Droogte, de grote uitdaging voor content marketeers

27 april 2015 Consultancy.nl

Periodes van droogte afgewisseld met regen. Ik denk dat elke content marketeer wel snapt wat ik daarmee bedoel. Natuurlijk gaat het niet over het weer in de woestijn, maar over de niet altijd even vloeiende toestroom van waardevolle content. Dè uitdaging van elke content marketeer die jongleert met de specifieke kennis van anderen.

Kennis hoor je te delen, toch?
Een kennis-snoeper, dat ben ik. Ik houd van kennis, het vergroten van kennis. Misschien is dat het logische gevolg van mijn bovengemiddelde nieuwsgierige aard, maar ik houd ervan overal zoveel mogelijk van te leren. Als een soort natuurlijke balans zie ik het als plicht onze kennis dan ook zoveel mogelijk te delen.

Dat ik vorig jaar begon bij The AccelerationGroup heb ik dan ook vol ingezet op content marketing. Hierin kan ik mijn passie voor het delen van kennis helemaal kwijt. Hoe mooi is marketing als je waarde kunt weggeven waar een ander zijn voordeel mee kan doen! En het wordt allemaal nog mooier als een ander dan vervolgens weer zijn logica inbrengt, zodat ik er van kan snoepen… en dus groeien, want snoepen en groeien gaan altijd samen.

Contentmarketing

Content marketing is leuk, maar het wordt pas echt leuk als je waarde kunt toevoegen. In mijn beleving is content waardevol als je er iets nieuws van leert of als het iets oplost. Het liefst een groot, dringend probleem. In mijn vakgebied is dat meestal een probleem dat tijd of geld kost, dat risico’s meebrengt of succes bedreigt. Natuurlijk kunnen wij ook content maken over problemen die een gevaar zijn voor de gezondheid, maar hoe waardevol dat zal zijn is een andere vraag.

De inspiratiemotor blijft weleens hangen
Natuurlijk is content marketing niet alleen maar feest. Mijn persoonlijke uitdaging is ervoor te zorgen dat er voldoende content is om te delen. Niet zozeer omdat er niet voldoende kennis aanwezig is, maar puur omdat al die kennis eerst op papier moet komen om het überhaupt te kunnen delen. En overvolle agenda’s en drukke werkweken staan helaas haaks op creativiteit en inspiratie.

Om de inspiratie motor aan te zwengelen vraag ik mijn collega’s om van alles wat ze zien en horen bij onze klanten op te schrijven wat het dringende probleem erachter is. Waar liggen onze klanten nou wakker van? Daarnaast laat ik ze zichzelf regelmatig afvragen:
- Wat weet ik? Wat weet ik over mijn vak?
- Wat kan ik? Wat kan ik met deze kennis? Welke diensten leveren wij?
- Hoe zet ik deze kennis in? Wat heb ik al gedaan met deze kennis?
- Welke uitdagingen kwam ik tegen? Hoe heb ik het aangepakt?
- Wat is mijn visie op onze markt? Hoe zal onze markt er in de toekomst uit zien?

The Acceleration Group

Inspiratie sessies, creatieve lunches, suggesties voor onderwerpen of insteek, hulp bij formuleren, herschrijven, duidelijke planningen, deadlines in agenda’s, complimentjes, erkenning, onderlinge competitie…. alle trucs haal ik uit de kast om er voor te zorgen dat de content machine op volle toeren blijft draaien. Maar het blijft een uitdaging!

Een artikel van Isolde Roodselaar, werkzaam bij The AccelerationGroup.

Nieuws

Meer nieuws over