&ranj games en &samhoud lanceren health game

07 augustus 2015 Consultancy.nl

&ranj games, sinds januari dit jaar onderdeel van consultancybureau &samhoud, heeft een health game ontwikkeld voor de Griekse markt. Met de applied game wil de opdrachtgever van het bureau de Griekse consument bewust maken van de voordelen van gezond leven en preventie.

Met kantoren in Rotterdam en Hamburg is &ranj games een middelgrote speler in applied games en gamification. Begin dit jaar nam de consultantspraktijk van &samhoud een belang in het bedrijf, waarbij de partners al direct aangaven samen aan de slag te gaan bij zorgverzekeraar Anytime, één van de opdrachtgevers van &samhoud in Griekenland.

Health game

In opdracht van de Griekse zorgverzekeraar ontwikkelde &ranj games een health game, Lifetrek genaamd*. Gaf van Baalen, mede-eigenaar van &ranj games, licht toe: “Met deze game openen ze de dialoog over gezondheid met de Griekse bevolking. Niet verzekeringen verkopen maar een community opbouwen, dat is het primaire doel van de game. Het gaat echt over gezondheid als een gedeelde verantwoordelijkheid tussen verzekeraar en verzekerde.” In de game spelen gamers met en tegen anderen waarbij ze alledaagse grappige uitdagingen aangaan, aldus Van Baalen, wat uiteindelijk resulteert in nieuwe inzichten. Hij typeert de game als een combinatie tussen een bordspel en een kaartspel. “Er gebeurt van alles waar je op voorbereid moet zijn. De ondertitel is dan ook expect the unexpected.”

Naast de game zelf ontwikkelden &ranj games en &samhoud consultancy ook de positionering en marketing van de game. “Lifetrek stelt Anytime in staat om op een speelse wijze dagelijks in contact te zijn met (potentiele) klanten. De klant engagement en merkwaarde die dit oplevert, bevestigt dat applied games een nieuwe en effectieve manier zijn om zowel met klanten als met medewerkers in dialoog te zijn”, voegt Van Baalen toe.

Health game 2

Met de keuze voor applied gaming speelt Anytime in op de bredere gamification trend zichtbaar in de markt. Volgens analistenbureau Gartner is de markt voor serious games in 2016 goed voor zo’n $2,8 miljard, ter vergelijking, drie jaar geleden was de markt slechts $242 miljoen waard. Onlangs werd in Nederland ook al een game voor de zorgmarkt gelanceerd.

* De game is gratis (in het Grieks) te spelen op een smartphone en op Facebook.

Nieuws