De beste marketing consultancybureaus van Nederland

19 mei 2015 Consultancy.nl

Paul Postma Marketing Consultancy mag zich net als vorig jaar het beste marketing en e-business consultancybureau van ons land noemen. De boutique adviesfirma wordt op de voet gevolgd door McKinsey, VODW en Boston Consulting Group, die gezamenlijk op de tweede plek staan.

Jaarlijks doet platform Emerce binnen de marketingwereld onderzoek naar de beste dienstverleners op het gebied van online marketing, ICT en e-business. De zogeheten ‘Emerce 100’ kijkt naar hoe tevreden beslissers zijn met de prestaties van externe bureaus, waarbij alleen bedrijven met meer dan 10 beoordelingen worden meegenomen in de ranking*. De uiteindelijke rangschikking is bepaald aan de hand van scores (10-punt schaal) op vier gebieden: kennis/know-how, prijs-kwaliteitverhouding, flexibiliteit en betrouwbaarheid.

Beste marketing adviesbureaus van Nederland 2015

Net als vorig jaar wordt de categorie ‘Marketing en E-business Consultancy’ aangevoerd door Paul Postma Marketing Consultancy (PPMC), een bureau gespecialiseerd in marketing vraagstukken. Op twee staan de Amerikaanse grootmachten McKinsey en Boston Consulting Group, en het Nederlandse VODW, ook een specialist binnen het marketing domein. PPMC blinkt vooral uit op prijs- kwaliteitverhouding, op betrouwbaarheid is dat McKinsey. Deloitte, de gedeelde #2 van vorig jaar, staat in de 2015-editie op een gedeeld derde plek. Ten opzichte van afgelopen jaar weten alle bedrijven hun plek in de lijst te behouden, met uitzondering van Strategy&, de strategie consultancytak van PwC.

Beste marketing adviesbureaus van Nederland (5 tot 13)

Emerce 100 van 2013
In 2013 werd de lijst aangevoerd door VODW, McKinsey, PwC en Jungle Minds. Toen was Strategy& – het voormalige Booz & Company – nog de enige nieuwe binnenkomer in de ranking. CGI, in 2013 onder de Logica label nog goed voor een score van 6,5, behoort volgens marketing kenners ook dit jaar niet tot de lijst van beste marketing en e-business consultancybureaus.

* De Emerce 100 beperkt zich al lang niet meer tot slechts 100 bedrijven. Dit jaar staat de teller op 279. Een van de oorzaken is volgens het platform het immer groeiend aantal specialismen en aanbieders in de e-businessmarkt, wat vraagt om een uitgebreidere lijst.

Nieuws

Meer nieuws over