hogere waardering van het product. De auteurs verklaren dit effect door het directer ‘aanraken’ via het touchscreen. Het verschil blijkt vooral groot te zijn voor producten waarbij tastbaarheid belangrijk is, denk hierbij bijvoorbeeld aan cashmere truien, leren schoenen of mobiele telefoons. Echter, ook voor services waarbij tastbaarheid niet of nauwelijks aanwezig is, zoals een citytour, blijkt dat een touch-interface ook voor een sterker gevoel van bezit leidt.

Meer m-commerce
Wat betekent dit voor bedrijven? Vooral voor online shops die ‘touchable’ producten aanbieden, is de overstap naar meer m-commerce een welkome trend. Voor hen is het aan te raden de touchscreen-versie van de website te optimaliseren om producten zo tastbaar mogelijk te maken. Verder kunnen bedrijven hun consumenten in de offline kanalen stimuleren naar de mobiele kanalen over te stappen, bijvoorbeeld door de inzet van QR-codes.

Een artikel van Anne-Madeleine Kranzbühler, promovendus Vrije Universiteit Amsterdam en VODW Center for Marketing Leadership.

* ‘Tablets, Touchscreens and Touchpads: How Varying Touch Interfaces Trigger Psychological Ownership and Endowment’, Stevan Adam Brasel and James Gips, Journal of Consumer Psychology, April 2014.

Nieuws

Meer nieuws over