Market intelligence adviesbureau intellinform opgericht

04 juni 2015 Consultancy.nl

De markt voor zakelijke dienstverlening is een nieuw adviesbureau rijker: intellinform. Oprichter is Philippe Brandts, voormalig adviseur van onder andere Annalise, KPMG Consulting en Adstrat, die na zo’n 20 jaar in het vak heeft besloten om een nieuw bureau op te richten. Vanuit hartje Amsterdam gaat intellinform zich richten op onder meer concurrentieanalyses, marktverkenningen en strategische analyses, vooral binnen het MKB-segment.

Philippe Brandts (47) werkte tot voor kort voor Annalise, een marktonderzoeksbureau in Utrecht. Daarvoor werkte hij jarenlang als zelfstandig adviseur en als directeur Benelux bij het Finse Global Intelligence Alliance. Hij begon zijn loopbaan bij Adstrat Consulting als onderzoeker, en kwam vervolgens terecht bij KPMG Consulting, dat later is overgenomen door Atos. Tussen 1999 en 2008 was Brandts directeur bij DeskResearch Nederland.

intellinform

intellinform
Na pakweg een jaar bij Annalise heeft Brandts besloten om weer op eigen benen te staan. Met zijn eigen bedrijf intellinform wil hij organisaties in binnen- en buitenland bedienen op het gebied van Market Intelligence*. De dienstverlening van het nieuwe advieskantoor is gecentreerd rondom market intelligence vraagstukken en omvat diensten als strategische analyses, doelgroep behoeftenonderzoek, marktverkenning en concurrentieanalyses. Tot de klantenkring behoren volgens Brandts directieleden en senior analisten die verantwoordelijk zijn voor market intelligence, strategie, marketing, business development, onderzoek & ontwikkeling (R&D), productmanagement en inkoop.

Gat in de markt
Gevraagd naar de redenen achter zijn ondernemende stap, geeft Brandts aan dat hij een gat ziet in de markt, vooral in het MKB-segment. ”Grote spelers als Shell, Philips, AkzoNobel en FrieslandCampina hebben hun zaken goed op orde. Deze bedrijven hebben doorgaans professionele market intelligence activiteiten en een intern team van experts op dit gebied. Maar een niveau lager, bij bedrijven die een kleinere omvang hebben (denk aan een omzet van maximaal €200 miljoen) is market intelligence vaak nog een onontgonnen terrein.” Met de oprichting van intellinform wil Brandts deze groep middelgrote bedrijven bedienen. Vanzelfsprekend ligt de nadruk op bedrijven die behoefte hebben aan market intelligence. “Dat zijn in de regel groeiende bedrijven die bezig zijn met een groeitraject, zoals expansie naar het buitenland, of bedrijven die op een kruispunt staan en onder andere hun strategie onder de loep willen nemen”, aldus Brandts.

Philippe Brandts

Ook wijst hij op zijn ambitie om terug te keren naar het ondernemerschap: “In het verleden ben ik in deze markt actief geweest als ondernemer. Mijn vorige bedrijf (GIA Benelux) is overgenomen. Na een aantal jaar in dienst te zijn geweest, merkte ik dat de ambitie op kwam borrelen om wederom te bouwen aan een eigen bureau, met een eigen identiteit en positionering.”

Persoonlijke aanpak
Met zo’n 5.500 onderzoeksbureaus in Nederland is het geen uitgemaakte zaak dat Brandts zich met intellinform zal weten te nestelen tussen de grotere spelers, waartoe internationaal Evalueserve, M-Brain en Fuld+Company behoren. Om zich zelf te onderscheiden in de markt, staat volgens Brandts een persoonlijke aanpak centraal. “Wij richten ons puur op de inhoud en kiezen voor een kleinschaligere, persoonlijke aanpak,” zegt Brandts, om daaraan toe te voegen: “Bovendien hebben wij als netwerk-organisatie een lage overhead en kunnen we sneller schakelen. Met flexibele teams van experts voorzien wij in een behoefte aan betaalbare projectondersteuning op het gebied van market intelligence.”

intellinform Amsterdam

In de komende periode ligt de focus vooral op het bouwen aan de naamsbekendheid in Nederland en op het investeren in het internationale netwerk van (freelance / ZZP) market intelligence experts. Vooruitkijkend is Brandts positief over de toekomst. “Uit onderzoek blijkt dat West-Europese bedrijven een gemiddeld budget voor market intelligence hebben van ongeveer €2 miljoen, een verdubbeling vergeleken met 2011. Ook bij Nederlandse bedrijven is in de afgelopen jaren een stijging van market intelligence activiteiten zichtbaar”, aldus de oprichter, die zich tot doel stelt binnen drie jaar een gevestigde naam te zijn op het gebied van market intelligence. “Als wij een innovatieve bijdrage kunnen leveren aan het verbeteren van de concurrentiepositie van het Nederlandse bedrijfsleven, dan is onze missie meer dan geslaagd”, sluit hij af.

* intellinform definieert market intelligence als een continu proces om relevante informatie te verzamelen en te analyseren over bedrijven, de externe marktomgeving en strategische onderwerpen, ter ondersteuning van de besluitvorming in organisaties.

Nieuws

Meer nieuws over