James Bond inspireert innovatiedienst KPN Consulting

15 mei 2015 Consultancy.nl

KPN Consulting heeft recent een nieuwe innovatiedienst ontwikkeld voor klanten, waarin de goede ideeën van de werkvloer naar boven komen drijven en zo bijdragen aan innovatie en verbetering in het bedrijf. De zogeheten ‘Q Experience’ staat volledig in het thema van het James Bond-personage Q, die met de simpelste voorwerpen de meest geniale uitvindingen doet. 

Innovatie wordt steeds belangrijker voor het competitief vermogen van organisaties. Een recente analyse van Aecus en HP toont aan dat maar liefst 91% van de managers van mening is dat innovatie van (cruciaal) belang is voor het realiseren van toekomstige strategische doelstellingen. Ondanks het belang van innovatie, blijven bedrijven in de praktijk worstelen met het implementeren van innovatieprogramma’s en het realiseren van de vooraf bepaalde doelstellingen.

James Bond inspireert innovatiedienst KPN Consulting

Een van de knelpunten waar bedrijven tegenaan lopen is het organiseren van ‘bottom-up’ innovatie – ideeën en concepten die vanuit de operationele medewerkers naar boven komen borrelen. Zij zijn immers de specialisten in hun werk en zitten vaak boordevol ideeën over wat beter, sneller, of gewoon anders kan. Om managers te helpen bij dit vraagstuk heeft KPN Consulting recent een nieuwe workshop gelanceerd: de Q Experience.

De Q Experience
Q is een fictief personage uit de James Bond filmreeks. KPN Consulting over de rol van Q: “Met slim vernuft tovert hij alledaagse voorwerpen om tot geniale uitvindingen: de balpengranaat, de aktetas met ingebouwd blik traangas en de zelfrijdende auto.” In de Q Experience die KPN Consulting sinds kort aan zijn klanten aanbiedt, kruipen operationeel medewerkers als het ware in de huid van de slimme uitvinder. “Tijdens de Q Experience zoeken uw medewerkers in een uitdagende context de grenzen van hun fantasie op om alledaagse vraagstukken, ergernissen én kansen te lijf te gaan. In een inspirerende sessie gaan zij op een compleet nieuwe manier naar hun werk kijken. Met als doel: uw organisatie slimmer maken”, aldus het ICT-adviesbedrijf over de nieuwe innovatiedienst.

Tijdens de dag waarop de Q Experience wordt georganiseerd wordt een team van operationeel medewerkers – de deskundigen – uitgedaagd om zogenaamde ‘use cases’ te verzinnen. Een use case is een slim vernieuwend werkproces dat gebruik maakt van reeds bestaande technologie – waar de deelnemers mogelijk nog niet bekend mee zijn. De deelnemers selecteren een top 5, en de consultants van KPN bespreken deze vervolgens met het management van het bedrijf. Met als doelstelling dat een use case succesvol wordt omgezet in een concrete business case.

Q Experience - KPN Consulting

Naast de innovaties en verbeteringen die de Q Experience kan opleveren zijn er ook andere voordelen aan de nieuwe innovatiedienst. “De motivatie en betrokkenheid van de werkvloer nemen toe – niets is immers zo motiverend als samen werken aan betere bedrijfsprocessen. Uw medewerkers voelen zich gehoord doordat ze hun suggesties kunnen delen”, aldus het bureau over de dienst. Maar misschien wel het meest belangrijke voordeel is de mogelijkheid om alledaagse ergernissen van de werknemers om te zetten in kansen. “Wij gaan uit van de mensen in uw organisatie en laten de processen en technologie daarop aansluiten. Niet andersom.”

Nieuws

Meer nieuws over