10 sterkste en populairste retailmerken van Nederland

26 mei 2015 Consultancy.nl

Bol.com is verkozen tot het sterkste retailmerk van Nederland. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy dat werd gehouden onder zo’n 1.900 repondenten. Op plek twee en drie staan respectievelijk supermarktketen Albert Heijn en drogisterijketen Kruidvat.

Retailmerken onderzoek 2015
Iedere twee jaar brengt marketing- en merkenspecialist Hendrik Beerda Brand Consultancy het zogeheten Retailmerken onderzoek uit, waarin gekeken wordt welke retailorganisaties de grootste merkbekendheid genieten in ons land. Daarnaast geeft het onderzoek inzicht in het imago van de onderzochte bedrijven en wordt ingezoomd op de ontwikkelingen in de branche die hebben bijgedragen aan de specifieke behaalde positie van merken in de ranking.

Voor de 2015 editie van het Retailmerken-onderzoek ondervroeg Hendrik Beerda in totaal 1.875 respondenten. Eerst werd een selectie gemaakt van de 100 belangrijkste retailers in Nederland, op basis van omzet, bezoekfrequentie en aantal vestigingen. Daarna werd voor deze 100 merken navraag gedaan naar de kracht en het imago van ieder merk, en werden deze – op in totaal 40 factoren binnen zes categorieën – beoordeeld*.

10 sterkste en populairste retailmerken van Nederland

Op de eerste plaats staat Bol.com, die de sterkste merkreputatie geniet bij winkelend Nederland. Hendrik Beerda licht toe: “Bol.com is niet alleen de bekendste, maar ook de meest gewaardeerde winkel van Nederland. Bovendien voelen Nederlanders zich het sterkst verbonden met dit online warenhuis”, stelt Beerda. Nota bene als online winkel laat Bol.com fysieke winkelketens, zoals supermarktketen Albert Heijn (#2) en Drogisterij Kruidvat (#3), achter zich. Beerda: “Ondanks de relatief korte historie wordt bol.com gezien als de winkel die het retailvak het best beheerst. Winkelen bij bol.com vindt de gemiddelde Nederlander zelfs leuker dan bij een fysieke winkel. De winkels van IKEA en Albert Heijn worden na bol.com als meest aantrekkelijk ervaren.”

Onderscheidend vermogen
De huidige retailmarkt ondergaat enorme veranderingen. Vooral op concurrentiegebied schieten nieuwe online concurrenten met sterke nieuwe businessmodellen als paddestoelen uit de grond. Denk bijvoorbeeld aan Coolblue, beslist.nl, Zalando, of Fonq.nl. Veel bestuurders van retailketens die de laatste jaren financieel minder presteren schuiven volgens Beerda hun problemen af op de verslechterde economie en de opkomst van deze nieuwe concurrentie.

Volgens de merkenspecialist ontbreekt het veel retailketens echter aan onderscheidend vermogen, wat hun imago of merkkracht uiteindelijk niet ten goede komt. Bedrijven die hoger in de top 10 van de ranking staan, zoals IKEA (#5) en Action (#6), behalen op onderscheidend vermogen goede cijfers. Beerda noemt echter ook voorbeelden van ketens waarbij onderscheidend vermogen te wensen overlaat, zoals bijvoorbeeld Blokker (#8), dat door respondenten onder meer als een saai winkelconcept wordt gezien met een lage relevantie van aanbod. Andere voorbeelden die worden genoemd zijn (het failliete) Miss Etam of kledingzaak Bristol.

* Merkkracht, persoonlijkheid, prestatie, aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting.

Nieuws