De 11 meest klantvriendelijke bedrijven van Nederland

30 april 2015 Consultancy.nl

Toyota, Triodos, Greenchoice, Trouw, Delta, Blokker, Coolblue, XS4ALL, Simyo, Corendon en Ditzo mogen zich het komende jaar de meest klantvriendelijke bedrijven van Nederland noemen. Zij kregen afgelopen week uit handen van een vakjury een ‘Customer Centric DNA Award’ uitgereikt tijdens een feestelijke bijeenkomst in de Utrechtse Fabrique.

Jaarlijks verricht BearingPoint, een internationaal consultancybureau, in diverse landen onderzoek naar de klantgerichtheid van bedrijven. Ook in Nederland is dit het geval – de zogeheten ‘Customer Centric DNA Awards’ werd dit jaar in ons land voor de vierde keer georganiseerd. Awards werden in elf verschillende categorieën uitgereikt aan bedrijven die er het beste in slagen om hun consumenten centraal te zetten in het klantcontact. Zo'n 11.000 klantreviews lagen ten grondslag aan de competitie.

Customer Centric DNA Awards

Toyota is volgens consumenten koploper in ons land als het gaat om klantvriendelijkheid. Naast de erkenning als overall winnaar – een prijs die het ook in 2013 in ontvangst mocht nemen – kwam de autofabrikant ook als beste uit de bus in de categorie 'Automotive'. Bij de telefonieproviders ging de CCDNA Award naar prijsvechter Simyo. Een verrassende uitslag, aldus de jury, vooral het gevolg van tegenvallende scores voor KPN en Vodafone. De prijs in de bankensector ging naar Triodos. Volgens de onderzoekers werkt het groene imago van Triodos en ASN bank (die als tweede eindigde) zeker positief maar is het de banken blijkbaar óók gelukt dat 'groene' imago in het contact met de klant waar te maken. Rabobank eindigde voor het eerst buiten de Top 3.

Soms waren de verschillen tussen de finalisten van de CCDNA Awards klein, zoals in de categorie verzekeraars, waar winnaar Ditzo concurrenten Centraal Beheer en Univé maar net voorbleef, dankzij een iets positievere algemene score en een hogere waardering in het klantcontact. Bij de energieleveranciers was het precies andersom: daar stak Greenchoice in klantvriendelijkheid met kop en schouders boven de concurrentie uit. Greenchoice eindigde in het overall klassement zelfs op de 15de plaats, veel hoger dan De Nederlandse Energie Maatschappij, de nummer twee in deze categorie, die op plek 53 staat. Bij de vaste winkels ging de CCDNA Award naar Blokker, vóór C&A en Xenos.

Een overzicht van alle winnaars van de Customer Centric DNA Award 2015:

Winnaars van de Customer Centric DNA Award 2015

Uit de resultaten van de onderzoeksdata komen volgens de onderzoekers, BearingPoint en onderzoeksbureau DVJ Insights, diverse opvallende inzichten. Meest opmerkelijke conclusie: veel bedrijven hebben de afgelopen jaren vooral geïnvesteerd in de procesgang, de weg naar de aanschaf van een product of dienst voor de klant zo makkelijk mogelijk maken. Klanten vinden echter goed direct contact met de mensen van het bedrijf eigenlijk veel belangrijker. Corendon geldt hierbij als het beste voorbeeld. Het reisbureau won een CCDNA Award in de categorie 'Reis industrie' terwijl er volgens de klanten best nog wel het een en ander schort aan de procesgang. Maar het directe contact met de mensen van het bedrijf werd zó goed en servicegericht ervaren, dat Corendon toch op #1 wist te eindigen.

CCDNA Awards - Winnaars

Nieuws

Meer nieuws over